2739
Sök

Klipper, behöver jag bättre batteri?

38 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#21
På BRL.se står det :
"Fyrkanals klass-D-förstärkare på 4x111W."

38 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#22
FL3JM skrev:
Steget är för kass troligen, det brukar inte klippa annars. Har man för dålig spänning och skit så blir det bara så att basen inte orkar spela högre, dvs du höjjer volymen men basen spelar lika högt ändå. Men i extremfall kanske steget börjar klippa, jag är inte säker.

Jag vet inte hur du mäter spänning, men en vanlig voltmätare hinner inte med å läsa av spänningsfallet då basen slår. Den kan ligga på 13v och sen vid varje basslag så går den ner till 9-10v. Du märker sånt mest på att lampor i bilen blinkar i takt med musiken, det SKA dom EGENTLIGEN inte göra. smile Det man får göra då är att skaffa en kondensator som kan kompensera för det plötsliga spänningsfallet. Fler batterier är bra också, köp hellre två nya halv-dana batterier än ett optimabatteri, så sätter du ena batteriet där bak vid steget (eller där det får plats typ), helst med en kondensator. Då ska du inte ha några problem längre med spänning.

Lycka till!

Jag har möt med en multimeter vid steget med långa bassvep på flera minuter..

10 287 Inlägg
11 juni 2006
#23
Moderna bättre multimetrar brukar kunna registrera Min och Max. Det fångar snabba förlopp. Men du ejwbegysv - ta och ta en testskiva - kör 50Hz och mät utsignalen från steget i Volt AC och kolla vad du kan komma upp till. Knäck inte basen bara.

Kom tillbaka när du har gjort detta så kan vi räkna ut effekten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#24
Ska jag ha basen inkopplad och mäta på plus och minus? Växelström.

21 761 Inlägg
11 juni 2006
#25
Jag tror tyvärr att BRL kan ha skrivit fel men jag kan inte bevisa det riktigt.

Tittar man på Infinitys hemsida så står det "class D" på de monosteg som har den tekniken.
Om man ser på de andra stegen med flera kanaler, tex ditt, så står det "PWM MOSFET". Vad jag vet så är det klass AB.
Men det är iof inte så viktigt, jag hänger nog upp mig på småsaker.

Jag tror nog också att det är som du och Sharky säger, steget orkar helt enkelt inte mer. Det är för klent.
Sedan är nog batteriet också för klent verkar det som, det har ju flera andra sagt också.
Köp ett nytt större batteri, vet inte hur stort det rymms på batterihyllan i din Polo dock. Tittar man hos Tudor så rekommenderar de batterier som är ca 24 cm långa och 19 cm höga, de största batterierna med de måtten är på 60-62Ah.
Kolla gärna upp så att generatorn laddar som den ska. Låt motorvarven ligga på minst 1000 varv och mät med multimetern hur hög spänningen är på batteripolerna, bör vara ca 14-14,4V med fulladdat batteri och endast halvljuset på. Öka varven till minst 2000 och slå på tex fläkten på fullt och extraljus, då kan spänningen sjunka med några tiondelar. Den ska inte sjunka ner till 13V eller liknande(beroende på hur många extraljus naturligtvis).

10 287 Inlägg
12 juni 2006
#26
Växelström . Och mäta över utgångarna på steget med högtalaren inkopplad. Passa dig så du inte knäcker högtalaren bara för ren sinus är inte ett normalt driftfall för en högtalare. Man bör bara köra några sekunder och kolla så att inte elementet bottnar mekaniskt.

När jag tänker på det igen så avråder jag dig nog om du inte är van att labba ....

/Göran


ejwbegysv skrev:
Ska jag ha basen inkopplad och mäta på plus och minus? Växelström.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Jag tror tyvärr att BRL kan ha skrivit fel men jag kan inte bevisa det riktigt.

Tittar man på Infinitys hemsida så står det "class D" på de monosteg som har den tekniken.
Om man ser på de andra stegen med flera kanaler, tex ditt, så står det "PWM MOSFET". Vad jag vet så är det klass AB.
Men det är iof inte så viktigt, jag hänger nog upp mig på småsaker.

