3126
Sök

Volvo 850 T-5R

Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det... Visa mer

199 973 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2013
60 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#161
Nu är jag hemma igen efter att ha varit i Stockholm och tävlat i Ung företagsamhet. Inga priser men vi hade roligt ändå! smile

Idag har strålkastarna fått sig ett lyft i form av nya glas, tätningar och lampor. De gamla glasen var redigt blästrade efter de femton år som de rullat på Sveriges vägar. Det finns inte så mycket mer att säga om denna operation, det gick smidigt och gav ett nytt och fräscht resultat!

Ha de gött!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-113188079fdd8d2c8a851afc4599c910.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-d6670dc957ae5005cd66ecbd00c221bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2b691b6c830031d26261288ba16d1e86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-48f12470d78d4d0c669c27b3fbf2dce6.jpg


1 804 Inlägg
17 juni 2011
#163
Hur går det här egentligen? smile
Senast redigerat av JimBo__ (17 juni 2011)

Meguiars_sverige

88 Inlägg
17 juni 2011
#164
Ja hur går det, vill se en update! big_smile

Forummoderator
26 389 Inlägg
17 juni 2011
#165
Andre-G skrev:
Ja hur går det, vill se en update! big_smile

Kan inte mer än hålla med.
Vill se mer!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 juni 2011
#166
AirOne skrev:
Andre-G skrev:
Ja hur går det, vill se en update! big_smile

Kan inte mer än hålla med.
Vill se mer!

+1 roll


368 Inlägg
17 juni 2011
#167
vill påpeka samma sak som dom andra smile hur går det här big_smile ???


756 Inlägg
18 juni 2011
#168
ja, hur går det ?? tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

2 788 Inlägg
18 juni 2011
#169
Ser grymt bra ut, du gör ett helt fantastiskt jobb med bilen! Folk som dig borde det finnas fler av! smile


166 Inlägg
18 juni 2011
#170
Vart köpte du bara lyckt-glaset? smile

88 Inlägg
18 juni 2011
#171
Christofer_Lundgren skrev:
Vart köpte du bara lyckt-glaset? smile

Vet inte om det var just där, men finns att hitta här : http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … sidan.html

Och som sagt, se nu till att ge oss en uppdatering! Är ju ett groteskt fint jobb du lägger ner på kärran!

60 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#172
Lyktglasen köptes nya på Volvo.

Hej alla glada bilfantaster!
Det är kul att ni vill se hur bygget går! Anledningarna är många till varför ag inte uppdaterat på länge men dem lägger vi åt sidan nu och fokuserar på bygget smile

För en väldans massa veckor sedan stod bilen på sina egna fötter igen. Framvagnen var ihopmonterad och allt förutom förutom drivaclarna satt på sin plats. Med hopp och glädje om att ett avgassystem skulle byggas dagen efter rullade vi ut bilen för att vända den och slutligen rulla upp på biltransporten. Det gick dock inte lång tid innan det största missödet på länge kom i vägen. Helt plötsligt under fullt rattutslag åt höger faller bilen ner vänster fram. Jag förstod inte vad som kunde ha hänt men efter en mycket kort observation ser jag att bilen står med framskärmen på däcket och att hjulet har en konstig vinkel. Under med en domkraft och upp med bilen. Det jag då får i handen är ett komplett hjul med bromskiva och ett halvt hjullager. Det som har hänt är då att hjullagret har delat på sig för att inte drivaxeln varit monterad och hållt ihop lagret. Det var bara att börja skruva och hämta ett gammalt hjullager från racebilen. Hjullagren hölls sedan ihop med hjälp av en bult, stor brickor och varsinn mutter. Avgassystemet kunde dagen efter byggas, trots en bucklig framskärm. Systemet byggdes av A-Alt Avgassystem i Mölndal. Det består av en 3 tums downpipe, 100 cells racekat och därefter 3 tums med två ljuddämpare som avlsutas med ett 4 tums ändrör. Dragningen är så rak som möjlig och går därmed efter mitttunneln direkt över bakaxeln. Resultatet blev mycket bra och ljudet riktigt gött!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-4db0e5076d44dc88b2a1afdfed95f2f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-e2625305dc6ce336f56fd4b341223ea6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5421b3b37a78c5b736cf7b14ac09f26a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-811b44577b4106018f95e5b05e07af3d.jpg

När bilen väl var hemma igen tog jag mig an uppgiften att byta de yttre drivknutsdamaskerna. Det var innan jag fick snurr på hur jag skulle gå till väga ganska klurigt men väl efter en snilleblixt fick jag ordning på dem. Det känns bra att ha fräscha sådana och är ännu en grej som verkar till en mer driftsäker bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a82cb9f8281d66f2c787f6638c9ee468.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-76cd70ba257f7eac380cc270273bbd5f.jpg

Eftersom att jag har bytt turbo till en större sådan passar såklart inte allt. Jag har därför fått konstruera ännu en aluminiumfläns, denna gång till friskluftssidan. Jag har valt att använda original luftfilterboxen då jag vill att luften skall renas så bra som möjligt och undvika smutspartiklar samt att jag kan leda in kallluft som det är byggt från original. Bilderna talar för hur det är konstruerat  resultatet blev ännu en gång bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-88ef6473bd3b1a7850fb943741ab3576.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-7a166e1a604cd5067e69fb903d35f38c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-74ec8d6b3b66edc8d30228a72933e385.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-070c8208c65fb113c39705c9097cf79e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6bac37892e04587cd7576707ee7d1c4d.jpg

Efter att de sista sakerna tillverkades och alla komponenter blev monterade var det plötsligt dags för besiktining. Fotografi dokumentationen brister lite under denna period men jag prioriterade tiden till att få ihop bilen. Väl på plats vid besiktningen lyckades jag ta några kort. Besiktningsmannen var imponerad över allt förutom avgasvärdena. Det hade jag full förståelse för eftersom jag höjt bränsletrycket och monterat större spridare. En grundmappning had einte hunnits göra så det var den punkten bilen föll på i besiktningen. Jag åkte därmed efteråt till Hqtec och köpte en bredbands lamdasond från Innovate Motorsports som jag tidigare spanat in. Denna tekniska pryl är väldigt sertiöst gjord och kostar inte en förmögenhet. Den kan loggas med digital mätare eller via datorn samt att den kan användas för att styra ett eftermarknadssprut. Innan den onsdagen tog jag mig friheten att åka på Onsdagsträffen här i Göteborg och träffade Niclas och hans svarta V70R.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-1a9da5f0cac08cc33e38ede5601f0775.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-fb81c0d15288be7906307e066d03d519.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5a8da65d30a4dedb14ad0ab4a6930f6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-cdfa5a3ac21500fa110bf8c3a8a8b59a.jpg

Några dagar innan besiktningsdagen lyckades jag få nyckelämnet till min KIR slipat. Nyckeln blev därmed fulländad och jag använder den varje dag utan problem! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-946cc0679ab34e9caf7293a56b1a6103.jpg

Installationen av bredbandslambdan skedde dagen efter besiktningen då jag ville få iordning på avgasväderna så fort som möjligt. Man märkte att den fick alldeles för mycket bränsle och jag ville inte förstöra motorn samt förstöra katalysatorn. LC-1 som bredbandslambda systemet heter har en huvudenhet som lambdasonden kopplas till och omvandlar alla signaler till de som behövs för att loggas samt värmer upp sonden inför användnig. Denna huvudenhet valde jag att fästa i motorrummet då sladden från sonden inte var så lång. Placeringen blev på plastkanalen för kabelmattan ovanför AC-rören. Kablarna drogs in till kupén vi den gummiplopp som sitter i torpedväggen. Eftersom kabeln för motorvärmaren redan var dragen därigenom var det ganska tajat att trä genom kablarna men det gick! Efter det följde jag intruktionsmanualen och kopplade in all el. Eftersom LC-1an skall få ström i tändningsläge 1 och 2 samt ha en säkring på minst 10A kopplade jag in pluspolen på cigaretttändaruttaget i mittkonsolen. Väl klar med all elinstallation var jag nöjd och kunde koppla in laptopen till LC-1an. Det gjordes först en friskluftskalibrering och sedan fungerade systemet klockrent!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-0519db3b05a7c1dc98a5b094ffa9f99f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-bc697e6c99fc56fffd99aef52236bf02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-9ad504a5d48c3e00385e407af8d61f03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-fe193c29bbf1b41d4da1c11f6862b829.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-1ba4fe822eed7697d652009a20ee2edb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-218c2df66d183a6d178aad01d8166a4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-16d3a82ceb48cea29b8c30a6c34c1039.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-32bb44735fe067e8d22cb28536ff4db9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-c4902297e46a812482386fba756522d1.jpg

Under våren inhandlade en styrbox från England och företaget Turbo-Tuner. De har modifierat originalboxen med ett USB-uttag och även tagit fram en speciell mjukvara för att man själv skall kunna mappa sin motor. Tillsammans med LC-1an hade jag ett komplett paket för att kunna börja mappa själv. Tomgången ställdes in så att jag hade ett korrekt lambdavärde. Sedan bar det av ut på landsvägarna för att göra en grundlig mapp. Nu återstår det att åka till en rullande landsväg och finjustera. Tändningen är ännu inte rörd så det finns en hel del effekt kvar att hämta. Är ni sugna på att veta mer om hur styrsystemet fungerar och hur det ser ut är det bara att skicka ett PM smile
Nu när bilen har varit i bruk ett tag skedde en olycklig händelse. Jag var ute och körde en kväll, inte långt men ungefär fem repor han jag med. Väl hemma lös kylvatten lampan i instrumentet och det rök från hela underedet av bilen. Jag undersökte snabbt vätskan och kunde komma fram till att det var vatten med glykol. Eftersom att allt var så varmt och klockan var mycket beslutade jag mig för att undersöka närmare nästa morgon. Jag visste med mig att två slangar inte var bytta. Det ve dem som går från värmepaktet med anslutning i torpedväggen. Det blev till att felsöka där först. Mycket riktigt var mitt tänk rätt och det blev full pott i mitt sökande. Den slang som går från värmepaketet och in i blocket var sprucken atrax efter slangklämman. Slangen höll 16 år och 29000 mil. Det jag lärt efter detta är att alltid byta slangar, även fast de ser bra ut och kostar skjortan hos Volvo. En billig försäkring trots allt…

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-0302d6a065badfb7e0d89f24fa794cfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-01b9370bcd2909f3a81a71809c3d44fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-51c50e7b9a93eca213c4e4b8d8d974f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-ca5cf8c6b0ec1dbd85ac55bde1d95e7c.jpg

Motorrummet har smyckats med en tändstiftskåpa gjord i kolfiber. En detalj som jag tycker är väldigt snyg och lyfter utseendet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-ee958d6a4a0831fa5d2aab87b0d325a2.jpg

Efter att jag varit ute och kört med höga varv har det uppstått ett lätt oljeläckage vid oljestickan. Det verkade som att den inte tätade så jag besultade mig för att köpa den nya varianten på oljesticka som har två oringar och ett annat oljerör. Vilekn skillnad! Känslan när man skall dra upp oljestickan är helt annorlunda då den faktiskt sitter fast och resultatet blev att det längre inte läckte längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a526b56304034c570edd915bb2246248.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-76fa8acb2c82d1a9487c7c8e274fbb83.jpg

Detta var en kort summering om vad som hänt fram tills nu med tor överblick. Jag skall försöka uppdatera här i framtiden när saker och ting byts ut och uppgraderas. Nu är bilen godkänd av bilprovningen och den rullar allt oftare på vägarna.

Ha en fortsatt fin midsommarhelg!


1 314 Inlägg
25 juni 2011
#173
Riktigt kul läsning! wink

Hoppas bilen rullar på bra i fortsättningen wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 juni 2011
#174
Riktigt bra struktuerat inlägg och lagom doserat med bilder, och jag är imponerad över dina kunskaper och lösningar! smile

Nu väntar vi på en film på avgassången! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

368 Inlägg
25 juni 2011
#175
gött att du fått ut bilen på vägen smile får man hålla ögon öppna nu då tongue


8 253 Inlägg
25 juni 2011
#176
Hellstone skrev:
Eftersom att jag har bytt turbo till en större sådan passar såklart inte allt. Jag har därför fått konstruera ännu en aluminiumfläns, denna gång till friskluftssidan. Jag har valt att använda original luftfilterboxen då jag vill att luften skall renas så bra som möjligt och undvika smutspartiklar samt att jag kan leda in kallluft som det är byggt från original. Bilderna talar för hur det är konstruerat  resultatet blev ännu en gång bra

Det var en speciell variant minst sagt. I första hand hade nog en i längd nedkapad silikonreducering varit att föredra. Men rent prestandamässigt så hade det vart avsevärt bättre att bygga ett nytt rör mellan turbo och lmm då redan original plaströret stryper en del, och din aluminiumgrej lär öka på strypningen. Att bara bygga ett sånt rör kan på en vanlig chiptrimmad 850 vara värt 5-8hk över större delen av registret.


878 Inlägg
31 juli 2011
#177
Hur går de me bilen ?smile Riktigt intressant att följa smile

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

60 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#178
Hej gott folk!

