1703
Sök

Ska köpa rc-bil Vad ska jag köpa?

186 Inlägg
5 maj 2010
#21
beställde en traxxas rustler vxl idag smile ingick 7cells 8.4v batteri så man får hoppas den går hyggligt med det.. kan återkomma när jag testat den.. blir förmodligen 11.1v lipo senare, verkar ju tokkul! smile toppar väl en 105km/h och går på bakhjulen i 70km/h smilesmile


467 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#22
danneC5 skrev:
beställde en traxxas rustler vxl idag smile ingick 7cells 8.4v batteri så man får hoppas den går hyggligt med det.. kan återkomma när jag testat den.. blir förmodligen 11.1v lipo senare, verkar ju tokkul! smile toppar väl en 105km/h och går på bakhjulen i 70km/h smilesmile

Va härligt=)

Men läste nånstans att om man drar i ett lipobatteri så måste man dreva om den annars går den sänder.. Antar att dom menade dreven i växellådan.. Eller e det till drivhjulen?

Stämmer d? eller e d bara o proppa i lipo?

Btw vart köpte du o vad betala du?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

FreddeK
5 maj 2010
#23
Hoffmeister2 skrev:
danneC5 skrev:
beställde en traxxas rustler vxl idag smile ingick 7cells 8.4v batteri så man får hoppas den går hyggligt med det.. kan återkomma när jag testat den.. blir förmodligen 11.1v lipo senare, verkar ju tokkul! smile toppar väl en 105km/h och går på bakhjulen i 70km/h smilesmile

Va härligt=)

Men läste nånstans att om man drar i ett lipobatteri så måste man dreva om den annars går den sänder.. Antar att dom menade dreven i växellådan.. Eller e det till drivhjulen?

Stämmer d? eller e d bara o proppa i lipo?

Btw vart köpte du o vad betala du?

njae det är nog pinjongen på motorn till huvudrevet!

186 Inlägg
5 maj 2010
#24
köpte den på rc-butiken.se 3395:- , då ingick nya sändaren,laddare och 8,4v 7cell ist för 7.2 6cell..

mvh


19 Inlägg
6 maj 2010
#26
Annars traxxas Slash o BL är en rolig combo
min ena krigare då jag har två

Extremt hållbar
I med Troll bensin o sen gasa

http://i264.photobucket.com/albums/ii190/GTR_Greven/DSC00119.jpg
http://i264.photobucket.com/albums/ii190/GTR_Greven/DSC00115.jpg

Paddlar o sand
http://i264.photobucket.com/albums/ii190/GTR_Greven/SLASKEN198.jpg
http://i264.photobucket.com/albums/ii190/GTR_Greven/SLASKEN200-1.jpg

Men som du säger du ska ha Bl kan jag säga köp beg
så du får en bra start allt köpta bit för bit
Laddare 500-1000 beroende kvalitet
Batterier www.hobyking.com 200kr o upp st

va är din budget ?
Senast redigerat av GTR_GREVEN (6 maj 2010)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 maj 2010
#27
Traxxas slash är en skottsäker combo!
Går aldrig sönder!

Om jag vore du skulle jag köpa en Traxxas Slash och sedan sätta i borstlöst!
Bakhjulsdrivna slashen går som ett skott och hållbar som jag vet inte vad!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

467 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#28
Hade tänkt lägga 3k på en bil me laddare o allt. O senare kanske uppgradera med nytt batteri för längre körtid!

Men hur uppgraderar man till borstlöst? E d ny motor som gäller då eller?

Vad e d som e så bra me borstlöst? E d hållbarare än kolmotor? Mer kraft?

Eftersom jag e helt ny på detta så behöver jag alla tips=)
Jag vill ha en driftsäker bil som går bra och tål viss terrängkörning. Men ingen renodlad truck vill jag ha.. Utan nåt mittemellan. Som e lätt att förstå sig på vilka batterier och annat skit som går att köpa till...
Alla sidor man kollar på så finns det ju motorer o batterier hit o dit, men d står ju aldri vad dom passar till...Fattr inte hur man ska hitta rätt i djungeln...
Senast redigerat av Hoffmeister2 (6 maj 2010)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

19 Inlägg
6 maj 2010
#29
Äta kakan o ha den på hyllan är en svår combo..

In på www.rsb.se o lär dig mer
både va för bil du vill ha o lärdom

men här är lite info

I stort sätt kan alla bilar BL komverteras
Bl istort sätt underhålls fria då du inte har några kol som måste bytas o kolektor som måste svarvas..

