2635
Sök

Hjälp med subsonic och LPF

81 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Har byggt en låda som är avstämd till 40hz hur ska jag då ställa subsonic och lågpass filtret?
Tacksam för svar..

21 761 Inlägg
1 maj 2010
Subsonicfiltret kan du ställa på 25-30 Hz som utgångspunkt och sedan lyssna hur det blir. Hur lågpassfiltret ska ställas in beror bla på framsystemets förmåga att spela lägre frekvenser, det är ju meningen att framsystemet ska kunna "möta upp" basen så att det inte blir en stor svacka i frekvensgången. smile

18 Inlägg
1 maj 2010
Beror också på vad det är för sorts låda. T.ex. behöver du inget subsonic till en sluten låda.

158 Inlägg
1 maj 2010
espii skrev:
Beror också på vad det är för sorts låda. T.ex. behöver du inget subsonic till en sluten låda.

Beror på hur stor den är, skiljer mycket från bil till bil. smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

18 Inlägg
1 maj 2010
pippin skrev:
espii skrev:

Beror på hur stor den är, skiljer mycket från bil till bil. smile

Varför är det så? Bilens storlek borde inte ha något öht med saken att göra då subsonic så vitt jag vet används till att skydda högtalaren mot för stora konutslag (om man nu inte prompt vill att lådan ska spela ett specifikt frekvensområde, t.ex. 40-60hz).

Är lådan väldigt, väldigt mycket större än vad den borde vara är det rimligt att det är som du säger. Om man till exempel tar en bas som är gjord för en normalstor sluten låda och sätter i hatthyllan utan låda.

158 Inlägg
1 maj 2010
Ja jag menar förstås lådan. Ett subsonic filter används ju för att filtrera bort vissa "störande" frekvenser..
Och en bas låter ju olika i olika bilar så beroende vilken bil basen är i blir upplevelsen annorlunda.
Rätta mig om jag har fel jag har ingen större erfarenhet i praktiken.

En liten sluten låda har en bättre dämpförmåga än en större och just därför bildas dessa frekvenser lättare i en sådan.. eller? smile luften fungerar som dämpning för ljudvågorna. liten låda-> mer tryck -> mer dämp
I ett open air sys. borde ett sånt filter göra stor nytta smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

451 Inlägg
2 maj 2010
Tänkte höra med någon som kan...
Jag vill kunna spela så djupt som basen bara orkar
2x kicker L5 15", 1000 watt/bas, monterade i varsin 170L baslåda avstämd till ? Hz
Kör med ett HPF som ligger på 25 Hz och det jag egentligen hur långt över HPF som man kan stämma av basen till utan att den får ett för stort fasfel och tappar motståndet.
(funderar på om jag skall stämma till 30 hz och sedan korta rören tills det dunkar på önskvärt vis, men vill inte öka frekvensen för mycket så att basan tappar kontrollen.)
Senast redigerat av Rigan (2 maj 2010)

21 761 Inlägg
2 maj 2010
Om du vill kunna spela så djupt som möjligt, då är det nog lika bra att inte använda subsonicfilter. Möjligen om det kan ställas in på mindre än 20 Hz i så fall. 30 Hz avstämning är väldigt djupt, då ska basen kunna spela de flesta "vanliga" musiklåtar utan att tappa kontrollen.

Sedan finns förstås speciella bastestlåtar, tex "Bass i love you" eller liknande, men såna räknar jag inte till vanlig musik. smile

451 Inlägg
2 maj 2010
Kanske skall lägga F-3db punkten vid 30 Hz då? jag vill bara att basarna skall klara sig ner till 25 Hz för resten hör man inte ändå

21 761 Inlägg
2 maj 2010
Gör i så fall som du skrev förut, börja med tex 30 Hz avstämning och kapa portarna tills det låter som du vill. Avstämningen bör inte vara högre än 40 Hz om basen ska klara av frekvenser ner till 25 Hz utan att tappa alltför mycket kontroll. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2010)

4 693 Inlägg
2 maj 2010
Drönirettab skrev:
Om du vill kunna spela så djupt som möjligt, då är det nog lika bra att inte använda subsonicfilter. Möjligen om det kan ställas in på mindre än 20 Hz i så fall. 30 Hz avstämning är väldigt djupt, då ska basen kunna spela de flesta "vanliga" musiklåtar utan att tappa kontrollen.

Sedan finns förstås speciella bastestlåtar, tex "Bass i love you" eller liknande, men såna räknar jag inte till vanlig musik. smile

Jag kan spela alla bastestlåtar som tex Bass, I love you och div andra djupbaslåtar och min är avstämd till 36 hz enligt Mr Dröniman himself wink

Kör med subsonic på runt 15-20 och LPF på 50 hz kanske
Senast redigerat av Softis (2 maj 2010)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
2 maj 2010
Jo, visst går det, men konrörelserna skulle öka rätt kraftigt om du inte använde subsonic. Mina hemmahögtalare är avstämda till runt 30 Hz och när jag spelar den bastestlåten så rör sig konerna betydligt mer vid den lägsta frekvensen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2010)

451 Inlägg
2 maj 2010
Tack för alla bra svar känns som att man inte är helt ute i djungeln och letar kottar nu wink Har endast byggt slutna lådor tidigare så det är ju klart att man har en hel del kvar att lära sig. trial&error for the win big_smile

Sök