Hefal skrev:
Hur vet man att exempelvis när en bas spelas för högt/starkt? Är det när "membranet" (eller vad det heter) som åker fram och tillbaka i väldigt långa, snabba turer tillsammans med missljud?
Ja, i princip kan man säga så, kallas för att basen "bottnar" eller "slår i botten". Det är själva talspolen som slår i ändlägena rent mekaniskt, sånt är inte bra och man bör alltså undvika det.

Hefal skrev:
Vad händer om du kopplar ett väldigt kraftigt slutsteg till en budgetbas? Spränger du då basen endast om du vrider upp volymen såpass mycket att den inte orkar med?
Ett kraftigt steg kontrollerar basens konrörelse väldigt exakt, därför låter basen bra fastän den gör stora konrörelser (förutsatt att basen har stort Xmax=linjär konrörelse). Om man lyckas "spränga" basen så har den antagligen bottnat eller helt enkelt fått för mycket effekt.
Hefal skrev:
Kommer ett monstersteg dra mycket mera ström, till skillnad från ett budgetsteg, när de spelar samma element lika högt?
Ett "seriöst" monstersteg bör dra mindre ström jämfört med ett budgetsteg vid samma volym, orsaken är i så fall att monstersteget har bättre verkningsgrad. Det har bla med stegens "arbetsklass" att göra, dvs om det tex arbetar i klass D eller AB. Finns även andra arbetsklasser.
Steget arbetar i klass D och kan ge ut 1200 WRMS i 1 Ohm vid 14,4 V inmatad spänning, såna steg kan ha en verkningsgrad på 70-75 % men i vissa fall ännu högre. Räknar man på 70% så blir strömförbrukningen vid högsta RMS-effekt ca 120 A, då är 30-35 mm2 kabel lämplig.
Vid 2 Ohm kan det dra runt 100 A, då ska det fungera med 21 mm2 kabel eftersom den kabelarean kan ha upp till 100 A säkring. Det teoretiska spänningsfallet med 5 m lång kabel blir ca 0,43 V och det fungerar utan problem, men min egen åsikt är att det ligger "på gränsen".
Kondensator eller inte, det är alltid frågan. Jag brukar rekommendera att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan, ibland får det nämligen plats med större batteri än vad som sitter original. Sedan ska alla strömförsörjningskablar ses över och eventuellt bytas ut till grövre, generatorns laddning ska också kollas upp.
När man har fixat till hela strömförsörjningsbiten och vet säkert att både generator+batteri är i bra skick, men att bilens lampor ändå blinkar, då kan det vara dags för extra batteri eller kondensator (om man nu vill ha en sån). Jag rekommenderar hellre extra batteri framför kondensator, men folk har olika åsikter.
I första hand bör du alltså byta ut det ordinarie batteriet om det är gammalt och slitet, sätter du ett kraftigt batteri i motorrummet så är det möjligt att det räcker till. Batteriets CCA-värde (kallstartström) är en bra sak att utgå ifrån när man väljer batteri, värdet bör ligga högt i förhållande till kapaciteten (Ah).
Ett 60 Ah batteri med tex 600 A i CCA är ganska kraftigt, 70-75 Ah med 700 A är också kraftigt. Detta gäller de "vanliga" bilbatterierna, sedan finns ju AGM-batterier (Optima, Tudor/Exide Maxxima, Stinger, Odyssey, Banner Running Bull mfl) med ännu högre CCA i förhållande till kapacitet.

Hefal skrev:
Vilken ohmstyrka på basarna är att rekommendera till ovanstående Pioneersteg? Och hur avgör man vilket ohmtal som passar steget eller kanske en själv bäst?
Steget klarar av 1 Ohms belastning men effektskillnaden jämfört med 2 Ohm är inte stor, vid 1 Ohm ger steget ut 1200 WRMS och vid 2 Ohm ger det ut 1000 WRMS. Jag personligen skulle köpa L74 (dubbla 4 Ohms spolar) så att steget belastas med 2 Ohm, talspolarna parallellkopplas alltså.