3579
Sök

Chevrolet Van problem...

9 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Har en Chevrolet van G20 -89 med följande fel...

1. När bilen är kall är den svårstartad och är helt omöjlig att starta utan chock, tomgången går upp och ner och ibland dör bilen ifall man inte ger lite gas. Gasar man för mycket dör den också.
När motorn blivit varm så har den för hög tomgång istället samt att den knappt sänker farten i lägre hastigheter(under 50km/h) utan fortsäter att driva och tappar fart saakta sakta.
Har pratat med en mek som också provkörde bilen och han gissade på att det var något knas med temperaturgivaren, kan det stämma?

2. Bilen läcker en hel del kylarvatten ur ett håll(??) på motorn, tog en bild på detta som går att se i länken nedan. Är det här någon form av dräneringshål eller liknande tro?
Kan det här felet vara relaterat till det första felet med att bilen har ojämn tomgång? Kan det vara så att tempgivaren inte ger något bra svar då vattennivån är för låg?
Bild: http://i43.tinypic.com/iwnsps.jpg

3. Automatlådan ylar lite på första växeln men växlar i övrigt bra och går fint, mecken som provkörde bilen sa att det troligen var turbinen om jag minns rätt och det var inget som behövde lagas eller åtgärdas. Jag själv kan absolut ingenting om automatlådor och detta är den första automaten jag kört så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Vill ha bilen i BRA skick då jag ska åka ner i europa i sommar....

4. Kör man fläkten på fullstyrka så raslar det ordentligt om fläkten, kan det vara något lagar som är slut?

Edit: Glömde felet med fläkten
Senast redigerat av zoltan (9 maj 2010)


300 Inlägg
9 maj 2010
#2
Gör en redig service på bilen innan du sticker iväg (tändstift/kablar/rotor/fördelarlock/oljebyte/luftfilter/bränslefilter osv).


301 Inlägg
9 maj 2010
#3
svar på dina "fel"
1. antar att du har en udda förgasarmotor i bilen. har du en helt mekanisk förgasare eller en datastyrd förgasare (EJ TBI)
2. det rinner ur skvallerhålet på vattenpumpen=kass vattenpump=byt pump
3. gör en "service" på lådan med filter och ny olja.
4. ja lagren är slut byt fläkten lätt gjort och billig om man köper en ny pirat.
Senast redigerat av t5-r micke (9 maj 2010)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

9 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#4
Det är TBI/2 st centrala insprutare i vanen. Stor service kommer självklart göras innan vi åker iväg.

Tack för hjälpen:)
Senast redigerat av zoltan (9 maj 2010)


301 Inlägg
9 maj 2010
#5
zoltan skrev:
Det är TBI/2 st centrala insprutare i vanen. Stor service kommer självklart göras innan vi åker iväg.

Tack för hjälpen:)

då har du inget som heter choke! det har man på förgasare och det har inte du!
det vanligaste felen på dom är vacumläckage på någon slang eller packningen mellan TBI enheten och insuget.
eller som sagt tempgivare men då brukar dom starta fint kall å sedan bluddra å knappt gå när den blir varm.
men det är lätt kollat om man har tillgång till en tech 1.
kan även vara din EGR ventil som står öppen och på så vis skapar ett vacumläckage.
minst troligt är att det är din IAC (tomgångsmotor) som strular men det kan förekomma.
annars byter du/kollar alla vacumkällor för läckage och byter tempgivaren.
tror givaren kostar några hundra, inte alls farligt dyr.
TBI packningen går nog på en 100-200kr den med.
är liksom inga stora pengar i delar till dom här bilarna.
och se för sjutton till att göra ren TBI enheten ordentligt när du tar bort den för dom brukar vara fulla av gegga.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

9 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#6
t5-r micke skrev:
zoltan skrev:
Det är TBI/2 st centrala insprutare i vanen. Stor service kommer självklart göras innan vi åker iväg.

Tack för hjälpen:)

då har du inget som heter choke! det har man på förgasare och det har inte du!
det vanligaste felen på dom är vacumläckage på någon slang eller packningen mellan TBI enheten och insuget.
eller som sagt tempgivare men då brukar dom starta fint kall å sedan bluddra å knappt gå när den blir varm.
men det är lätt kollat om man har tillgång till en tech 1.
kan även vara din EGR ventil som står öppen och på så vis skapar ett vacumläckage.
minst troligt är att det är din IAC (tomgångsmotor) som strular men det kan förekomma.
annars byter du/kollar alla vacumkällor för läckage och byter tempgivaren.
tror givaren kostar några hundra, inte alls farligt dyr.
TBI packningen går nog på en 100-200kr den med.
är liksom inga stora pengar i delar till dom här bilarna.
och se för sjutton till att göra ren TBI enheten ordentligt när du tar bort den för dom brukar vara fulla av gegga.

Enligt förra ägaren ska det vara någon form av automat chock men den hade han klippt kabeln till och dragit in i kupen, så för att chocka virar man ihop kablarna. Ska kolla slangarna och TBI enheten så fort jag får tid över.
Senast redigerat av zoltan (10 maj 2010)


301 Inlägg
10 maj 2010
#7
då var förra ägaren en riktigt jävlaa tomte då med andra ord.
ett annat inte allt för ovanligt fel är att spridarna ger upp.
men dom fins oxå att köpa på eftermarknaden till vettiga pengar.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

9 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#8
Såg att "membranet" var trasigt till denna vacum klocka(TBI enheten?). Kan det vara detta som gör bilen svårstardad samt hög tomgång/sänker fart väldigt sakta vid rull?

http://i39.tinypic.com/25a0pzr.jpg

http://i44.tinypic.com/b943k.jpg
Senast redigerat av zoltan (12 maj 2010)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 maj 2010
#9
Den där är till farhållaren och har således ingen funktion så länge man inte försöker aktivera farthållaren. VIll du vara helt säker så kan du ju plugga slangarna till den.

TBI-enheten är den som sitter mitt på insuget, under luftburken.

Den kabeln som förra ägaren klippt och dragit in i kupén, var på motorn är den ansluten?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#10
Ska kolla imorgon när det är ljust, var svårt att se nyss då kabeln gick in en bit "bakom motorn".
Senast redigerat av zoltan (12 maj 2010)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 maj 2010
#11
Alltså egentligen framför motorn? Jag har en stark misstanke om att det är tempgivaren till insprutningen som har kopplats bort. (en gul och en svart, den svarta ska jordas) Den sitter precis bredvid termostathuset där övre kylarslangen går ut. Det är vanligt att dessa givare går sönder och dämed tror insprutningen alltid att motorn är kall. En ny givare kostar under 100 kr...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#12
henke_99 skrev:
Alltså egentligen framför motorn? Jag har en stark misstanke om att det är tempgivaren till insprutningen som har kopplats bort. (en gul och en svart, den svarta ska jordas) Den sitter precis bredvid termostathuset där övre kylarslangen går ut. Det är vanligt att dessa givare går sönder och dämed tror insprutningen alltid att motorn är kall. En ny givare kostar under 100 kr...

Det verkar stämma ganska bra det, sladden var tydligen inte klippt såg jag idag. Den var bara förlängd med en vanlig lampsladd...Kopplade tillbaks sladden där den ska sitta, beställer hem en temprgivare imorgon och hoppas på det bästa.

Här är en bild på sladden.
http://i39.tinypic.com/rrtxkg.jpg
Senast redigerat av zoltan (14 maj 2010)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 maj 2010
#13
En del folk borde inte få komma i närheten av bilar... Lagom smart att koppla bort en tempgivare på det viset. Hoppas den funkar riktigt när du får dit en riktig givare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök