1699
Sök

Ska köpa rc-bil Vad ska jag köpa?

19 Inlägg
9 maj 2010
Thunderbird88 skrev:
Skaffa LiPo!
Det är klart värt det!
Sedan känn skillnaden på LiPo och NiMH så fan ska du se på skillnad!

Och för det andra, LiPo är säkrare än NiMH!
NiMH kan som bäst leverera runt 15C. Och det är ju knappast tillräckligt någonstans!

O lite överladning på bly ackar så pangar dom fint dom med sätt fler tal bilder på folks grejer har flygit runt som misiler
Senast redigerat av GTR_GREVEN (9 maj 2010)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 maj 2010
Vad för batterier du än köper. Köp en BRA laddare annars lessnar man rätt fort.

På en el bil är det viktigt med bra batterier.. dumt att snåla där med. Spelar ingen roll vad för västring motor man har om batterierna inte klarar att levra ström nog.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 maj 2010
Precis som du säger Myran.
Tar man värsting motor och snålar med batterier blir det snabbt tråkigt och i värsta fall är det enda som är kvar av din bil en hög med smältplast/metall.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

467 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Ok. En bra laddare får d bli=) Kanske kan få tips på en bra lipo laddare o en bra nimh laddare. Eller det kanske finns sånna som laddar båda? Och helst ska det gå ganska snabbt,

Men e d inte överladdningsskydd på laddarna?? Man vill ju inte behöva vakta laddarn hela tiden.. Eller måste man d?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Cupra_
9 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
Ok. En bra laddare får d bli=) Kanske kan få tips på en bra lipo laddare o en bra nimh laddare. Eller det kanske finns sånna som laddar båda? Och helst ska det gå ganska snabbt,

Men e d inte överladdningsskydd på laddarna?? Man vill ju inte behöva vakta laddarn hela tiden.. Eller måste man d?

Jag kör med en som heter Swallow AC/DC 2. Den kostar ca 900 ny. Laddar Nimh, Nicd, Lipo, blybatterier m.m. och drivs antingen på 230v eller 12v så du kan ladda om du åker iväg nånstans och kör. Laddar med upp till 5A så det går att snabbladda det mesta. Du kan även köpa till en Lipo-balancerare som heter LCB-6C, den passar rakt av och då har du en komplett laddare som kan ladda allt i rc-väg och lite till.
Du behöver dock köpa till banankontakter och göra adapters till själva acken med valfri kontakt.

Kolla här:

http://www.umearc.se/el-motorer/laddare … rladd.html

Och balanceraren: http://www.umearc.se/lipoly-cell-balancer-lcb-6c.html
Senast redigerat av Quadrablast (9 maj 2010)

467 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Vad e en balanserare?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

832 Inlägg
9 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
Vad e en balanserare?

Den håller koll på nivåerna i cellerna. Varierar det för mycket mellan cellerna så kan det gå som på klippet tidigare i tråden.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

467 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Ok.

Så det e som ett skydd eller?

Om man kör med en sån så kan det inte gå åt helvete eller?

Cupra_
9 maj 2010
Hoffmeister2 skrev:
Ok.

Så det e som ett skydd eller?

Om man kör med en sån så kan det inte gå åt helvete eller?

Kan kan det alltid.. Men ackarna BÖR fungera bra mkt längre och "må" bättre om du balancerar dem lite då och då. Jag brukar balancera ungefär var tredje gång jag laddar dem. Det har funkat bra hittills. Tyvärr är ju rc-hobbyn så att själva modellen inte kostar så mkt, utan elektroniken. Men det är värt att skaffa bra grejer på en gång för det blir bara dyrare om man köper "skit" och sen vill ha bättre.

467 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Jo jag antar att det e så. Det gäller ju inte bara rc-hobby. Så e d väl i princip me allt...

467 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Ok.

Har varit inne på umeårc.com Kollade på nimh batterier. Där fanns det tex 7.2 volt med typ 5200 mAh.

Sedan fanns det 8.4 volt med 3300 mAh.

Går 8.4 voltaren snabbare och räcker kortare tid än 7.2 voltaren som har högre mAh men går saktare??

3 929 Inlägg
11 maj 2010
Nu får du specificera dig lite.
7.2v som i LiPo eller NiMH?
LiPo går ALLTID fortare, skit i volt talet på den då urladdningen är så mycket hårdare i LiPo än NiMH!

AKTA DIG FÖR UMEÅRC!
Banditer hela högen.

