3748
Sök

Bra koppling till 940 ?

17 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
hej tänkte kolla om någon vet nån hyfsat billig koppling men som även håller för lite påfrestning. har en volvo 940 ltt 96a med m90 låda som är bränsle chippad första steget och höjt laddtryck till 0.7-0.8 .
är det nödvändigt att byta tryck platta oxå eller duger orginal bra?

Länka gärna till nån bra sida

//Jakob

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 maj 2010
#2
tryckplattan suger dolme på dessa bilar, ska du köra trimmat så är de 712 tryckplattan som gäller
sach uppgraderingskoppling till 940... den orkar 525nm med orginal lamell.

räkna runt 4000-4500kr för en komplett koppling men du går bara på en nit om du köper orginal kopplingen igen.

närmaste autoexpert försäljare tar hem en sån koppling till dig.


1 915 Inlägg
3 maj 2010
#3
Du bör klara dig med original koppling.
I min 945 LTT kör jag med standard koppling, funkar perfekt.
531 topp
A-kamaxel
Vikingchip
1,0bars laddtryck
3" avgassystem från turbo med 1 dämpare


Behöver du en kraftigare koppling så är lösningen en hårdare tryckplatta -712, den funkar bra tillsammans med standard lamell vid högre effekt.

http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm
Tryckplatta 240mm förstärkt till B230 turbo m fl med M90 växellåda. Till det s k
dubbelsvänghjulet. För vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.
TP-712 3295:-

j-lonn skrev:
hej tänkte kolla om någon vet nån hyfsat billig koppling men som även håller för lite påfrestning. har en volvo 940 ltt 96a med m90 låda som är bränsle chippad första steget och höjt laddtryck till 0.7-0.8 .
är det nödvändigt att byta tryck platta oxå eller duger orginal bra?

Länka gärna till nån bra sida

//Jakob

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

17 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#4
tackar så mycket blir att kolla upp

593 Inlägg
3 maj 2010
#5
Kör -712;an på en gång,, håll inte på me org.koppling och prova..

Satte själv dit helt ny org.koppling på min 940t när ja hade bsr steg 1 och 3" avgas, 1,0 bars ladd, och med 4 pers i bilen och full gas börja de slira lite smått.. Samma sak hände för polarn som åkter med hi-tuning chip 3", osv.. Så kör 712;an som sagt så har du inte katsat bort några pengar på en org. platta som är oanvändbar sedan. Observera att du MÅSTE sätta stålomspunnen kopplingsslang för orginalet vidgar sig och då kopplar den inte ur helt (detta pga, den hårda tryckplattan)..

mvh

309 Inlägg
9 maj 2010
#6
epapower skrev:
Kör -712;an på en gång,, håll inte på me org.koppling och prova..

Satte själv dit helt ny org.koppling på min 940t när ja hade bsr steg 1 och 3" avgas, 1,0 bars ladd, och med 4 pers i bilen och full gas börja de slira lite smått.. Samma sak hände för polarn som åkter med hi-tuning chip 3", osv.. Så kör 712;an som sagt så har du inte katsat bort några pengar på en org. platta som är oanvändbar sedan. Observera att du MÅSTE sätta stålomspunnen kopplingsslang för orginalet vidgar sig och då kopplar den inte ur helt (detta pga, den hårda tryckplattan)..

mvh

passar denna 712 på en 740 turbo med?


283 Inlägg
9 maj 2010
#7
nepp smile

1 915 Inlägg
9 maj 2010
#8
Passar till dubbelmassesvänghjulet, M90 växellåda.

Du har väl 228mm svänghjul ? plant eller försänkt. kolla på kgtrim vad som passar till din bil.
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

Nissee skrev:
passar denna 712 på en 740 turbo med?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

761 Inlägg
10 maj 2010
#9
sinterlamell är den enda billiga lösningen om man bara behöver lite bättre.

tryckplatta är alltid dyrt



Sök