Drevningen är viktig o hålla koll på alla motorer har ett vis utväxling dom trivs i..
Tex
http://www.rcdrifters.se/forum/viewtopi … amp;t=1147

Sama är det med batterier på lipo massa o hålla kol på

Fel laddat lipo kan sluta med fin brasa
Men på + sidan är minst 30-40% mer kör tid en motsvarande uppladnings ack
samt dom är lättare en vanliga ackar

För komma ner i priser
så är det import

www.hobbyking.com
BL combo
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh … 200Kv/100A
laddare
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh … _1-6_Cells
Batteri
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh … dcase_pack

Sen en bil förstås


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 maj 2010
#30
Gå med på RSB, kika runt där ett tag innan du köper en bil är ett tips!

vart bor du?
Bor du i närheten av Västerås så kan du svänga förbi så tar vi lite RC snack och demostration av bil! wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
#31
Hoffmeister2 skrev:
...Var inne på en sida och där fanns det två direkta alternativ till batteri man kunde välja:
DesirePower 2700 mAh 7.2V
DesirePower 4200mAh 7.2V

Vad e det för skillnad på ovanstående. Det på 4200 mAh, räcker det längre eller vad e skillnaden?

Den största skillnaden är som redan nämts att man får längre körtid (tack vare högre kapacitet, fler mAh) men för det mesta så får man även lite mer tryck i grejerna med accar som har högre kapacitet. Om vi inte snackar riktiga raceaccar då som är gjorda för att släppa strömmen fort men inte ha så jättehög kapacitet.

Oavsett vad du nu köper för bil så tycker jag att du gör rätt i att sikta på en med borstlöst system då det är bättre på alla sätt och vis än dom äldre med kolmotorer: mindre slitage, mer kraft, högre effektivitet är väl dom största fördelarna. Li-Po bör du dock (som jag redan sagt) hålla dig ifrån till en början då dom vid felbehandling kan bli väldigt farliga!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

467 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#32
ChriZtoffer skrev:
Hoffmeister2 skrev:
...Var inne på en sida och där fanns det två direkta alternativ till batteri man kunde välja:
DesirePower 2700 mAh 7.2V
DesirePower 4200mAh 7.2V

Vad e det för skillnad på ovanstående. Det på 4200 mAh, räcker det längre eller vad e skillnaden?

Den största skillnaden är som redan nämts att man får längre körtid (tack vare högre kapacitet, fler mAh) men för det mesta så får man även lite mer tryck i grejerna med accar som har högre kapacitet. Om vi inte snackar riktiga raceaccar då som är gjorda för att släppa strömmen fort men inte ha så jättehög kapacitet.

Oavsett vad du nu köper för bil så tycker jag att du gör rätt i att sikta på en med borstlöst system då det är bättre på alla sätt och vis än dom äldre med kolmotorer: mindre slitage, mer kraft, högre effektivitet är väl dom största fördelarna. Li-Po bör du dock (som jag redan sagt) hålla dig ifrån till en början då dom vid felbehandling kan bli väldigt farliga!

Ok ska börja med nimh batteri kanske då=) men en rustler med 8.4 volts nimh borde väl gå hyfsat iaf? Asså jag spånar bara: Men en bil som gör cirka 50 km/h som det står att rustlern gör på ett 6 celligt 7.2 volt. Och cirka 60 km/h på ett 8.4 volts 7 celligt borde väl räcka för mig som nybörjare? Eller e d slött? Blir d nå tryck lixom eller kommer det kännas slött?

Har kikat på denna http://www.rc-butiken.se/index.php?act= … uctId=1556

Som jag förstår det medföljer ett 8.4 volts ack, och då gör den drygt 60 km/h. E det rätt uppfattat?


Thunderbird: Jag bor i Uppsala men har däremot släkt i Västerås=) Händer att man e förbi där! Nästa gång kanske jag tittar förbi;)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 maj 2010
#33
Du måste inte börja med NiMH.
Du kan börja direkt med LiPo dock så när man håller på med LiPo är det en hel del säkerhet när man laddar det, använder det och lägger undan det.
Allt går att läsa på RSB exakt om hur du ska göra allt, du måste ju balansera cellerna osv.

8.4v acket som  följer med kommer bilen toppa tillräckligt, när du sen vill göra det lite värre så trycker du i 3 cells lipo (Man brukar säga 3s) och då jävlar får du se på grejjer!
Jag tycker faktiskt du borde köpa Rustler VXL wink

Ah fint, då får du faktiskt ta och köpa bilen och sedan komma förbi och köra med oss Västerås folk!
Vi har varje sommar en Traxxas träff på våran bana!
Dvs, träff för endast traxxas bilar och så grillar man, kör, krashar lite och reparerar wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Egenföretagare
2 496 Inlägg
7 maj 2010
#34
Köpte en RC bil på fyllan här för någon månad sedan och kan INGET alls om RC bilar.

