4093
Sök

Uppstält laddtryck 855 t5 2,0 1,1 bar

13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
har en chipad 855 t5 2,0 och laddar ca 0,9 bar med chip och har nu ställt upp trycket till 1,0-1,1 bar med wg staget och min undran är om det är dåligt för motorn? vissa säjer ju att man ska kunna ladda upp till ca 1,2 utan motor ras.?? bilen är övrigt i mycket gott skick ca 15000 mil på räknaren. någon som vet ??
mvh björn
Senast redigerat av bjornolsson (25 april 2010)


13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#3
kan det va så dåligt tror du jag laddar inte mer en max 1,1 vissa chipade t5or laddar ju det eller?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 april 2010
#4
du ska inte tjabba med laddtrycket själv det ska chippet styra. höjjer du laddtryck men inte bränsletillförsel så kan den spika och du smälter en kolv eller flera.

2slow

13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#5
förra ägaren till bilen sa att den laddade ca 1,2 med ett 3 tums system men nu sitter det ett nytt 2,5 på. får den mer soppa med ett 3 tums system?? tänkte att det inte vore så farligt att ställa upp det så lite från 0,9 till 1,0-1,1 ?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 april 2010
#6
du får väll fråga förra ägaren vad han gjort med bilen för vi kan inte sitta och gissa.

att den får högre ladd med större avgas har med motstånd att göra sen hur det funkar med styrsystem vet jag inte

2slow

Svartlistad
446 Inlägg
25 april 2010
#7
bjornolsson skrev:
förra ägaren till bilen sa att den laddade ca 1,2 med ett 3 tums system men nu sitter det ett nytt 2,5 på. får den mer soppa med ett 3 tums system?? tänkte att det inte vore så farligt att ställa upp det så lite från 0,9 till 1,0-1,1 ?

Om den har en stag3 box så kan du ju köra på 1,1bar för normal laddet på steg 3 är ju 1,2


13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#8
det va det jag täkte. eftersom han sa att den laddade 1,2 med 3 tums så och det är ju det som ger steg 3 så borde jag kunna ladda 1,1 med 2,5 tumms system för man får vel inte mer soppa tryck med större avgassystem eller? kan man se eller märka att bilen spikar på något sätt? tacksam för alla svar . mvh


7 274 Inlägg
25 april 2010
#9
Om bilen inte laddar som det ska är det väl bättre att fixa felet än att tvinga upp det?


13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#10
är inget fel på bilen vad jag vet laddet skönk vid avgassystems bytet som jag sa.
tänte bara att man borde kunna ladda lika mycket med 2,5 tums eller folk säger att man ska akta sig för ladd över 1,2 har jag hört rätta mig om jag har fel. mvh


Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 april 2010
#11
Är troligen lungt att gå upp till 1.2 bar genom att lägga på ett varv eller liknande på wastegatearmen men varför kör du inte med 3 tums downpipe ? Det tjänar du på alla dagar i veckan.

Autotech

10 287 Inlägg
25 april 2010
#12
Att laddet stiger när man famförallt byter till grövre DP är ett tecken på att reglersystemet i insprutningssystemet inte klarar av att reglera som det är tänkt. Detta är ett varningstecken och ett tecken på att den programvara (chip) man har inte trivs med detta grövre avgassystem.

Att mekaniskt ställa upp laddtrycket på bilar med elektronisk reglering av laddtryck är en ytterst tveksam väg att gå då man dels åsidosätter styrsystemets förmåga att kunna reglera ner laddtrycket vid felindikeringar (aka limp-home) och dessutom så finns det exempel på chip och även orginal programvaror där man köper effekt på hög last/höga varv genom att höja förtändning och sänka det reglerade laddtrycket. Att då ställa upp laddtrycket mekaniskt leder till att styrsystemet inte kan backa hem laddtrycket som tänkt vilket i bästa fallet leder till att spikningar detekteras och tändläget sänks (med drastiskt förlorad effekt som följd) eller i sämsta fall till söndersoikad motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

13 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#13
tycker ni att jag ska skruva tillbaka till 0,9 eller tror ni det går bra att köra 1,0 det är ju en markant ökning.
har varit ute och dragit några rejäla vändor med bilen och den värkar hålla 1.0 bar på alla växlar och inte pika eller gå upp mer, ladda 1,0 i 190 på 5an värkar stabilt vad tror ni? tacksam för alla svar


10 287 Inlägg
25 april 2010
#14
Det är din bil. Men om du vill behålla styrsystemets säkerhetsfunktioner etc så bör du ha en wastegateklocka på rekommenderade 0.3-0.4 bar grundladdtryck och låta regleringen ta hand om resten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök