3411
Sök

Bänkade Crxen igår

114 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjo mätte hästarna i min crx 124hk på rullande landsväg igår

Extraktor, kattersättare, tändning framställd till 19 grader (+3), öppet filter och en 2.5tums simons.

fick 138hk

trodde jag skulle få nånstans mellan 145-150hk

Men det har nog sprungit lös några hästar igenom åren?

skrev inte att jag bromsade crxen för då hade ingen klickat in sig.

kommentarer?

5 089 Inlägg
9 maj 2010
#2
Motorn har väll gått några mil så mycket är väll slitet i motorn.
Sen är det ju inga "jätte" saker du har gjort precis.

\Lindgren

7 100 Inlägg
9 maj 2010
#3
....
Senast redigerat av bmx (9 maj 2010)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 586 Inlägg
9 maj 2010
#4
hade du bra avskärmning till filtret annars tappar du mer effekt än med orginalluftburk

Mer soppa lär det gå åt men det glömde du väl bara att skriva att du fixat


114 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#5
har bild på hur luftfiltret sitter i galleriet, sitter med batteriet som avskärmning.
Förlitade mig på att ecun ställde in det med lambdan. innan ingreppen så drog den 0.6-0.7 liter milen på en tank nu ligger det på 0.7-0.8 liter milen på en tank.

Men jag kanske tänker fel.

kör på v-power med för tändningen skull
Senast redigerat av slice (9 maj 2010)

Motormontör
437 Inlägg
9 maj 2010
#6
Vissa motorer reagerar knappt på några modifieringar.
Min 323F jag hade gick precis som orginal fast annat avgas, annan kat, annat filter som satt bra placerat och förhöjd tändning och höjt soppatryck.
Enda gången bilen blevpiggare va när man slog i E85 och motorn var kall men så frt den blev varm.
Ja då blev den som orginal igen.
Men du har ju fått en viss förbättreing ändå men jag skulle råda dig ändra lite i soppasystemet och kanske slipa/byta kammar.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

926 Inlägg
9 maj 2010
#7
slice skrev:
Tjo mätte hästarna i min crx 124hk på rullande landsväg igår

Extraktor, kattersättare, tändning framställd till 19 grader (+3), öppet filter och en 2.5tums simons.

fick 138hk

trodde jag skulle få nånstans mellan 145-150hk

Men det har nog sprungit lös några hästar igenom åren?

skrev inte att jag bromsade crxen för då hade ingen klickat in sig.

kommentarer?

Fick du 124 eller 138 hk ? Eller är det före och efter förändringen?

Tänk på att du har ca 15% effektförlust i kraftöverföringen. Så skillj på motoreffekt och hjuleffekt.
Hur ser  bromskurvan ut? Lägg upp den!

Mats

114 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#8
är 124hk org. 138Hk motorhästar sa dom att det var, programmet räknade ut drivlins förlusten igenom att låta hjulen snurra själv utan drivning efter repan?

laddar upp den så fort jag får den.
Senast redigerat av slice (9 maj 2010)

446 Inlägg
9 maj 2010
#9
tjänade du 14hk på en så liten motor, med så små modifikationer så tycker jag att du ska vara nöjd över den ökningen tongue

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
9 maj 2010
#10
Tycker det låter rimligt på de mods du har gjort. Med vassare kammar och höj kompet lite så kanske du kan nå ~150hk.
Senast redigerat av supersupra87 (9 maj 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

114 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#11
ren slump hittade en film om en crx på en rullande dyno som fick 138hk med?

http://www.youtube.com/watch?v=c52aZJ7GE_0

114 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#12
http://www.image-share.com/upload/246/295.jpg

där är kurvan tyvärr så hade han fått vatten i tangentbordet så mitt namn och modell på bilen ser lite skumt ut
Senast redigerat av slice (11 maj 2010)

926 Inlägg
11 maj 2010
#13
slice skrev:
http://www.image-share.com/upload/246/295.jpg

där är kurvan tyvärr så hade han fått vatten i tangentbordet så mitt namn och modell på bilen ser lite skumt ut

Snygg vridmomentskurva, Lite synd på svackan vid 4500rpm.
Det är alltså motoreffekt som visas på kurvan?
Då är 150Nm lite klent. För motorn är på 1,6 liter va?
En bra motor ska kunna klämma ur sig ca 105-110Nm/liter. Så ca 170Nm bör du få ut. Sedan är valet ditt vid vilket varvtal.

Som du ser så skär kurvorna varandra strax över 7000rpm. Så är det alltid! Vill man varva med måste man nog "Förstärka" botten. Men mellan 4000-6500 ska man kunna få ut mer vrid. Och med lite mer hk på köpet. MEN.. maxeffekten kommer inte att bli så väldigt mycket mer.
Avstämning av avgasrör och insugsrör så har du det där extra som motorn kan ge.