Projektet fortsätter med jämna steg. För ungefär fem veckor sedan (väldans vad tiden går) inhandlades ett stycke stereo samt ett frontkit system. Valet av stereo slutade med en Alpine CDE-123R som skapar goda förutsättningar för välljud. Focal fick stå för högtalarsystemet som bestod av två 5.25:or, två diskanter samt ett par delningsfilter. Installationen gick smärtfritt efter att en viss modifikation med nitmuttrar för den nya hålbilden utfördes. Jag driver högtalarna via original slutsteget som sitter under värmepaketet. Ljudet blev grymt mycket bättre än det sönderspelade som satt i. En vecka efter denna installation inhandlades ett par 6x8”:or från kicker som monterades i i hatthyllans lådor. Detta pågrund av att de gamla var totalt ur funktion.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-791f4d60955acda74214425e81bc9d5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-64fa4f04fcf3e713debb74033c06fdb3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-b967ebe242e1563ddf724f6c959de955.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-277dac52b140e7309a6e288e6f2db2f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-52a66f3c307bb0de0423ea67e96a4148.jpg

För ENDAST… två veckor sedan anlände ett utländskt paket. Paketets vikt var tio kilo och innehöll två stycken bromskivor och monteringsskruvar med tillhörande muttrar. Compbrake i England fick nöjet att sälja mig dessa skivor som måttar in på 350mm i diameter, är 32mm tjocka och har en beläggyta på 60mm. Som många påpekat har jag monterat så kalla de ”Herrejösses bromsar” bak på bilen men behållt original 302mm fram. Detta skall dock rådas bot på med dessa två är det tänkt. Bilderna visar lite föraningar på hur det förhoppningsvis skall se ut. Mer om detta kommer allt eftersom bitarna faller på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-c8665afe58c1ed1e8d7a5d62a5d4ef3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5b1f7f1e24212c83b91b50acc6e40bbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-09f9db276fb0def77cbdd83f6064e6f1.jpg

Nu senast i lördags ägde Stenungsunds Volvoträff rum! Det var gott om bilar av olika modeller med olika setuper. Vädret höll i sig och vi kunde utan paraplyer njuta av varandras bilar. En röstning pågick under träffen och resulterade senare i en prisutdelning. Intresset var gladeligen stort runt bilen och jag fick träffat många trevliga människor. Träffen, som var min första, slutade med en tredjeplats i 800-klassen! Riktigt kul!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-fa08577eae83ec6394f37ccab6598ee0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-ff2cae1c6d07282446d8e45a67cd6f33.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-d85755a0153bbf4e53c0663789e8dfa3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5f517af0b432e6b39f897d70c3c95dea.jpg

Efter träffen, när jag väl kommit hem, ägnade jag några timmar åt att installera ett av de xenon-kit jag inhandlat tidigt innan träffen av en trevlig prick. Mitt mål var att göra en så clean installation som möjligt samt att det skall vara användarvänligt när det väl skall skruvas med något. Min placering av ballasterna blev underfrontkorgen där jag fäste den flush mot undersidan. Den lilla svarta dosan kunde jag fästa bredvid ballasten på vänster sidan. På högersidan är det dock mycket trängre så där valde jag att fästa den runt kabelmattans hölje. Ljusskillnaden blev mycket stor och jag är nöjd med resultatet! Temperaturen är nu 5000K i halvljuset. Uppdatering om dimmljusen kommer när de är monterade.

Ha det fortsatt trevligt i sommarvärmen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-dfcb2172cef0020c2342fbf50455fbc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5a86df80820904ddf6cb2d69c65abeef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6233f97c34f23fecdcc0ec25d3dfe381.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-05a43d8bff3081cecb5ec009744b49a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-68841d691eb155d9d1e2659fafc2c894.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-56b496a3f14ecf20b49b220d003c2635.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-e88167fb0d95c66156344ca26776e656.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-d109af6dc3bbb3d97cdf873069de88d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-27096b3cb42378a6c66a3f4b1920242a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a31de165aaf16f08a8887b550af7c86f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-729238b667ca1952c3c4d606aa41f538.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-3bf478056a7a393c7d654e712f69bea5.jpg


368 Inlägg
8 augusti 2011
#179
ser bra ut smile grattis till priset big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 augusti 2011
#180
Niiiiiiiiiiiiiiice

T-gul är fränt, särskilt din som är så jefla fresch wink

På med fläskbromsarna nu!



Sök