4197
Sök

Volvo 850 (1994) dör under färd?!

3 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo 850 -94 (2,5l, 140hk) som rullat 31500mil som dessvärre ibland dör under färd, både i låg hastighet och hög hastighet... den hostar eller bråkar inte innan utan bara lägger av totalt (alltså precis som att vrida av med nyckeln) Man får stanna till vid vägkanten några sekunder, när man sedan vrider på är det som om inget har hänt och den rullar vidare..
Vad kan detta vara för fel??

OBS! Inte varje dag utan ibland med 3-4 dagars mellanrum.
Senast redigerat av volvo850gl (7 maj 2010)


337 Inlägg
7 maj 2010
#2
kan vara vad som helst, men högst upp på min gissningslista sitter nog bränslepump/relä.


493 Inlägg
7 maj 2010
#3
Tja! hade en sån på jobbet för ett tag sedan. då va de tändlåskontakten som strulade. prova pilla lite med nycklen i låset när du kör. dör den då e risken stor för att de ska vara tändlåskontakten. tydligen ett återkommande fel på 850 och s/v70.

Googlemaster

3 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#4
hade faktiskt tändningen i tanken också, skall pröva att skruva lite lätt på den under gång. Tack för tipset!cool


493 Inlägg
7 maj 2010
#5
prova dra nycklen lite lätt ut och in under färd, de löste de stora mysteriet för mig... lycka till!

Googlemaster

IT-Tekniker
161 Inlägg
7 maj 2010
#6
Om det inte hjälper med tändningsålet så kontrollera att strömförsörjningen till sprut och tändning är okej...

Har varit ue för ärgade anslutningar där med dina symptom.


337 Inlägg
8 maj 2010
#7
volvo850gl skrev:
hade faktiskt tändningen i tanken också, skall pröva att skruva lite lätt på den under gång. Tack för tipset!cool

hade du tändningen i tanken förstår jag att du får problem:lol: booom!


3 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#8
Elot skrev:
prova dra nycklen lite lätt ut och in under färd, de löste de stora mysteriet för mig... lycka till!

mysteriet löst!
tändningen glappade.. konstigt att man inte märkt det innan:-(


493 Inlägg
10 maj 2010
#9
va de tändningslåset som glappade? i så fall kan man säga att du hade tur. går snabbt att byta och kostar inte allt för mycket... tur i oturen

Googlemaster

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
18 december 2010
#10
Kan lägga till nått här jag med. Har en -93 850 med samma symptom. Bilen går bra men om den står på tomgång så kan den bara dö. Man vrider igång och den startar ej, men efter nån sek så startar den o går fint. Kan detta vara ett liknade problem. Ska testa i morgon med tändningslåset..

MVH

skogenracing.com for real people and cars..

1 488 Inlägg
20 december 2010
#11
Hedin_ skrev:
Kan lägga till nått här jag med. Har en -93 850 med samma symptom. Bilen går bra men om den står på tomgång så kan den bara dö. Man vrider igång och den startar ej, men efter nån sek så startar den o går fint. Kan detta vara ett liknade problem. Ska testa i morgon med tändningslåset..

MVH

Kan vara samma problem eller relät som sitter fram under huven, ovanför kylaren i ett mellanrum där, något sorts huvudrelä som brukar bli dålig.

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
20 december 2010
#12
Oki får kolla det i morgon, tänkte på en till sak. Kan det vara tempsenorn som krånglar eller? Tänkte också kolla upp kamaxel givaren om den kanske skulle vara dålig kontakt..

MVH

skogenracing.com for real people and cars..

8 253 Inlägg
20 december 2010
#13
Hedin_ skrev:
Oki får kolla det i morgon, tänkte på en till sak. Kan det vara tempsenorn som krånglar eller? Tänkte också kolla upp kamaxel givaren om den kanske skulle vara dålig kontakt..

Är det en 10V? I så fall kan det vara temp eller tryckgivaren. Kam.givaren  en tanke, men även impulsgivaren kan vara kass. Huvudreläet som itouch nämner är inte helt ovanligt, men då brukar felet hänga ihop med att motorn kommer upp i temperatur och sen inte startar förrens den kallnat. Reläet till bränslepumpe är ju annanrs en svag punkt på 850 som kan fara och strula.


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
20 december 2010
#14
Japp det är en 10v. Men bilen dör nu också under färd och inte bara på tomgången.  Men detta händer bara när bilen kommer upp i normal temp, sen kan man åka ett tag med varm motor sen lägger den av. Annars går den som en klocka smile

Oki får kolla upp det, synd att det är blink koder på bilen, lättare om det var ett OBD uttag :

skogenracing.com for real people and cars..

8 253 Inlägg
20 december 2010
#15
Hedin_ skrev:
Oki får kolla upp det, synd att det är blink koder på bilen, lättare om det var ett OBD uttag :

Vd är det för problem med blink då? Då slipper man ju ha en läsare för att få fram koderna.


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
20 december 2010
#16
Nä inget fel, men tycker att det är drygt när inte min funkar xD

skogenracing.com for real people and cars..

8 253 Inlägg
20 december 2010
#17
Hedin_ skrev:
Nä inget fel, men tycker att det är drygt när inte min funkar xD

Kollat så att inte kontakterna ärgat eller att kabeln gått av/är dålig?


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
21 december 2010
#18
Marlboroman skrev:
Hedin_ skrev:
Nä inget fel, men tycker att det är drygt när inte min funkar xD

Kollat så att inte kontakterna ärgat eller att kabeln gått av/är dålig?

Jo får göra det, tack för snabba svar mannen smile Annars är man skit nöjd med bilen smile Första gången man ägt en 850 öhhö.

skogenracing.com for real people and cars..

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
21 december 2010
#19
Sitter det inte tryckgivare på turbobilarna ?

MVH

skogenracing.com for real people and cars..

1 488 Inlägg
21 december 2010
#20
Jo det gör det, sitter på slangen/röret till insuget om jag minns rätt, ser dock ingen koppling till ditt problem , felkod på den eller?


Sök