3068
Sök

Svängande bränsle förbrukning i stora mängder, SAAB 9-5

44 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Hej.

jag har fått problem med min saab 9-5 98", den brukar ligga runt 7,0 vanlig  körning, men sen när jag skulle åka ifrån örebro, och hem. Då såg jag på färd datorn att den drog 17,8 Och om man gasa på så vart det ett stort moln av bensin bakom sad det går rätt igenom. bilen går små ryckit på låga varv, men börjar gå bättre på högre varv, men drar fortfarande lika mycket :S

jag har provat att göra rent luftmassemätern, byt stift, har även plockat av plus ifrån batteriet, då man nåll ställer all data i bilen, det verkar som det kommer och går lite hur den vill när den börja dra för mycket bensin,

kan ju säga oxå att bilen är cihppad och har en ny turbo!

Nån som jobbar med saab lr själv haft samma problem som jag?

Får be om ursäkt över min stavning..

Mvh Tobbe

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 maj 2010
Jobbar med Saab men kan inte minnas att jag vart med om liknande problem. Om motorn fetar på så mycket bränsle att det kommer igenom avgasystemet borde den också gå så fett att den är närmast okörbar och borde tända motorlampan eftersom T7 är ganska känsligt för driftstörningar som inte har med oljegenomsläpp å göra. Om motorlampan har lyst kolla up felkoderna.
Säker att det är ett bensinmoln som bildas och inte olje- eller vattenrök ifrån ett läckage någonstans? Kan vara tändkasett fel som spökar och orsakar att bilen går lite ryckigt och att förbränningen inte blir bra vilket resulterar i en högre förbrukning. Använder du rätt NGK stift? Kasetten fungerar bara med dom rätta stiften, fel modell eller billig tilverkare kan orsaka haveri eller försämrad prestanda, men 17.8 låter väldigt högt för att vara en mindre störning.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

44 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
Jobbar med Saab men kan inte minnas att jag vart med om liknande problem. Om motorn fetar på så mycket bränsle att det kommer igenom avgasystemet borde den också gå så fett att den är närmast okörbar och borde tända motorlampan eftersom T7 är ganska känsligt för driftstörningar som inte har med oljegenomsläpp å göra. Om motorlampan har lyst kolla up felkoderna.
Säker att det är ett bensinmoln som bildas och inte olje- eller vattenrök ifrån ett läckage någonstans? Kan vara tändkasett fel som spökar och orsakar att bilen går lite ryckigt och att förbränningen inte blir bra vilket resulterar i en högre förbrukning. Använder du rätt NGK stift? Kasetten fungerar bara med dom rätta stiften, fel modell eller billig tilverkare kan orsaka haveri eller försämrad prestanda, men 17.8 låter väldigt högt för att vara en mindre störning.

Jo tack för tippsen=) ja jag tycker det oxå:/ men jag funderar på om de kan vara fel på landasonen som mäter avgaserna hmm lr så är det som du säger. ska leta lite mer så, får jag åter komma med mer info.

Mvh Tobias

1 298 Inlägg
9 maj 2010
Hur är det med motoroljan? Har du märkt om den drar mer olja i samband med detta?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

44 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
chrillzter skrev:
Hur är det med motoroljan? Har du märkt om den drar mer olja i samband med detta?

Den drar inge olja, och ingen lampa lyser. den läcker inget alls vad jag har ser. har varit ut och kört liter mer idag och nu drar den runt 7.0 som vanligt. men de där problemet kommer och går, vet inte varför:S

Mvh Tobbe

44 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Har kollat lite mer på bilen nu, det verkar som den har börjat dra olja nu :S Dom jag köpte bilen av sa att det va en ny-renoverad Turbo i den, sen luktar det bränd olja om den nu sad kan det vara nå annat än turbon som gör att den drar olja?
annars är det bara att byta turbo, nån som vet som säljer större turbo till saab för bra priser?

Mch Tobbe

44 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Nu är felet fixat lol det va lambdason som gav fel koder. så nu ska jag byta den. så om det är nån annan som får samma fel så kan det vara den som har slutat att funka, om bilen börjar dryg på bensin. Mvh Tobbe

Sök