1769
Sök

Ska köpa rc-bil Vad ska jag köpa?

Cupra_
7 maj 2010
Thunderbird88 skrev:
Det brukar vara så att bilen knappt håller igenom en ack big_smile

Amen för det! big_smile Kör en Kyosho Ultima SC med 12T borstad och 2S LiPo.. Håller för tillfället på o konvertera den till en RB-5:a.. Dyrt o tråkigt men det blir mkt delar över.

Till TS:
Om du är lite osäker så åk ut till en bana eller gå in på en seriös hobbybutik (inte typ hobbex). De flesta firmor brukar vara väldigt hjälpsamma. De kan förklara hur allt med borstlöst, LiPo m.m. fungerar direkt över disk.
Senast redigerat av Quadrablast (7 maj 2010)

186 Inlägg
8 maj 2010
var ute å körde lite nu i mörkret på asfalt:) blir ju res direkt, även när man åker i högre hastigheter..med lipo kommer det bli okörbart väl?

tycker bilen går satan i gatan redan nu.. smile vilket iofs är bra smile

mvh danne

Cupra_
8 maj 2010
Nja, okörbart beror ju på hur flink i fingret du är wink Med LiPo får du ju inte bara bättre prestanda utan även avsevärt längre körtid. Därför jag kör på LiPo.. Prestandan är ju bara ett plus smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 maj 2010
En bil blir aldrig okörbar! Förutom när den går sönder!
Testa din bil på LiPo, det kommer gå utav saaataaan!
Den kommer accelerera snabbare än din corvette wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

467 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Haha sköna ni esmile

Men om man drar i lipo, måste man ha den på 11.1 volt då? Eller foinns det svagare lipos som fortfarande har lång körtid men kanske inte drar i 100 knyck? Bilen jag ska köpa e traxxas rustler vxl=) D har jag bestämt nu. Hoppas man får bra service på luthagens rc i uppsala, för det lär bli dit jag åker när jag ska uppgradera och behöver hjälp me kontakter o allt helvete som ska bytas=)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

3 929 Inlägg
8 maj 2010
2 cells, 7.4v finns!
Det kommer få bilen att gå tillräckligt fort + lite till må jag lova!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

19 Inlägg
8 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
Haha sköna ni esmile

Men om man drar i lipo, måste man ha den på 11.1 volt då? Eller foinns det svagare lipos som fortfarande har lång körtid men kanske inte drar i 100 knyck? Bilen jag ska köpa e traxxas rustler vxl=) D har jag bestämt nu. Hoppas man får bra service på luthagens rc i uppsala, för det lär bli dit jag åker när jag ska uppgradera och behöver hjälp me kontakter o allt helvete som ska bytas=)

Jo då Per är en skön lirare som vet va servis är..
Kan inte lova han har en bil på hyllan
Kontakterna på elen är bra men ovanliga då bara traxxas har desa..

Tips på dena till laddning http://rsb.se/arena/showthread.php?t=50292
Orginal laddare man får med fungerar bra som bojsänke
Men är en baggis o löda dit nya vanligtvis är det deans kontakter flesta kör med
massa info se här

http://monster.traxxas.com/forumdisplay.php?f=40

467 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
GTR_GREVEN skrev:
Hoffmeister2 skrev:
Haha sköna ni esmile

Men är en baggis o löda dit nya vanligtvis är det deans kontakter flesta kör med
massa info se här

Men ett lipo batteri på 7.2 volt, hur lång körtid får man då?
Jaha det finns laddare som laddar både nimh och lipo? D verkar ju skitsmidigt!!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

595 Inlägg
8 maj 2010
Hoffmeister2, du har PM! smile

3 929 Inlägg
8 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
GTR_GREVEN skrev:
Hoffmeister2 skrev:
Haha sköna ni esmile

massa info se här

Men ett lipo batteri på 7.2 volt, hur lång körtid får man då?
Jaha det finns laddare som laddar både nimh och lipo? D verkar ju skitsmidigt!!

Alltså, antal celler avgör inte hur länge man kan köra! Det gör mAh (Milliamperetimmar).
Cellerna avgör bara hur mycket volt batteriet ger wink

467 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Jo d förstår jag=)

Men hur många Mah bör man ha för att få hyfsad körtid?

832 Inlägg
8 maj 2010
En ganska bra fördel med lipo är ju att du har full styrka på ett nyladdat batteri även om det legat i någon timme eller flera månader oxå för den del. Ett vanligt nimh måste man nästan ta direkt från laddaren till bilen för att vara helt säker på att man får ut max från batteriet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

3 929 Inlägg
8 maj 2010
5000mAh brukar ge tillräckligt!

Så som Lurken säger, ett LiPo ack ger fullt ut ändå tills det sista.
NiMH sackar efter varje minut.

