2994
Sök

Köpråd: Allt-i-ett-dator..nu med ny fråga, stationärt? (se sid.2)

OEM <3
6 957 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Sheba skrev:
Om du vill ha med inbyggd skärm, vad sägs om denna?
http://www.dustinhome.se/pd_5010382931.aspx
(inkl moms, billigare än de andra du listade. Dock endast 2 gB RAM, men RAM är billigt att köpa och uppgradera om det skulle behövas).

http://www.b-ray.se/index.php?main_page … cjvptfnqc7
Jäkligt frän design, dock endast 2 gB RAM, vilket kanske är lite i underkant. Men för normalt användande, inga problem.

http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=2644
Billig som få, men ful som stryk. Kände bara för att länka en billig maskin med.

http://www.computercare.se/item.php?code_no=EXT8300
Minst sagt speciell.

http://www.mrpc.se/prod_view.php?produc … parent=208
Också speciell, dock inte riktigt i min smak. Och billig utav tusan.

Inga maskiner ovan är spelmaskiner. Och inte alla kommer med operativsystem, vissa får man köpa det till, eller så pregar man in Linux på dem. Skärmar följer inte heller med. Som helhetslösning så börjar faktiskt skärmdatorerna locka lite grann. Lenovon var inte alls dum. tongue

Ingen av dem lockade tongue

OEM <3

412 Inlägg
11 maj 2010
Noxxer skrev:
Jag är alltid skeptisk till sådana lösningar där man inte kan göra ingrepp.

Inbyggda ljudkort är bara så kassa så jag finner inte ord för det.

Inbyggda grafikkort dedikerar minne från ram minnet.

Klarar du dig på 4gig? Jag räknar mig själv som allt i allo användare och jag har 8gig, vilket jag klarar mig ganska bra på men 16gig skulle inte skada.

Mitt slutgiltliga svar: Alla 3 är skräp.

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte är allt för duktig inom teknik, alternativt köper efter vad säljaren på OnOff rekommenderar.

Väljer man budget delar så får man ju givetvis inte alltid vad man har tänkt sig. Den datorn du har använt dig av som du beklagar ljudkortet på kan inte ha varit speciellt bra då moderna kort faktiskt har bra inbyggda ljudkort som presterar mer eller mindre som ett externt ljudkort.
- (Nu syftar jag på lite bättre moderkort alltså, inget du köper på Clas Ohlson)

Att du inte skulle klara dig på 4GB har jag väldigt svårt att förstå, hur kan det vara möjligt att det inte räcker till för en "allt i allo användare"? Visst, kör man photoshop samtidigt som man spelar spel och laddar ner nånting kan jag tänka mig att det blir körigt - men de flesta "allt i allo användare" förstår nog att man stänger ner ett program när man inte använder det. Annars kan det väl bero på att man kör med minnen som rent utsagt är skräp, har man 4st 1GB stickor i datorn betyder det inte att det är bra för det - det är hastigheten på dessa minnen som avgör.

Personligen skulle jag aldrig välja att köpa en dator där allt är inbyggt om det inte var en garanti på mer än 24 månader då det lätt blir livat om man kommer och ska lämna in en dator för reparation om man själv har varit inne och letat efter fel. Men vill du ha en flashig dator ser jag inte varför någon av dessa skulle vara ett dåligt val. Jag skulle dock se upp med Lenovo maskiner, de tar evigheter på sig när man väntar på en garanti åtgärd och jag kan säga att de har verkligen problem med deras hårdvara. sad

Köp HP:n, de har bra support och tar hand om sina kunder. wink

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

OEM <3
6 957 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
KennethL skrev:
Noxxer skrev:

Klarar du dig på 4gig? Jag räknar mig själv som allt i allo användare och jag har 8gig, vilket jag klarar mig ganska bra på men 16gig skulle inte skada.

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte är allt för duktig inom teknik, alternativt köper efter vad säljaren på OnOff rekommenderar.