Kolla:
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=42266

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

467 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Nä nu pratade jag bara nimh batterier. Nu när du vet det kanske du kan ge ett bättre svar=)

Efter ditt utlägg om lipo blev man lite tveksam till det ju. Känns som man måste veta vad man gör när man använder såna. Känns inte som att jag kan titulera mig lipo expert än riktigt.

Kanske blir o börja med nimh o sen gå vidare om man tycker det e kul. Dessutom kostar d ju lite mer me lipo o laddare o så.

Men som jag skrev ovan. Vad blir skillnaden mellan dom batterierna?

Cupra_
11 maj 2010
Högre volt ger mer fart, högre mah ger lite mer sprutt men framförallt mer körtid enkelt förklarat. Dock tar en "stor" ack något längre tid att ladda. Vet inte vad Thunderbird88 har emot umeå rc riktigt då jag själv både handlat i butiken och över nätet utan problem. Den laddaren jag hänvisade till finns iof lite var stans att köpa om du inte litar på just umeå rc.

3 929 Inlägg
11 maj 2010
Quadrablast skrev:
Högre volt ger mer fart, högre mah ger lite mer sprutt men framförallt mer körtid enkelt förklarat. Dock tar en "stor" ack något längre tid att ladda. Vet inte vad Thunderbird88 har emot umeå rc riktigt då jag själv både handlat i butiken och över nätet utan problem. Den laddaren jag hänvisade till finns iof lite var stans att köpa om du inte litar på just umeå rc.

Läs i länken jag skrev in wink

Börja med NiMH och sedan läs ett tag på forum så som www.rsb.se om LiPo och när du känner dig redo, ta steget till LiPo. Steget du aldrig kommer ta tillbaka!
Träffa gärna också någon person i verkligheten och kör med den personen och få kanske bättre inblick i LiPo världen! smile

Cupra_
11 maj 2010
Oj, då kanske jag bara haft tur tongue Aldrig haft problem med dem faktiskt. men laddaren finns såklart på diverse hobby-butiker runt om i landet.

3 929 Inlägg
11 maj 2010
En del får bra, endel får dåligt!
Att göra affärer i verkligheten i deras shop ska tydligen inte vara problem.
Det ska vara att när man beställer på internet som man ofta inte får sina saker smile

jag har alltid hållt mig borta från dom även om dom har bra utbud!
Klara motstå frestelsen! haha!

186 Inlägg
11 maj 2010
nimh 8,4v räcker till en början, de kan ja lova! kör du lipo direkt så är nog risken stor att du kör åt helvete rejält smile har själv voltat rejält nån gång då den stegrat över, å de med nimh 8.4v..
men ser bara till mig själv.. du kanske är en jävel på att ratta rcbilar smile

laddare måse du köpa extra, kostar typ 300kr..man orkar verkligen inte vänta 9 timmar mellan varje körning...hmm

/ danne

467 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Danne: Hahaha vet inte om ja e en jävel eftersom ja aldri haft nån riktig bil. Men då lär d bli nimh 8.4 volt antar jag=)

Thunderbird: Jo d hade vart guld o ha nån o snacka me i verkligheten som kan det hät.. typ som du. Men känner ingen som e duktig eller har elbilar man kan köra.. Därför e jag rädd att d aldri blir nån bil..just av den anledningen att man står ganska ensam lixom.. Även fast ni e assjysta o tipsar o lär ut så blir det inte samma som o prata med en riktig person. Men funderar iaf på att köpa lagom till skatteåterbäringen kommer=)

Men tycker det här med batterier o laddare e knepigt som fan.. Vilka batterier passar? Vilka laddare e bra osv. Finns ju en hel uppsjö o köpa. Batterier tex o oxå knepigt. Finns så mycke, o oftast står de inte vad dom passar till eller så. Det e som att ska man köpa grejer så utgår d flesta nätbutiker från att man har bra koll på grejerna lixom. Då blir det lite svårt för en noob som mig=)

Cupra_
12 maj 2010
Grovt sagt så passar alla batterier/ackar som får plats i bilen tongue Kan hända att du måste byta kontakt på acken eller fartreglaget dock. Det är iof inte direkt svårt. Det enda du egentligen behöver tänka på när du köper ackar är: Passar de i bilen? Kan min laddare ladda dem? Klarar mitt fartreglage av dem? Sålänge de tre kriterierna är uppfyllda så brukar det inte vara några problem. Enklast är att fråga en riktig hobbybutik, säg vad du har/ska köpa för bil, då vet de vad som passar. Var i Sverige finns du förresten?

Sök