Drog av dragsnöret första gången. Åkte och köpte nytt med hela fjäderpaketet osv. Så när jag skulle få skiten igen så gick det inte heller pga att den verkar ha blivit gängpaj i splincen eller något snöret snurrar men inte motorn om man säger...

Meccat i typ 5timmar å fått den att gå på tomgång i ca 15min (inkörning) sedan massa skruvande igen för att få den att gå även när man gasar. Fick den att gå ca 2-3min

Så 2-3minuter har jag kört med skrotet.

Inte för att detta alls har med tråden att göra men är det ren jävla skrot jag har köpt?

http://www.modelflight.com.au/team_losi … sb0020.htm
http://www.tryahobby.com/images/product/raminator.jpg

Hur som hellst så kan du ju typ se detta som en varning eller något. 2st som tävlat (hobby nivå) med RC bilar har kikat på den och är förvånade över hur svårt det var att få den att överhuvudtaget starta...

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 maj 2010
#35
tsdi: Raminatorn har väl inte fått så mycket kritik men lite trist att ett så bra företag som Losi gör en sån skit bil ...
Gå in på RSB.se och skriv utförligt om allt på motorn, hur du ställt in den etc så kanske det finns någon som kan hjälpa!
Alternativt så kan du komma till Västerås någon dag så kan vi försöka få igång det smile
Säkert en rolig sak när den funkar!

Har du köpt nytt glödstift? Dom brukar gå åt under just inkörning!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

19 Inlägg
7 maj 2010
#36
Hoffmeister2
Om du bor i uppsala kika in på
luthagebs Rc
http://www.mamut.net/Luthagens_RC_hobby/default.htm

Med den servisen du får där får du ALDRIG på rc-butiken.se det kan jag lova dig
Per är värds bäst på servis o kunder

edit till o med billigare på Rustlern
Senast redigerat av GTR_GREVEN (7 maj 2010)


19 Inlägg
7 maj 2010
#37
tsdi skrev:
Köpte en RC bil på fyllan här för någon månad sedan och kan INGET alls om RC bilar.

Drog av dragsnöret första gången. Åkte och köpte nytt med hela fjäderpaketet osv. Så när jag skulle få skiten igen så gick det inte heller pga att den verkar ha blivit gängpaj i splincen eller något snöret snurrar men inte motorn om man säger...

Meccat i typ 5timmar å fått den att gå på tomgång i ca 15min (inkörning) sedan massa skruvande igen för att få den att gå även när man gasar. Fick den att gå ca 2-3min

Så 2-3minuter har jag kört med skrotet.

Inte för att detta alls har med tråden att göra men är det ren jävla skrot jag har köpt?

http://www.modelflight.com.au/team_losi … sb0020.htm
http://www.tryahobby.com/images/product/raminator.jpg

Hur som hellst så kan du ju typ se detta som en varning eller något. 2st som tävlat (hobby nivå) med RC bilar har kikat på den och är förvånade över hur svårt det var att få den att överhuvudtaget starta...

Kör med insexa o borrmaskin då  så slipper du dra i snöret..


186 Inlägg
7 maj 2010
#38
kom hem nu efter första körningen med rustlern...faaan va kul det är!! smile helt sjukt! smile prestandan är fullt tillräcklig med 8,4v accet, blev weelies mest hela tiden då man körde på ojämnt underlag smile tok volta en gång också hmm...med lipo kan den fan inte hålla länge smile..

körtiden suger, 10-12min kanske ja körde..kändes som 2.. smile

skojfaktor = 10/10

Köp köp!

mvh danne


467 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#39
Ja ska kika in på luthagens rc=) E dom sjysta o hjälper en om man e newbie?

Danne: Så den går bara 10-15 min med 8,4 volts acket? D e inte mycket..
Man lär ju skaffa två batterier.. Men d e ju fortfarande bara högst 30 min körning. Sen måste man hem o ladda i flera timmar..
Som du Thunderbird sa att ni har träff varje sommar. Hur kul e d lixom att bara kunna köra typ 30 min?

Finns det laddare till nimh batterierna som laddar snabbt eller? Och sliter det mer på batterierna isf?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 maj 2010
#40
Ladda flera timmar!?
Jag kan ladda 2 ackar samtidigt på 1 timme och köra minst 30 minuter.
Om jag verkligen vill så kan jag med lås bara diffar och lågväxel krypa runt i minst 1½ timme.

Bara kunna köra 30 minuter?
Man har ju bra ackar så du kan köra hyffsat länge sen en hel uppsättning!
Det brukar vara så att bilen knappt håller igenom en ack big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök