Hej! Jag har lite problem med min 940, bromspedalen är väldigt mjuk och går, utan överdriven kraft, lätt att trycka i golvet. Pedalen blir hårdare ju längre ner man trycker, men är väldigt mjuk i början.
Jag har luftat hela systemet, både vid oken och vid huvudcylindern flera gånger, men det finns ingen luft kvar. Nu har jag bytt huvudcylindern med, då jag trodde att det kunde vara fel på den, men problemet är kvar...
Alla oken är uppsmorda och går lätt, fram är oken nyrenoverade med nya packningar, har kollat på alla slangar om dom är dåliga, men kan inte hitta något där heller.
Är det någon som kan ha nåt tips om vad som kan vara fel så skulle jag vara väldigt tacksam.
Du bytte hela huvudbromscelindern med alla packningar osv, så inte någon packning har gett sig? Har du luftat ur bromsarna mycket efter det bytet? För annars kan det samlas luft uppe vid huvudbromscelindern som tar nästan en hel flaska bromsvätsaka att bli av med.
Har liknande problem, eller jag har inte försökt åtgärda det än men... Bytte olja, belägg, bromsslangar och nu är pedalen "glapp" eller bromsarna tar inte förrens halvvägs ner ungefär, där är det stumt och fint men alldeles för långt ner... Anade att det fanns någon luftning huvudcylindern. Så för mig borde det lösas med en luftning.
Har du kännt på bromsslangarna när du bromsar? De kanske är sopslut och flexar.
jag köpte en huvudcylinder från skroten, och det blev ingen skilnad alls när jag satte dit den, så har svårt att tro att den skulle vara precis likadan som min gamla. Ja jag har luftat massor...
o-ringarna i celindern brukar ge sig så risken finns att du fått med dig en med dåliga o-ringar från skroten med. Hade jag varit du hade jag kollat packningarna i den clindern du har lös och se hur de ser ut, om du inte redan slängt den celindern.
okej, jo kan ju kanske vara så, ska ta o kolla det. Jag läste i haynes handboken att det inte gick att renovera huvudcylindern på modellerna med ABS... Det är alltså bara att köpa en helt ny isåfall? :S
Nu satte du mig allt på pottkanten. Jag har aldrig skruvat med någon med abs. Men ser den så mycket annorlunda ut? Men innan du kör o köper en ny testa att tvärnita ett par gånger och sedan lufta igen ifall det rör sig om en bubbla som fastnat uppe vid huvudbromscylindern.
Nu har jag provat att tvärnita o greja, och luftat en massa igen, fick ut en del luft vid den inre nipplen på cylindern, men pedalen känns forfarande likadan.
Kan servon göra så att pedalen blir för mjuk? Borde det inte bara bli hårdare om den är kass? =/
jag hade samma problem med min men jag hade de problemet att glidpinnarna hade rostat fast så jag värmde loss dom och slipade till dom och smörjde upp dom och nu e bromsen hur bra som helst men kolla även slangarna ha nån till att trycka på bromsen där inne och när han/hon gör de så håll om bromsslangarna och kolla så att dom in utvidgar sig för gör dom de så byt dom.