1675
Sök

Ska köpa rc-bil Vad ska jag köpa?

467 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har blivit sugen på att köpa en Rc-bil!

Det jag e inne på, är att skaffa en elbil som e hyfsat snabb ( cirka 80 kmh) och som går att köra på vanlig mark o hoppa med. Alltså ingen banbil.
Alltså e jag ute efter en buggy eller offroad modell.
Problemet e att jag är helt färsk på detta. Kan inte särskilt mycket alls.
Jag vill ha en bil som har lipo batterier och som är borstlös!

Har surfat runt en del, men tycker att d flesta sidor e röriga.. Det e svårt att få en överblick över vilka uppgraderingar som man kan köpa till sin bil osv. Tex om man köper en bil som gör 60 kmh, kan man då köpa till vilken elmotor som helst som e starkare o bara proppa i den o få en snabbare bil? Och hur funkar d med batterier? Om man köper en bil me nimh batterier, kan man bara byta till vilka lipobatterier som helst o få en snabbare bil?

Läste någonstans att man kan få en körtid på typ 30-45 min med bra batterier! E detta möjligt?

Ni som kan det här med elbilar, Hjälp mig så mycket det går! E ganska sugen på det här faktiskt!
Och om ni vet någon bra sida man kan köpa från, så länka gärna=)

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

593 Inlägg
3 maj 2010
är du inne på borstlöst och lipo så finns det i mina ögon bara ett alternativ..

Traxxas e-revo!
Mest allsidig och bäst vägegenskaper "Out of the box" av alla modeller på marknaden som jag har snubblat över, och som dessutom är "vanliga" i sverige där man lätt hittar reservdelar och "tuning" delar från svenska butiker!

Spana in e-revon vettja, mycket roligare än så blir det nog inte!

/Jerker

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 maj 2010
Eller en Traxxas Slash 4x4.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Bi-Fuel
153 Inlägg
3 maj 2010
Traxxas absolut!

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2010
Om du är helt ny på RC så bör du inte börja med Li-Po batterier då dessa är väldigt känsliga, bättre då att börja med Ni-Mh batterier och sen när du fått mer koll köpa en Li-Po acc. Dock så kan du ju redan nu köpa en bra bil med vettig elektronik i som tål en del. Tex E-Revo som Jerk-R sa, bra bil som är riktigt stabilt bygd och tål det mesta. Men bara så du vet, 80km/h är nära på okontrollerbart om du inte har en rejäl onroad bil och slätt underlag. wink

MVH// En som kört RC i 15 år & tävlat i 10

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 767 Inlägg
3 maj 2010
Tråd flyttad till offtopic.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 maj 2010
Jag har en Traxxas Revo 3.3 till salu!
går utav fan må jag säga dock så måste jag finansiera min Traxxas Summit och min 1:1 bil.
Kan skicka bilder om du är intresserad!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

467 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Tack för svaren!

Glömde säga att jag inte tänkt lägga en förmögenhet på en bil. såg att revon va ganska dyr. Eller e d normalpriset om man ska ha något vettigt? Och hur e d med körtid? E d 15 min som gäller och sen byta batteri eller? Finns det inga batteri man kan köra i 30 min eller så på?

Thunderbird: Skicka gärna bilder! Skicka ett pm o berätta lite mer. Hur mycket använd, e allt original? hur snabb osv=) och vad som följer med!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

832 Inlägg
3 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
Tack för svaren!

Glömde säga att jag inte tänkt lägga en förmögenhet på en bil. såg att revon va ganska dyr. Eller e d normalpriset om man ska ha något vettigt? Och hur e d med körtid? E d 15 min som gäller och sen byta batteri eller? Finns det inga batteri man kan köra i 30 min eller så på?

Thunderbird: Skicka gärna bilder! Skicka ett pm o berätta lite mer. Hur mycket använd, e allt original? hur snabb osv=) och vad som följer med!

Det är nog runt den prisklassen som man får titta på om man ska ha hyfsade prylar. En sak man kanske ska tänka lite på med traxxas är att BL-systemet inte är vattenskyddat som det är på det vanliga borstade systemet. Nu vet jag inte så mycket om Traxxas men kolla så du har sensorstyrning på motorn också annars kan det lätt bli lite ryckig körning.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

467 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Varit inne o kollat på många traxxas modeller. En som verkar sjyst till bra pris e Traxxas Rustler. Va d tror ni om den.? Gillar annars revon men den e lite dyrare. Om någon har tips på en bra nybörjarbil som e hyfsat snabb och som e lätt att uppgradera senare när man känner för det, så får ni gärna tipsa mig!smile
Den ska va lätt o hitta delar till o så.