Men ska du använda LiPo, LÄS PÅ FÖRST!
Det är inget man bara kopplar in, du måste köra med Low Voltage Cutoff, du måste ha rätt kapacitet etc.
Annars resulterar det i en LiPo brand vilket kan jämföras med en explosion.

186 Inlägg
8 maj 2010
Senast redigerat av danneC5 (8 maj 2010)

832 Inlägg
8 maj 2010
danneC5 skrev:
typ så här kan de gå med lipo:

http://www.youtube.com/watch?v=YCWdnjLq … re=related

Det är ju rätt häftigt. Men mindre häftigt om det händer när det sitter i bilen eller ligger på köksbänken på laddning.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

186 Inlägg
8 maj 2010
ja verkligen..chansen för brand som tar sig rejält lär vara stor...

hur lång tid tar det att ladda upp lipos? känns som att man nog ska ha koll på dem vid laddning..

3 929 Inlägg
8 maj 2010
Nu ska jag säga lite saker här, försök att hänga med!

Du har ett lipo på 5000mAh, dvs 5Ah.
Om du laddar det med 5A så kommer det alltså ta 1 timme att ladda batteriet (ackumulator som det egentligen heter, förkortat ack).
Och laddar du med 5A på ett 5Ah ack så laddar du då alltså med 1C.
Det finns nu ackar som klarar att laddas med 5C och mer!
Dvs, du laddar på med 5 gånger ackens kapacitet, dvs 25A!!!
Vilket gör att det tar 12 minuter att fulladda 5000mAh (5Ah) acket!

Men gör du det med ett ack som inte är gjort för sån laddning så säger det poff ifall du har otur!

Och på ett ack som du kan ladda med 5C så har det ingen betydelse om du laddar med 1C eller 5C, dvs 5A eller 25A.
Acket mår inte bättre av mindre strömmar, det kvittar.
När du också laddar LiPo så måste du hålla koll på balanseringen!
Det får inte skilja mer än 0.02volt mellan cellerna, då kasserar jag mina. Tävlingsförare har mindre än 0.01v i tolerans.

Du får inte heller ladda ur dom mer än vad du ska!
Jag brukar köra ner mina celler till 3.7v styck som max.
Fulladdade är de på 4.2v.

Nu säger vi att du har köpt samma LiPo som mig.
Mina LiPo's är 2 cells 5000mAh 40C LiPo's.
2celler (även kallat 2s) betyder alltså att batteriet har 2 celler och acket ligger på 7.4v (8.4v fulladdat) och det har en kapacitet på 5000mAh.
Nu kommer det trixiga då det finns ännu ett C.
Detta C (40C) betyder urladdningshastighet.
Dvs, hur hårt acket ger strömmen!
Och ju med C desto bättre är det! Kommer till det snart.

Nu har jag alltså ett ack på 2s (2 celler), 5000mAh och 40C.
För att kunna räkna ut hur mycket mina LiPo's ger i ampere (A) så gör jag denna uträkning!

mAh x C = mA
5000 x 40 = 200'000mA     vilket i sin tur är 200A
Mina LiPo's levererar alltså 200A kontinuerligt.
Låter mycket men kanske inte är tillräckligt!
Jag har ett farterglage på min bil som kräver 210A vilket egentligen betyder att mina LiPo's levererar 10A för lite men det är inte så farligt.
En polare till mig kör 100A LiPo's i 200A reglage etc, dom har svullnat lite ja, inte bra men funkar.

Det du ska då göra när du köper LiPo är att du kollar måtten och hur mycket ampere den kan leverera med denna uträkning och se sedan till att den helst kan leverera mer än vad fartreglaget behöver!

Vi säger att ditt VXL reglage i din Rustler ligger på 100A.
Då väljer vi ett par ackar som är 3 celler, 5000mAh 20C.
Med denna uträkning, 5000 x 20 = 100'000 => 100A, får vi ut att LiPo't kan leverera 100A, precis på gränsen.
Men istället kan vi ju ta ett par LiPo's som är på 3 celler, 5000mAh och 30C så får vi 5000 x 30 = 150'000 => 150A, då ligger vi säkert över gränsen!

Hantering.

Hantera alltid försiktigt, förvara alltid i LiPo safety bag och ha gärna skumgummi runt acket i bilen ifall det är softcase, är det hardcase så går det bra utan!
Skillnaden mellan softcase och hardcase är att softcase har bara en krympslang som håller ihop cellerna och hardcase har ett metall/plast hölje som håller ihop cellerna och skyddar!

Laddning:
Ladda alltid med acket i en LiPo Safety Bag eller i en keramik kruka.
Övervaka alltid laddning och minsta tendens på att något går snett, koppla ur!

