3708
Sök

Vinande ljud i högtalare trots stereo som ej är igång..

214 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Okej, såhär är det.. Allt har funkat som det ska tills förra veckan då jag funderade på att byta huvudenhet eftersom den börjar vara utsliten och gammal (Delphi grundig x330).
Varje gång jag vrider om nyckeln så är det generatorvin i skrikarna trots att stereon inte är igång, gasar jag lite så försvinner det.
Så slår jag på stereon och spelar ett tag sedan försvinner allt som har med ljudsystemet  att göra och övergår till att jag hör väldigt svagt lite av musiken (men baslådan fortsätter att leva om), båda slutstegen ett 300W 4-kanaligt och ett 1500W mono delar på en 50's kabel.
Jag skruvar ner volymen från 50 till 40 och då kommer musiken tillbaka, provar jag skruva upp så försvinner ljudet igen.
Har jag stängt av stereon så är det konstant generatorvin i skrikarna.

Vad kan felet vara?

Edit: När jag väl är igång, om man går efter kvalité och inte utseendemässigt.. Vad bör man satsa på för huvudenhet? En Pioneer DEH-P88RS-II eller en Alpine CDA-9886R?
Senast redigerat av Torgny (26 april 2010)

stRaend
26 april 2010
dålig jord skulle jag kunna tänka mig . med tanke på att ju mer du höjer ju sämre blir det bara.

214 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Hmm det kan inte bero på slutkört batteri eller dylikt?

stRaend
26 april 2010
vart och hur har du jordat steget?

angående batteriet så vet jag inte.

214 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/119989/915496_33ept9.jpg
Där har jag satt jorden, skrapat rent osv (volvo 740)

stRaend
26 april 2010
okej, såg ju bra ut dock. Har du uppgraderat framme vid batteriet?

214 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Har satt 2 st 20's framtill i balken, så därför undrar jag om det kan vara stereon..
På kondningen pendlar det mellan 13.3 och 13.4 när jag har någorlunda volym.
Samt på motorn har jag satt dit en 20's.
Senast redigerat av Torgny (26 april 2010)

stRaend
26 april 2010
då det fortsätter när du stängt av stereon så tror jag inte det är den. tror att det är slusteget som sjungt sin sista vers isåfall om det fortsätter när du stängt av stereon. Men för att vara helt jätte säker så testa att rycka ur lågnivåkabeln till steget/stegen och se om ljudet kvarstår.

214 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Aa, får ta och kolla det.. vad som gör mig förvånad isåfall är att steget inte är igång när det låter i högtalarna.. Ska ut nu och kolla så återkommer smile
Provade starta med lågnivån urdragen, inget ljud och provade med den i och inget speciellt ljud.. verkar som att vissa gånger då jag startar bilen finns detta problemet, vissa gånger finns det inte.. och när jag kört med stereon och fläkten av ett tag så funkar det bra igen och jag kan ha över 50 i volym.
Senast redigerat av Torgny (27 april 2010)

214 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Problem seems to be solved.
Kabelskorna som sitter på kabeln mellan säkringen fram och batteriet höll på att dras ut så jag nöp åt dom rejält, sedan hade även en utav kablarna till en av basarna åkt ut.

Sök