Thunderbird88 skrev:
Nu ska jag säga lite saker här, försök att hänga med!
Du har ett lipo på 5000mAh, dvs 5Ah.
Om du laddar det med 5A så kommer det alltså ta 1 timme att ladda batteriet (ackumulator som det egentligen heter, förkortat ack).
Och laddar du med 5A på ett 5Ah ack så laddar du då alltså med 1C.
Det finns nu ackar som klarar att laddas med 5C och mer!
Dvs, du laddar på med 5 gånger ackens kapacitet, dvs 25A!!!
Vilket gör att det tar 12 minuter att fulladda 5000mAh (5Ah) acket!
Men gör du det med ett ack som inte är gjort för sån laddning så säger det poff ifall du har otur!
Och på ett ack som du kan ladda med 5C så har det ingen betydelse om du laddar med 1C eller 5C, dvs 5A eller 25A.
Acket mår inte bättre av mindre strömmar, det kvittar.
När du också laddar LiPo så måste du hålla koll på balanseringen!
Det får inte skilja mer än 0.02volt mellan cellerna, då kasserar jag mina. Tävlingsförare har mindre än 0.01v i tolerans.
Du får inte heller ladda ur dom mer än vad du ska!
Jag brukar köra ner mina celler till 3.7v styck som max.
Fulladdade är de på 4.2v.
Nu säger vi att du har köpt samma LiPo som mig.
Mina LiPo's är 2 cells 5000mAh 40C LiPo's.
2celler (även kallat 2s) betyder alltså att batteriet har 2 celler och acket ligger på 7.4v (8.4v fulladdat) och det har en kapacitet på 5000mAh.
Nu kommer det trixiga då det finns ännu ett C.
Detta C (40C) betyder urladdningshastighet.
Dvs, hur hårt acket ger strömmen!
Och ju med C desto bättre är det! Kommer till det snart.
Nu har jag alltså ett ack på 2s (2 celler), 5000mAh och 40C.
För att kunna räkna ut hur mycket mina LiPo's ger i ampere (A) så gör jag denna uträkning!
mAh x C = mA
5000 x 40 = 200'000mA vilket i sin tur är 200A
Mina LiPo's levererar alltså 200A kontinuerligt.
Låter mycket men kanske inte är tillräckligt!
Jag har ett farterglage på min bil som kräver 210A vilket egentligen betyder att mina LiPo's levererar 10A för lite men det är inte så farligt.
En polare till mig kör 100A LiPo's i 200A reglage etc, dom har svullnat lite ja, inte bra men funkar.
Det du ska då göra när du köper LiPo är att du kollar måtten och hur mycket ampere den kan leverera med denna uträkning och se sedan till att den helst kan leverera mer än vad fartreglaget behöver!
Vi säger att ditt VXL reglage i din Rustler ligger på 100A.
Då väljer vi ett par ackar som är 3 celler, 5000mAh 20C.
Med denna uträkning, 5000 x 20 = 100'000 => 100A, får vi ut att LiPo't kan leverera 100A, precis på gränsen.
Men istället kan vi ju ta ett par LiPo's som är på 3 celler, 5000mAh och 30C så får vi 5000 x 30 = 150'000 => 150A, då ligger vi säkert över gränsen!
Hantering.
Hantera alltid försiktigt, förvara alltid i LiPo safety bag och ha gärna skumgummi runt acket i bilen ifall det är softcase, är det hardcase så går det bra utan!
Skillnaden mellan softcase och hardcase är att softcase har bara en krympslang som håller ihop cellerna och hardcase har ett metall/plast hölje som håller ihop cellerna och skyddar!
Laddning:
Ladda alltid med acket i en LiPo Safety Bag eller i en keramik kruka.
Övervaka alltid laddning och minsta tendens på att något går snett, koppla ur!
Det är väl allt jag kan säga, mitt längsta inlägg hittils på garaget.org!