2714
Sök

.....

120 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#1
.......
Senast redigerat av Motodyner (9 juli 2010)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#2
ja de är styling.


Bmw osv..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 maj 2010
#3
Mycket styling, är dom väl fungerande kan det innebära lite extra kylning eller kalluft till luftfiltren. Ska du inte köra skithårt med bilen eller att luftfiltret/luftfiltrerna sitter precis under är det till 99% Styling

Rock'n Roll

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#4
btw så är 99 svindyrt för en typhoon


Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#5
TenZer skrev:
Mycket styling, är dom väl fungerande kan det innebära lite extra kylning eller kalluft till luftfiltren. Ska du inte köra skithårt med bilen eller att luftfiltret/luftfiltrerna sitter precis under är det till 99% Styling

att inte kalla det där styling är samma som att kalla kjolpaket för aerodynamik


Bmw osv..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 maj 2010
#6
OverBoosted skrev:
btw så är 99 svindyrt för en typhoon

Sant, mer än 30-40 000 är den absolut inte värd..... Skiten är ju inte ens bes!

OverBoosted skrev:
TenZer skrev:
Mycket styling, är dom väl fungerande kan det innebära lite extra kylning eller kalluft till luftfiltren. Ska du inte köra skithårt med bilen eller att luftfiltret/luftfiltrerna sitter precis under är det till 99% Styling

att inte kalla det där styling är samma som att kalla kjolpaket för aerodynamik

Vettefaan hur det ser ut under huven, presic hemkommen från puben men tror jag skrev 99% styling?roll
Senast redigerat av TenZer (8 maj 2010)

Rock'n Roll

8 Inlägg
8 maj 2010
#7
luft intaget ej orginal ,hålet är direkt ovanför vattenintercoolern.
en viktig sak är att växlingen mellan 1-2 ska växla skit hårt vid hyfsad gas på drag  du ska flytta arselet på sättet när den växlar den ska slå i växel upp till 2 an.


?
1 038 Inlägg
8 maj 2010
#8
Motodyner skrev:
Funderar på varför den här bilen http://www.blocket.se/stockholm/GMC_Typ … 11&w=3
har ventilations hål i motorhuven men ingen annan som jag sett varken här på garaget (säkert 20 st) samt en massa ifrån USA, tyskland mm och inte en enda av dom har det. Är det eftermarknads eller vad??
Ska åka och kolla på den imorgon och om det är någon som har sett bilen vet något om den vore det kanon. Inga köpråd behövs, där har jag nog det mesta på fötterna det var just det på motorhuven som gjorde mig fundersam smile

Då ja själv har ägt en så skulle ja satsa mer på att köpa den röda nere i möndal då den dels är bes samt en massa kvitton men de är du som ska ha den så valet är ju ditt.

Här är ett forum för folk med sy/ty

http://forum.rackeltrim.se/forum



Eller så åker du till bilbörsen/fyndbörsen garaget i solna å kollar på typhoonen som är där om den nu inte är sålt, tror den gått från 120000 och är nere på 89000 sist ja såg en annons på den.
Senast redigerat av GTi-R_Danne (8 maj 2010)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 maj 2010
#9
Motodyner skrev:
Ja jag insåg under nattens gång att det var styling och inget original, såg en cosworth med likadana gälar/vents och hörde uttrycket "cossievents" smile
Jag insåg redan när jag såg annonsen att 99tkr är mycket för vilken typhoon som helst om den inte är nåt riktigt speciellt under huven el i renoveringsväg.
Den har ju stått avställd i flera år, men enligt bilfirman går den iaf, om än dåligt det vet jag inte det är ju det jag ska se efter smile
Sen pratar ju folk om att det är fel med en typhoon från tyskland pga autobahn o att dom här inte är byggda för det och måste ligga på typ varvstopp hela tiden vid sån körning men är det verkligen ett generellt råd? jag menar hela tyskland innefattas ju inte av hastighetsfri autobahn och usa bilar kan ju vara mer blekta i lack mm i gengäld då kanske?
Något mer tips innan man beger sig iväg? vad ska man titta efter och se upp med? har lite koll men är ju inte insatt somm kanske en tidigare eller nuvarande ägare är?

om den knappt går o stått avställd och är svindyr varför ska du kolla på den? den är ju inte vettigt köp om du inte skulle få den för halva priset dvs? Så hoppas du diskuterat priset innan med dom.. för du får en fullt fungerade fräsh för bra mkt mindre pengar... som sagt 50hade varit rimligt för den där.. om ens det.