Mats

114 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#14
1.6liters, japp motoreffekten


har en fundering i efterhand nu hade kurvan sett mycket annorlunda ut om jag bänkat den med små 14 org fälgar istället för mina 17 tums alu fälgar? fler hk mm?
Senast redigerat av slice (11 maj 2010)

888 Inlägg
11 maj 2010
#15
mats757 skrev:
slice skrev:
http://www.image-share.com/upload/246/295.jpg

där är kurvan tyvärr så hade han fått vatten i tangentbordet så mitt namn och modell på bilen ser lite skumt ut

Snygg vridmomentskurva, Lite synd på svackan vid 4500rpm.
Det är alltså motoreffekt som visas på kurvan?
Då är 150Nm lite klent. För motorn är på 1,6 liter va?
En bra motor ska kunna klämma ur sig ca 105-110Nm/liter. Så ca 170Nm bör du få ut. Sedan är valet ditt vid vilket varvtal.

Som du ser så skär kurvorna varandra strax över 7000rpm. Så är det alltid! Vill man varva med måste man nog "Förstärka" botten. Men mellan 4000-6500 ska man kunna få ut mer vrid. Och med lite mer hk på köpet. MEN.. maxeffekten kommer inte att bli så väldigt mycket mer.
Avstämning av avgasrör och insugsrör så har du det där extra som motorn kan ge.

Mats

Varför skulle 150nm va för klent? dom har 140 original.

926 Inlägg
11 maj 2010
#16
HenkeTIC skrev:
mats757 skrev:
slice skrev:
http://www.image-share.com/upload/246/295.jpg

där är kurvan tyvärr så hade han fått vatten i tangentbordet så mitt namn och modell på bilen ser lite skumt ut

Snygg vridmomentskurva, Lite synd på svackan vid 4500rpm.
Det är alltså motoreffekt som visas på kurvan?
Då är 150Nm lite klent. För motorn är på 1,6 liter va?
En bra motor ska kunna klämma ur sig ca 105-110Nm/liter. Så ca 170Nm bör du få ut. Sedan är valet ditt vid vilket varvtal.

Som du ser så skär kurvorna varandra strax över 7000rpm. Så är det alltid! Vill man varva med måste man nog "Förstärka" botten. Men mellan 4000-6500 ska man kunna få ut mer vrid. Och med lite mer hk på köpet. MEN.. maxeffekten kommer inte att bli så väldigt mycket mer.
Avstämning av avgasrör och insugsrör så har du det där extra som motorn kan ge.

Mats

Varför skulle 150nm va för klent? dom har 140 original.

I princip allt utom gräsklipparen. klämmer ur sig över 100Nm/ liter motorvolym. F1, V8:or, BMW, Volvo osv spelar ingen roll, Till och med en trimmad HD. Sugmotor förståss.

Alltså ska 160Nm vara ett min krav från Hondan.

Mats

114 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#17
Hur många hk missar jag med mina 17tums på 21kg st imot små lätta fälgar?

926 Inlägg
16 maj 2010
#18
Om bromsbänken själv räknade ut effektförlusten för transmition så har inte hjulens vikt någon större betydelse.

Mats

Hemmainstruktör
641 Inlägg
16 maj 2010
#19
mats757 skrev:
I princip allt utom gräsklipparen. klämmer ur sig över 100Nm/ liter motorvolym. F1, V8:or, BMW, Volvo osv spelar ingen roll, Till och med en trimmad HD. Sugmotor förståss.

Alltså ska 160Nm vara ett min krav från Hondan.

Mats

100Nm/liter motorvolym, är det trimmad/optimerad motor eller original motor du kräver det här av?
Låter väldigt orealistiskt om det är original effekt du är ute efter. Tex. mina två bilar är inte i närheten av detta, 157Nm/1.8L och 339Nm/4.3L som original.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

926 Inlägg
17 maj 2010
#20
Pukadjuret skrev:
mats757 skrev:
I princip allt utom gräsklipparen. klämmer ur sig över 100Nm/ liter motorvolym. F1, V8:or, BMW, Volvo osv spelar ingen roll, Till och med en trimmad HD. Sugmotor förståss.

Alltså ska 160Nm vara ett min krav från Hondan.

Mats

100Nm/liter motorvolym, är det trimmad/optimerad motor eller original motor du kräver det här av?
Låter väldigt orealistiskt om det är original effekt du är ute efter. Tex. mina två bilar är inte i närheten av detta, 157Nm/1.8L och 339Nm/4.3L som original.

Nä, det ska man inte kräva av alla orginalmotorer. Men vissa. Det är snarare ett mål som trimmare. Som är rimligt.

Har du 339Nm så vet du att det finns potential att plocka ut en hel del till vid dom varvtalen som är aktuellt. 500Nm är troligtvis över smärtgränsen vad som är rimligt i kostnad, utan Turbo förståss. Men 450Nm är inte orimligt om man lägger ner lite möda på motorn. Mao så blir effektökningen ca 30% vid aktuellt varvtal. !!!
Antar att det är en V6:a eller?


Mats


Sök