Det låter i min Golf GTI -85, främst när jag saktar in eller bromsar. Det låter "klonk-klonk" ungefär, från området kring växellådan. Det låter även när man kör ryckigt med drivlinan, t.ex. tokgasar helt plötsligt eller när man släpper på gasen lika plötsligt. Annars låter det dock ALDRIG under acceleration.
Verkstan bytte främre motorfäste, men det hjälpte inte alls.
Igår lyfte jag vänster framhjul, och vred (med växellådan i neutralläge) hjulet fram och tillbaka. När hjulet var i ett VISST läge så fick jag fram detta ljud! Jag spelade in det med mobilen och lade upp på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=vz7NAQWmPOsHjulet måste alltså vara i ett visst läge för att man ska få fram detta ljud. Annars låter det inget alls. Väldigt svårt att säga exakt var det kommer ifrån, men det är GARANTERAT inte yttre drivknutar. Ljudet kommer från området kring växellådan.
Vad tror ni, är det en drivknut som låter, eller kan det vara växellådan? Växellådan känns som normalt. Detta problem uppkom väldigt plötsligt.
Värt att nämna kan vara att jag lät en kompis backa ut bilen från parkeringen innan problemet uppstod, och han slirade på kopplingen EXTREMT MYCKET. I och med att jag hade på bilstereon så kan jag inte säga exakt när problemet uppstod, men jag upptäckte det en kilometer efter att han kört bilen.
Kan kopplingen låta så här? Den känns dock som normalt... tror jag. Möjligen lite sämre. Lamellerna var lite halvdåliga redan innan detta hände...
Så vad tror ni är felet?