3835
Sök

B230FK vs. B230FT För/nackdelar?

214 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Jag har för tillfället en B230F motor i min volvo 740 GL -88 och funderar på att sätta dit en turbo istället.
Utav dessa två motorer (B230FT, B230FK), vilka för- och nackdelar  ser ni i dessa motorer?
Vilken motor bör jag satsa på?
Krävs det större modifiering på någon motor för att få in den under motorhuven, få den att fungera?
Vad är eran erfarenhet gällande dessa motorer?
Vilka delar behövs egentligen för att få en motor med turbo t.ex B230FT att fungera som den ska?
Senast redigerat av Torgny (29 april 2010)

10 287 Inlägg
29 april 2010
FK kan väl gå att försäkra billigare hos vissa försäkringsbolag så vitt jag vet.

Annars är FK och FT (från 95 och framåt) exakt samma motor.
Tidigare FT (typ 90 - 95) saknar oljespolningen av kolvarna (som inte är ett måste såvida man inte skall trimma mycket)
Med FT tidigare än 90 kan man få överraskningen att det sitter klena stakar i dom.

Vad som behövs för att få det att fungera finns beskrivet i många trådar. Jag själv har säkert rapat upp det femtio gånger. Sök. Hittar du inte - då hjälper vi dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Finns det någon fördel med just oljespolningen av kolvarna om man inte ska trimma så mycket?

10 287 Inlägg
29 april 2010
Alla FK har oljespolning.
Men det är marginell fördel så länge man inte toktrimmar.

/Göran

Torgny skrev:
Finns det någon fördel med just oljespolningen av kolvarna om man inte ska trimma så mycket?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

YEAH!!!
559 Inlägg
5 juli 2010
har en fråga ang dessa, har en 760 turbo med FT i, själva bilen är från 90 och kan man se skillnad på 94ans och 95ans FT genom att kamremmen har kant eller rund kugg ?? har nämnligen kantkugg på min FT, altså den klena FTn lr? har en FK från 95 på gång, värt att byta? fkn har gått ca 23kmil som service bil

V o L v o

Sök