Var inne på en sida och där fanns det två direkta alternativ till batteri man kunde välja:
DesirePower 2700 mAh 7.2V
DesirePower 4200mAh 7.2V

Vad e det för skillnad på ovanstående. Det på 4200 mAh, räcker det längre eller vad e skillnaden?
Senast redigerat av Hoffmeister2 (4 maj 2010)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
5 maj 2010
Jag kan tyvärr ingenting om rc bilar men jag vågar nästan lova att det på 4200mAh räcker längre.. Det är istortsett enda skillnaden.

3 929 Inlägg
5 maj 2010
Traxxas Rustler är en bil som är helt ok i offroad men inte världens bästa i hopp osv då den är RWD och grymt övermotoriserad och toppar en hel del på original saker!
Dock är det nog en väldigt kul liten sak!

4200mAh är helt klart mest värt.
Det ger dig närmare 40% längre körtid! smile

Inom uppgraderingar så är Rustlern sisådär, inte lika populär som Traxxas Revo vilket är en bil man kan hitta uppgraderingar till överallt! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 271 Inlägg
5 maj 2010
Riktigt nöjd med min om än borstad än så länge.
Har en Team Associated SC10, bakhjulsdriven med nån sjukt snygg "bodyroll" när
man åker på ställ vilket den gör konstant typ.smile

http://www.hobbycity.se/product.php?id_product=530

467 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Traxxas Rustler är en bil som är helt ok i offroad men inte världens bästa i hopp osv då den är RWD och grymt övermotoriserad och toppar en hel del på original saker!
Dock är det nog en väldigt kul liten sak!

4200mAh är helt klart mest värt.
Det ger dig närmare 40% längre körtid! smile

Inom uppgraderingar så är Rustlern sisådär, inte lika populär som Traxxas Revo vilket är en bil man kan hitta uppgraderingar till överallt! smile

Ok så revon e mer vanlig o lättare att hitta delar till? Men det kan ju inte va svårt o hitta delar till rustlern? Jag skulle nog helst ta en revo, men den e mycket dyrare ju. Om man inte ska ha 1:16 versionen förstås. Den kostar ju lite mindre.. Men jag vill ha lite större än 1:16 tror jag.. Men e 2wd helt sämst eller? Kan tänka mig att 4wd e roligt för greppets skull.. Men e d så mycket tråkigare o köra 2wd?

3 929 Inlägg
5 maj 2010
Hitta delar är lika lätt att hitta till Revo så som Rustler.
Det är options som är svårare att hitta!
2wd har väl knappt några fördelar förutom att dom är lite mer överstyrda och snurrar enklare i sladd.
AWD har bra svängradie också, kanske lite mer understyrda fast mer kontroll genom kurvor.

Läs det jag skrev till dig i PM wink

832 Inlägg
5 maj 2010
http://hudikhobby.se/visa_produkt.asp?i … SHO+DBX+VE
Du kan ju kasta ett öga på Kyosho DBX VE. Det är ju ingen Traxxas men den kostar ju lite mindre oxå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

3 929 Inlägg
5 maj 2010
Jag avråder Kyosho.
En hel del brister på deras bilar och kostar utav HELVETE deras reservdelar.
Tycker själv verkligen inte om dom då t:ex MP7.5 chassiet har en tendens till att böja sig som fan och kostar miljarder med nytt.

467 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Ok.

Men finns det några andra alternativ som håller samma klass som traxxer då, men som inte kostar skjortan? Vill ha borstlöst helst.. Och så ska det ju helst va grejer som e bra. Lixom hyfsat ny teknik.. Inte det som satt i bilarna för 5 år sen. Nu vet inte jag allt om vad det e för teknik riktigt, men jag antar att det e samma som med riktiga bilar. Ju längre tiden går ju mer förbättras tekniken=) Om ni förstår vad jag menar=)!

3 929 Inlägg
5 maj 2010
jag själv är traxxas frälst och skriker då traxxas bil med VXL systemen men kanske typ Team Associated, Team Losi osv. Det är bra bilar.

Sök