Bmw osv..

8 Inlägg
8 maj 2010
#10
du skrev (konverterad till bakhjulsdrift) har dom bytt växelåda? eller bara tagit bort främre kardan,
att köra utan främre kardan är ej så bra att göra sliter rätt bra på fram axeln.
nytt kosta ca:450$ för ett förstärkt kardan i usa.


?
1 038 Inlägg
9 maj 2010
#11
Motodyner skrev:
Vad jag förstod hade dom tagit bort främre kardanen bara. hmm det sas inget om något jobb gjort på växellådan. ja nu ligger ju all kraft på bakhjulen, mycket kraft som går dit, tur att det var blött idag då så att det bara spann, hade man monterat klistrigare däck och kört vid torrt väder hade den bakre kanske knäckts menar du eller?

Han skrev ju "att köra utan främre kardan är ej så bra att göra sliter rätt bra på fram axeln."

Ja fattar fortfarande inte varför man "bygger" om en 4WD bil så att den blir RWD roll

Ta reda på anledningen varför dem tagit bort främre kardan.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

677 Inlägg
9 maj 2010
#12
tycker du ska skita iden..... känns inte stabilt. Osäker "moddning", styling och fel mil tal. aldrig att bilen ens är  värd 70k

?
1 038 Inlägg
9 maj 2010
#13
Motodyner skrev:
Nej jag ska skippa den jag fick den känslan rätt fort. han sa att den hade stått ute ett tag av förra ägaren därav rosten under men alltså en bil hinner inte kexa ihop bara av att stå utan det har ju antagligen direkt koppling till att den har gått en hel del. dock var karossen på utsidan helt rostfri, ovanpå karosspanelerna men under var det bara kex.
Nu när jag fått nys om den vita i solna, som jag ska åka o kolla på snart, om den motsvarar bilderna jag fick igår och det stämmer att den är renoverad för en kvartmille så köper jag den istället. den har de begärt 80tkr för.

men säljaren historia går inte ihop riktigt, han säger att han ägt bilen i 2 veckor och att han köpte den från  ett dödsbo där den stått still i ett bergsrum i 2 år men var det inte du som tipsade mig här som hade sett den ute till salu i flera omgångar tidigare hos just dom i solna??
För han på fynd/veteranborgen i solna han påstår att den inte varit ute till försäljning tidigare i hans ägo och varför skulle ett dödsbo lägga ut den i flera omgångar när folk här påstår att den legat ute hos just dom i solna!?
jag ska till jobbet nu innan jag åker o kollar på den o hämta fax med tiidgare ägare, man borde ju också kunna hitta spår efter nån gammal annons på google tex? av ägarhistoriken kan man förhoppningsvis bena ut en del oklarheter.
nån som sitter på nån info vore jag tacksam för svar snarast! smile
tack för all feedback!

Jopp, den har varit ute på nätet mer än 1gång då ja vet att priset gått från 120-89, sen är de ju inte säkert att fyndbörsen/garaget annonserat ut den alla ggr men bilderna var inne ifrån deras hall. men har du reg nr så är de ju bara att ta ut från transsportstyrelsen så ser du dem 3 senaste ägare.

Om det är den med motivlacken fram på huven å framskärmar?
Senast redigerat av GTi-R_Danne (9 maj 2010)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

?
1 038 Inlägg
9 maj 2010
#14
Motodyner skrev:
Nej då är det nog inte samma vi pratar om.
Den här var vit med grå claddings/karosspaneler, jätte fin i karossen det märks att det den har varit helt nylackad för några år sedan. Undertill jaa dom här bilarna är ju alltid ansatta av rost oavsett mil men denna i betydligt mindre mängd än alla andra jag sett. Inredningen luktade nytt nästan och den hade varit på Mr cap flera gånger så lacken var kanon. Det enda var att det började rosta en del i ena dörren men det har ju ändå gått 10 år efter lackeringen så det är väl acceptabelt.

