Tack för alla goa och positiva kommentarer! Som uttrycket lyder, nytt är alltid nytt
Grundfärgen jag använder är Hagmans gråa grundfärg på burk.
TurboOla, jag har funderat och tänkt. Vi kommer till att börja med original låda och ny R-koppling. Det som inte finns i lådan får man ha i högerfoten
Nu har det inte uppdaterats på länge och det tyder på mycket arbete i skolan. Det har dock hunnits med en hel del meck. Större del av tiden har ägnats åt att befinna sig i Stefans lokal och skruvat motor. Under tiden har även lackeringen av karosströsklarna bak färdigställts.
Vad som behövs för att komma framåt med en bil vet säkert många. För att komma snabbare framåt vet sannerligen många också. Detta medför att vi har fått byta ut komponenter såsom turbo, vevstakar, spridare etc. I och med att vi bytt till en KKK24 turbo som från början sitter på S60R bilarna har vi behövt anpassa en del komponenter. Det finns en del ändringar i utformningen av blocket som gjorts från T-gulens block till S60R'ens block. Som ni kan se på bilderna nedan har vi fått använda oss av stålomspunnen slang för olja till turbo. Detta är för att röret kommer i konflikt med kolvkylningsmunstyckenas lock. Observera att en del av röret har använts och sedan skarvats med skärhylsa och sedan stålomspunnen slang resten av vägen. Även vattenreturen från turbon har modifierats så att jag tog röret från original turbon, kapade i rätt längd, bockade det lätt till rätt vinkel och monterade sedan med plugg och nya packningar. En komponent till som behöver köpas ny från en S60R motor är det stora vattenröret som sitter under grenröret mot blocket och leder samman alla vattenledningar. Utformningen skiljer sig mot original och på så sätt undviker man konflikter med turbon.
Jag kommer så småningom skapa en tråd som berättar vilka komponenter man behöver för att montera en KKK24 turbo med S60R grenrör på de äldre vitmotorerna, samt installationstips.
På insugsidan har ni sen tidigare sett att jag skall köra med de gröna spridarna som levererar 465cc/min vid 3,8 bars tryck. Original i T-gulen är bränsletrycket 3,0 bar och styrs av den regulator som sitter i fuelrailen. För att styra bränsletrycket till 3,8 bar har vi valt att använda oss av en extern bränsletrycksregulator från Aeromotive. För att kunna använda denna har vi modifierat fuelrailen så att vi tagit bort den ventil som sitter på högersidan, framifrån sett och ersatt den med en likadan anslutning som vänstersidan har för bränsle in. För att plugga hålet som den gamla bränsletrycksregulatorn satt i har jag inhandlat en bränsledämpare som dämpar pulserna som blir i fuelrailen. Tändsystemet är helt nytt med nya tändstift, tändkablar, fördelarlock, och rotor. Det är viktigt att allt är i toppskick så att vi eliminerar orsaker till haveri.
Igår var den stora dagen då motorn skulle få åka hem till sin vän i garaget. Allt gick bra med lyft upp på kärran och motorn transporterades oskadd hem. För första gången på länge rullade vi ut bilen som numera står lite vingligt på egna ben. Jag tvättade av den lite lätt så damm och annat bös kunde rinna av. Jag tog inga bilder så texten får berätta. När vi väl fått ihop motorlyften kunde vi enkelt flytta in motorn i garaget och står där nu tryggt på en pall. Växellådan skall monteras samt lite andra små saker som oljeslangar till oljekyket, generatorn och diverse vakuumslangar till magnetventilen. V.7 har jag sportlov och passar mycket bra för en ”sportig” installation av motorn. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med närmare mellanrum så ni kan se vad som sker.
Ha en fortsatt trevlig söndag!