Väljer man budget delar så får man ju givetvis inte alltid vad man har tänkt sig. Den datorn du har använt dig av som du beklagar ljudkortet på kan inte ha varit speciellt bra då moderna kort faktiskt har bra inbyggda ljudkort som presterar mer eller mindre som ett externt ljudkort.
- (Nu syftar jag på lite bättre moderkort alltså, inget du köper på Clas Ohlson)

Att du inte skulle klara dig på 4GB har jag väldigt svårt att förstå, hur kan det vara möjligt att det inte räcker till för en "allt i allo användare"? Visst, kör man photoshop samtidigt som man spelar spel och laddar ner nånting kan jag tänka mig att det blir körigt - men de flesta "allt i allo användare" förstår nog att man stänger ner ett program när man inte använder det. Annars kan det väl bero på att man kör med minnen som rent utsagt är skräp, har man 4st 1GB stickor i datorn betyder det inte att det är bra för det - det är hastigheten på dessa minnen som avgör.

Personligen skulle jag aldrig välja att köpa en dator där allt är inbyggt om det inte var en garanti på mer än 24 månader då det lätt blir livat om man kommer och ska lämna in en dator för reparation om man själv har varit inne och letat efter fel. Men vill du ha en flashig dator ser jag inte varför någon av dessa skulle vara ett dåligt val. Jag skulle dock se upp med Lenovo maskiner, de tar evigheter på sig när man väntar på en garanti åtgärd och jag kan säga att de har verkligen problem med deras hårdvara. sad

HP:n å Packarden ligger bäst till nu..har även kikat på en Asus, men HP.n tiltalar mig trots att min laptop har sviktat lite va gäller kvalité, men jag tror min laptop är onormalt mkt använd.. tongue

OEM <3

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 maj 2010
Förstår inte varför alla tycker 2 gig ram är lite roll  det är ju vad jag har i min speldator och den duger till det mesta. Visst lite mer skulle inte skada men jag kan spela vad jag vill tex Cod mw2, Bf bc2.

Men Ot: Asus dator har en polare till mig som han köpte ny på on/off och den duger ju till att surfa med men inte mycket mer än så, också skärmen han fick med la av 4 månader efter köpet.
Skulle ha kollat efter en amd eller dell dator personligen men det är för att ja är uppfödd med dessa.
Senast redigerat av Streethawk (12 maj 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
Förstår inte varför alla tycker 2 gig ram är lite roll  det är ju vad jag har i min speldator och den duger till det mesta. Visst lite mer skulle inte skada men jag kan spela vad jag vill tex Cod mw2, Bf bc2.

Men Ot: Asus dator har en polare till mig som han köpte ny på on/off och den duger ju till att surfa med men inte mycket mer än så, också skärmen han fick med la av 4 månader efter köpet.
Skulle ha kollat efter en amd eller dell dator personligen men det är för att ja är uppfödd med dessa.

Dell kommer jag aldrig titta åt, förbrukade 2 st hos mor å far, den senaste som dom hade när jag bodde hemma var ju tragisk, dyr var den också. tongue
Senast redigerat av Bjork (12 maj 2010)

OEM <3

29 Inlägg
14 maj 2010
Apple iMac 21,5". Inga problem med virus.

Framhjulsdrift är skit.

498 Inlägg
14 maj 2010
Vill bara höja ett varningens finger så du inte gör som jag gjorde.

Jag köpte en billig burk att ha till tv:n för att kunna surfa/se på film.
Några månader senare köpte jag en fullhd-tv och ville givetvis se på 1080p film....FAIL.
Min billiga burk med inbyggt grafikkort klarade inte av det trots alla codecs och spelare jag testade.
720p funkar men där går gränsen.

OEM <3
6 957 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Otendal skrev:

Okej? Men ne ingen iMac, helt annan prisklass då

OEM <3

+Uppfinnare+
643 Inlägg
15 maj 2010
Jag hade ju satsat på att bygga ihop en egen burk, om det då inte är ett absolut måste med en kompakt maskin, man får ju absolut mest för pengarna och det är inte alls svårt att bygga ihop den faktiskt. Ta hjälp av någon som är lite kunnig för att ta reda på vilka delar du behöver, eller köp en färdig byggsats tex denna:  http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294
Jag har plockat ihop en burk från komplett och jag måste ju säg att dom har grymt bra service och är väldigt snabba med leveranserna smile

mvh Rikard
Senast redigerat av Evil_90 (15 maj 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

OEM <3
6 957 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Letar fortfarande..MEN nu vete sjutton om jag ska ge upp hoppet om en sån där allt-i-ett..
Har hittar riktigt coola små stationära som jag kan tänkta mig tongue

http://www.netonnet.se/art/dator/statio … 9575.5077/

En sån tillsammans med en 21-23" skärm skulle duga gott också, är det nåt att ha?