Dock startade bilen inte men det hade jag fått veta innan. den har gått igenom besiktningen ua senast i december och sen när han som tagit bilen från dödsboet hade kört hem den och sen småkört några meter fram och tillbaka ett 20 tal gånger för att komma åt ett garage den stod framför så startade den nu inte helt plötsligt. han hade bytt kallstartsmotor tror jag det var och någon mer sensor oc batteriet hade han ju laddat mm. Startmotorn gick igång o den började tända och dra runt allt, det luktade bensin precis som att den fick soppa också men den hoppade inte igång.
Det är hans problem att lösa om jag ska köpa den men jag tänkte om det finns nån som är lite insatt som kanske har någon teori?? som kanske har ägt en typhoon men det är ju samma sak som i alla andra bilar i princip så om nån kan nåt vore jag tacksam för tips. Utan att behöva skapa en ny tråd för just det här med motorn som kanske annars platsar i nåt motorteknisk del av forumet.
Vad ska man chansa på? att ta den för kanske 50-60 som den står och lämna in den själv och få det fixat eller? är det nåt elfel kanske det kan bli dyrt och jobbigt!? hmm
Man borde hyra med sig en mekaniker som kanske kan se nåt fel med detsamma och komma lösningen? någon som känner sig sugen?big_smile

Nu kanske det inte är samma problem men kolla hur tändkablar mår osv, den ja hade misstände, ibland gick den bra men oftast inte, tappa 10grader på tändningen när den växla till 2:an, kolla med dator 2ggr hos en kille i Västerås, då den misstände redan då innan den blev min å ägaren innan påstod att detta berodde på att tändkablarna blev varma å smälte då den sitter nära grenröret, som även är ett känt problem så misstänkte ja inget annat, så de första ja gjorde va att ja köpte nya tändkablar på Pers-åkers för 1400 hette nånting med 9000, men den gick förtfarande dåligt så ja köpte en bättre beggad strömfördelare å bytte men blev inget bättre, så efter ja kostat på den 15lax på diverse delar, åkte på att byta vattenpump å remar, nya däck osv så bytte ja in den på en bilfirma, dem skulle felsöka å skicka räkningen och dem felsökte 5tim å bytte ut nån kabelsats för 300 så ja fick en räkning på 2500kr.

Men tror det bästa är att starta en tråd i motorteknik, kolla även på Z:a.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

?
1 038 Inlägg
9 maj 2010
#15
Motodyner skrev:
tackar för de snabba svaren!smile
Äh det låter väl som att det är ett jobb säljaren får åtgärda innan jag köper bilen, skulle det vara något komplicerat eller nåt som kanske inte är det men som det tar 18 verkstadsrundor och mycket onödiga bytesdelar innan problemet är löst, ungefär som för dig, så kan det ju mycket väl kosta mer än vad bilen skulle kosta i fungerande skick från säljaren. Kanske smartast att vänta in att han löser problemet??
man har ju ingen trailer direkt heller ståendes som man kan hämta den på isåfall så det kommer ju kosta också.
Tydligen hade dom för flera år sen också lyft ur motorn flera gånger för att totalrenovera den kvitton fanns inte då det är jurister som tar tag i alla dödsbo papper och där hade dom inte hittat nåt så jag vet inte vad man ska tro men allt såg fint ut synd att man inte fick höra o åka för att bedöma.
En annan sak var at det var fuktigt på bakre diffhuset. Är det nåt varningstecken med hög alert eller mindra problem? hade du det problemet? diffen är ju inge bra att förlora eller om den skär för att vätskor läcker ut eller?

Nä inge oljeläckage alls, kan ju drällt när dem fyllde på eller packningen till pluggen osv, svårt att sia om de när man inte sett.

Ja bara att säga till säljaren att allt ska funk annars ingen affär, sen beror de ju på dina egna kunskaper med bilmeckande osv sen att du tycker de är en bra affär, att de känns bra i magen, minsta tveksamhet leta vidare men är detta en bil du vill ha och kan tänka dig kosta på osv så får du göra dina val efter de.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!


Sök