Det är väl allt jag kan säga, mitt längsta inlägg hittils på garaget.org!

467 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Nu ska jag säga lite saker här, försök att hänga med!

Du har ett lipo på 5000mAh, dvs 5Ah.
Om du laddar det med 5A så kommer det alltså ta 1 timme att ladda batteriet (ackumulator som det egentligen heter, förkortat ack).
Och laddar du med 5A på ett 5Ah ack så laddar du då alltså med 1C.
Det finns nu ackar som klarar att laddas med 5C och mer!
Dvs, du laddar på med 5 gånger ackens kapacitet, dvs 25A!!!
Vilket gör att det tar 12 minuter att fulladda 5000mAh (5Ah) acket!

Men gör du det med ett ack som inte är gjort för sån laddning så säger det poff ifall du har otur!

Och på ett ack som du kan ladda med 5C så har det ingen betydelse om du laddar med 1C eller 5C, dvs 5A eller 25A.
Acket mår inte bättre av mindre strömmar, det kvittar.
När du också laddar LiPo så måste du hålla koll på balanseringen!
Det får inte skilja mer än 0.02volt mellan cellerna, då kasserar jag mina. Tävlingsförare har mindre än 0.01v i tolerans.

Du får inte heller ladda ur dom mer än vad du ska!
Jag brukar köra ner mina celler till 3.7v styck som max.
Fulladdade är de på 4.2v.

Nu säger vi att du har köpt samma LiPo som mig.
Mina LiPo's är 2 cells 5000mAh 40C LiPo's.
2celler (även kallat 2s) betyder alltså att batteriet har 2 celler och acket ligger på 7.4v (8.4v fulladdat) och det har en kapacitet på 5000mAh.
Nu kommer det trixiga då det finns ännu ett C.
Detta C (40C) betyder urladdningshastighet.
Dvs, hur hårt acket ger strömmen!
Och ju med C desto bättre är det! Kommer till det snart.

Nu har jag alltså ett ack på 2s (2 celler), 5000mAh och 40C.
För att kunna räkna ut hur mycket mina LiPo's ger i ampere (A) så gör jag denna uträkning!

mAh x C = mA
5000 x 40 = 200'000mA     vilket i sin tur är 200A
Mina LiPo's levererar alltså 200A kontinuerligt.
Låter mycket men kanske inte är tillräckligt!
Jag har ett farterglage på min bil som kräver 210A vilket egentligen betyder att mina LiPo's levererar 10A för lite men det är inte så farligt.
En polare till mig kör 100A LiPo's i 200A reglage etc, dom har svullnat lite ja, inte bra men funkar.

Det du ska då göra när du köper LiPo är att du kollar måtten och hur mycket ampere den kan leverera med denna uträkning och se sedan till att den helst kan leverera mer än vad fartreglaget behöver!

Vi säger att ditt VXL reglage i din Rustler ligger på 100A.
Då väljer vi ett par ackar som är 3 celler, 5000mAh 20C.
Med denna uträkning, 5000 x 20 = 100'000 => 100A, får vi ut att LiPo't kan leverera 100A, precis på gränsen.
Men istället kan vi ju ta ett par LiPo's som är på 3 celler, 5000mAh och 30C så får vi 5000 x 30 = 150'000 => 150A, då ligger vi säkert över gränsen!

Hantering.

Hantera alltid försiktigt, förvara alltid i LiPo safety bag och ha gärna skumgummi runt acket i bilen ifall det är softcase, är det hardcase så går det bra utan!
Skillnaden mellan softcase och hardcase är att softcase har bara en krympslang som håller ihop cellerna och hardcase har ett metall/plast hölje som håller ihop cellerna och skyddar!

Laddning:
Ladda alltid med acket i en LiPo Safety Bag eller i en keramik kruka.
Övervaka alltid laddning och minsta tendens på att något går snett, koppla ur!

Det är väl allt jag kan säga, mitt längsta inlägg hittils på garaget.org!

Och ungefär nu bestämde jag mig för att aldrig börja använda lipo batterier!
Hahahahah herregud.. Ska man kunna allt d där? Känner att vanliga nimh får duga till mig..

19 Inlägg
9 maj 2010
Va inte avskräckt skaffa en bra laddare o överlada inte acket
Mina ackar har inte levt ett lätt liv men dom tågar på

Sen vitsen med Hobbyking är då får nästan två bra Lipo mot ett nimh här hemma

3 929 Inlägg
9 maj 2010
Skaffa LiPo!
Det är klart värt det!
Sedan känn skillnaden på LiPo och NiMH så fan ska du se på skillnad!

Och för det andra, LiPo är säkrare än NiMH!
NiMH kan som bäst leverera runt 15C. Och det är ju knappast tillräckligt någonstans!

Sök