OEM <3

Random
480 Inlägg
12 juni 2010
Ska du bara surfa och så är ju laptop absolut bäst. Sitta vart man vill i hemmet. Poker på toa är inget ovanligt tongue Skulle rekommendera att inte ta en skärm som är mindre än 15". Jag personligen tycker det blir jobbigt att sitta vid länge.

Utgår från att du har en budget upp till 8k.

Den absolut mest prisvärda datorn för 8000kr är http://www.inet.se/artikel/1968870/sony-vaio-vpc-eb1m1e

Klarar till och med att spela nyare spel på, Ifall du blir sugen någon gång smile

Hp dator för 5500kr. http://www.webhallen.com/hardvara/10666 … w-win_7_hp - Dock kan hp datorer låta ganska mycket / blir lätt varma.

En till Hp dator för 4000kr. http://www.webhallen.com/hardvara/10791 … w-win_7_hp - Lite klen. Men billig. Duger gott och väl till surfande.

Vill du ha en stationär istället så var den du linkade helt ok. Komplett har en liknande. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 Snäppet bättre än den du linkade. Riktigt prisvärd. Dock följer inte operativsystem med.

Räkna med 2-4000kr för tagentbord, mus, skärm, högtalare/hörlurar, Operativsystem osv ifall du köper en stationär. Fördelen med stationär är att du kan uppgradera delarna i framtiden.

Vill du ha mer professionell hjälp så regga dig på Sweclockers. Brukar vara hjälpsamma.

OEM <3
6 957 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Fimp3n skrev:
Ska du bara surfa och så är ju laptop absolut bäst. Sitta vart man vill i hemmet. Poker på toa är inget ovanligt tongue Skulle rekommendera att inte ta en skärm som är mindre än 15". Jag personligen tycker det blir jobbigt att sitta vid länge.

Utgår från att du har en budget upp till 8k.

Den absolut mest prisvärda datorn för 8000kr är http://www.inet.se/artikel/1968870/sony-vaio-vpc-eb1m1e

Klarar till och med att spela nyare spel på, Ifall du blir sugen någon gång smile

Hp dator för 5500kr. http://www.webhallen.com/hardvara/10666 … w-win_7_hp - Dock kan hp datorer låta ganska mycket / blir lätt varma.

En till Hp dator för 4000kr. http://www.webhallen.com/hardvara/10791 … w-win_7_hp - Lite klen. Men billig. Duger gott och väl till surfande.

Vill du ha en stationär istället så var den du linkade helt ok. Komplett har en liknande. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200 Snäppet bättre än den du linkade. Riktigt prisvärd. Dock följer inte operativsystem med.

Räkna med 2-4000kr för tagentbord, mus, skärm, högtalare/hörlurar, Operativsystem osv ifall du köper en stationär. Fördelen med stationär är att du kan uppgradera delarna i framtiden.

Vill du ha mer professionell hjälp så regga dig på Sweclockers. Brukar vara hjälpsamma.

Står på sid.1 vad jag ska använda den till, surfa, film å musik.

Har en laptop idag som är ca 1.5 år gammal, En HP som funkar helt okej men jag ska skaffa en till nu när jag flyttar (ska göra ett kontor/dator-rum) Ska jag ha en stationär så ska den vara liten, hatar såna stora
burkar som man har haft förr, usch tongue tar plats och ser fula ut.

Tanken är att tjejen ska ha min nuvarande. Så en liten stationär med en LED-skärm lockar just nu.

OEM <3

414 Inlägg
13 juni 2010
kolla lite närmare på barebone burkarna .
små och smidiga och är inte så fasligt dyra .
finns de som man kan få med en liten led skärm på .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

OEM <3
6 957 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Nexius skrev:
kolla lite närmare på barebone burkarna .
små och smidiga och är inte så fasligt dyra .
finns de som man kan få med en liten led skärm på .