Jag tror nog också att det är som du och Sharky säger, steget orkar helt enkelt inte mer. Det är för klent.
Sedan är nog batteriet också för klent verkar det som, det har ju flera andra sagt också.
Köp ett nytt större batteri, vet inte hur stort det rymms på batterihyllan i din Polo dock. Tittar man hos Tudor så rekommenderar de batterier som är ca 24 cm långa och 19 cm höga, de största batterierna med de måtten är på 60-62Ah.
Kolla gärna upp så att generatorn laddar som den ska. Låt motorvarven ligga på minst 1000 varv och mät med multimetern hur hög spänningen är på batteripolerna, bör vara ca 14-14,4V med fulladdat batteri och endast halvljuset på. Öka varven till minst 2000 och slå på tex fläkten på fullt och extraljus, då kan spänningen sjunka med några tiondelar. Den ska inte sjunka ner till 13V eller liknande(beroende på hur många extraljus naturligtvis).

Jo det kan vara viktigt.. Om det inte är ett klass-d steg kanske jag kan lämna tillbaka det och köpa ett annat... Falsk marknadsföring kanske... Jag har mailat infinity och frågat nu..

533 Inlägg
12 juni 2006
#28
ejwbegysv skrev:
Fasiken... jag som trodde att jag kunde dra ut max ur steget genom att koppla så här... Vad ska jag nu göra med den andra hälften av steget??

Kör 2 kanaler på basen och de andra 2 på framsystemet.
Skulle du ha några rear fill så låt din huvudenhet ta hand om dom.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#29
Har testat nu..

med bilen på tomgång så får jag 23volt per kanal alltså totalt 23*4 (jag använder dock endast 2 av 4 kanaler just nu).

Om jag fortsätter att höjja trots Clipp så maxar den på 29volt per kanal..

Detta är testat på 50hz med en referensskiva...
Senast redigerat av ejwbegysv (12 juni 2006)

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#30
Ett till test...

Kopplade in min Transporter med ett 63ah batteri och hade den på tomgång..

Fick samma resultat då.. alltså borde det inte vara batteriets fel?

10 287 Inlägg
12 juni 2006
#31
Hmmm...

P = (U^2 ) / R

P = 23x23/2 = 265W

Steget är klassat 278W.

Inget fel på strömmatningen således.

Steget är inte värre än så här.....men du matar just nu 530W i denna bas så det borde spela på duktigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#32
Aha.. var det så enkelt att räkna...

Jo visst spelar den väl på men det finns massor mer att ge känns det som.. Nu blir det till att optimera lådan och köpa ett nytt steg senare i sommar...  Detta steg ska få driva framsystem och 2 st 8tumamre i dörrarna är det tänkt...

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#33
Nej, då är det säkert så att du utnyttjar steget fullt ut och att strömmen nog räcker till. Där hade jag lite fel. Däremot så är jag ganska säker på att batteriet blir för klent om du köper ett betydligt större steg.

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#34
Jo det blir det nog.. Det är planerat att klämma ner ett Optima Red (ska passa på milimetern,

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#35
Du borde inte bli besviken tycker jag.
Men du vet väl att det batteriet inte bör laddas med "enkla" laddare som inte har spänningsbegränsning. Det ska vara en elektroniskt styrd laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
C-TEK är en mycket bra variant på dessa laddare men det finns flera olika tillverkare som har laddare med spänningsreglering.

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#36
mm..

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#37
Sedan får man inte glömma att det röda batteriet är ett startbatteri och alltså inte lämpligt att djupurladda. Vill man poppa mycket med motorn av så är det det gula som gäller men det är ännu dyrare.

38 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#38
Nej jag läste det på deras hemsida... Spelar dock bara fram å tebax till jobbet...

Iofs så hörs inte bilen när den står på tomgång smile

10 287 Inlägg
12 juni 2006
#39
Har någon räknat på lådan så inte du har en låda med felaktig avstämning?

/Göran

ejwbegysv skrev:
Aha.. var det så enkelt att räkna...

Jo visst spelar den väl på men det finns massor mer att ge känns det som.. Nu blir det till att optimera lådan och köpa ett nytt steg senare i sommar...  Detta steg ska få driva framsystem och 2 st 8tumamre i dörrarna är det tänkt...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
#40
Nytt slutsteg beställt : Rockford Fosgate T5001BD

Då BRl hade falsk marknadsföring på sin hemsida så kunde jag skicka tillbaka det steget jag har nu..


Sök