Barebone är ju ett bra alt. trodde sånt hade dött ut faktiskt tongue

Men jag menar inte LED.skärm på burken utan som bildskärm jag ska blega på tongue
Det har jag redan hittat en som jag LÄTT ska ha isf big_smile

OEM <3

414 Inlägg
13 juni 2010
en del barabone gå att använda som vanlig stereo när man inte har igång själva datorn där av har en del Led skärm tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Märket eMachines, ringer det nån klocka?

MediaMarkt kör ju rätt hårt på dessa, bra priser med tongue dom hade en liten stationär för 3600kr som
verka rätt bra, har hört att Acer är inblandade i detta märke?

Mvh

OEM <3

414 Inlägg
13 juni 2010
kan hända att Acer har ett finger i leken .

har du kollat vad AIS och Boogie har för alternativ samt priser ?
Senast redigerat av Nexius (13 juni 2010)

4 005 Inlägg
14 juni 2010
Bjork skrev:
Märket eMachines, ringer det nån klocka?

MediaMarkt kör ju rätt hårt på dessa, bra priser med tongue dom hade en liten stationär för 3600kr som
verka rätt bra, har hört att Acer är inblandade i detta märke?

Mvh

Inblandade.. Jao de äger ju märket. smile

Emachines är ett rätt gammalt koreanskt märke som köptes av Gateway 2004. Och för ngt år sedan så köpte acer upp dem som allt annat. Säljs under emachinesloggan fortfarande men kommer heta något annat senare.

Hur som haver, jag har petat på ett 20-tal emachines och det är ju ingen direkt acer högklass på dem med kvalitet. Men som surfburkar eller liknande (som de är byggda för) så duger de alldeles utmärkt.

1 482 Inlägg
14 juni 2010
KennethL skrev:
Noxxer skrev:

Du är helt ute o cyklar angående mig som teknikperson smile

Otroligt kräsen är vad jag är..
Att köpa en datorkomponent på clas ohlson eller onoff är lika med att bli blåst.

BLT Service
Theracords Music Label

347 Inlägg
14 juni 2010
Otendal skrev:

Haha yeah right... Finns mer virus till mac än till win7 och det tog endast 2min för en hacker att ta över en mac med snow-leopard men han kom inte alls in i win7... Många myter runt mac och windows men just nu är windows både säkrast och mest virusfri. Men surfar du på Pirate Bay så kvittar det vilket operativ du har för "malware" kommer du få ändå.

Den absolut bästa, fräckaste och i mina ögon den snyggaste datorn i denna genren är Sony Vaio L-serien.
Har länge tänkt att köpa en själv men har inte fått tummen ur då den inte finns att köpa i sverige...
Men det finns ju egentligen inget alls att klaga på.

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/sto … 1644671994

Up to 2.66GHz3 (Q8400S) Intel® Core® 2 Quad Processor
Up to 1333MHz Front Side Bus Speed
Up to 4MB Advanced Smart L2 Cache
NVIDIA® GeForce® GT 240M GPU with 1GB dedicated VRAM or NVIDIA® GeForce® G210M GPU with 512MB dedicated VRAM

Up to 1 TB (7200rpm) hard disk drive
Up to 6GB DDR2 SDRAM pre-installed; Up to 12GB Total Max Memory Size

24" Multitouchskärm med 1920x1080 uplösning
Bluray
HDMI in!!! (För playstation eller liknande)
Inbyggd digitalmotagare med dubbla tuners så att man kan spela in på en kanal och titta på en annan

+mycket mer och mao den ultimata datorn på nästan alla plan.

Frågan är bara VARFÖR dom har fått för sig att inte sälja den i norden???

En fråga allmänt bara. Hur många är det som har fått virus på sin dator dom senaste 10åren som INTE har laddat ner olagligt material från piratebay eller liknande? Har själv aldrig använt något virusprogram och senast jag hade virus var nog för just 10 år sedan då jag laddade ner en crack till ett spel från nätet...
(Har naturligtvis scannat datorn med jämna mellanrum för att kolla så att det inte fanns något)
Tror iallafall att det är extremt sällsynt och för de som kör vista/win7 så är det obefintligt
Senast redigerat av davel (14 juni 2010)

Sök