4513
Sök

Saab 9000 misständer vid låga varv när den är varm.. mycket bytt men får ej ordning på den.. HJÄLP!??

7 277 Inlägg
13 maj 2010
#21
Om du har vägarna förbi Gävle så har jag en kasett liggandes wink
Senast redigerat av Brains (13 maj 2010)


1 210 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#22
VW_67 skrev:
Ekis! skrev:
Nocturnal skrev:
När tändkassetten gick på min för ett par år sedan så gick bilen ryckigt och allmänt dåligt. Den gick dock att köra med så att tändkassetten måste tvärdö är fel.

Nja tvivlar på de..tändkassetten innehåller tändspolar ju, och som min då uppför sig så, så kan han ena stunden fungera, sen andra ej starta..

Om en tändspole går sönder dvs tändkassetten, så börjar den helt plötsligt att gå igen.. smile så fungerar de inte.. Trasig  är trasig.. smile

om du inte redan visste det kan jag upplysa dig om att det inte BARA sitter tändspolar i kassetten..
ganska vanligt med kallödningar och dylikt som kan göra att bilen inte går när den blir varm osv. oftast lägger den av helt, men långt ifrån alltid!

Jo de VISSTE jag smile   nu är de så att den är bytt mot en annan och uppför sig likadant endå..  som du säger så brukar den lägga av helt..

men finns säkert några undantag..

Nu är i alla fall vevaxelgivaren bort prioterad nytt bränsle filter sitter de även tändkassetten är kollad.. så fortsätter den nu. tippar jag på soppa pumpen endå.. ska köpa en och byta i vilket fall som helst..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 maj 2010
#23
Garfield: Känner igen detta, funkar mycket dåligt varma sommardagar och krypkörning kan jag lova sad

Ekis!: Har haft 2 tändkasetter som hackat, missar och gått allmänt risigt. DÄREMOT så har de aldrig dött av dessa halvkassa tändkasetter utan motorn går hela tiden, bara mer eller mindre illa!
Men som du säger så lär bilen inte vara livlös för att senare starta PGA en tändkassett!

Lossa banjo-bulten (17mm) på railen annars, så ser du om de kommer soppa eller inte! smile


1 210 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#24
bumpe skrev:
Garfield: Känner igen detta, funkar mycket dåligt varma sommardagar och krypkörning kan jag lova sad

Ekis!: Har haft 2 tändkasetter som hackat, missar och gått allmänt risigt. DÄREMOT så har de aldrig dött av dessa halvkassa tändkasetter utan motorn går hela tiden, bara mer eller mindre illa!
Men som du säger så lär bilen inte vara livlös för att senare starta PGA en tändkassett!

Lossa banjo-bulten (17mm) på railen annars, så ser du om de kommer soppa eller inte! smile

Nu går ju bilen igen som den ska.. förutom att när den är kall så går de orkeslöst.. vill "dö" när man ger gas.. funkar bra när den är varm.. tror soppa pumpen inte levererar som den ska längre...
smile  så ska köpa en ny pump och byta...

fortsätter den strula så får jag diagnostesta den , och se om de kommer några felkoder.. smile

men man blir ta mig fan gråhårig på detta!! roll

1 210 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#25
Jahapp! lyfter tråden lite då.. update nu..

Har nya stift, har provat en annan tändkasset och nu nybytt soppa pump..

Detta händer.. bilen ej orkeslös vid kallstart längre.. vilket jag är nöjd med.. den stannar inte heller längre vilket oxå är bra..

Men nu när jag ger på för fullt dvs fullt laddtryck  1.3-1.5 bar så bryter den och "misständer"  kan vaccum slangar ställa till med detta?? de är ju mera när den är kall tycker jag än varm...  kör jag normalt  så händer detta ej..

Såg att Vaccum slangen jag köpt på biltema inte alls var nå kry vid dumpen, kanske är för mjuk och suger ihop sig vid fullt laddtryck?  Hjälp mig nån snälla??

106 Inlägg
19 maj 2010
#26
prova med en annan tändkasset till,det bästa är att prova en ny från butik som ej är använd innan,d låter som tändkassetten..då beter sej bilen precis som du beskriver..sen kan d va toppackningen me om d händer oftare när bilen är kall,iofs är d juh ingen höjdare för motorn å ladda på när den ej är varm,toppackningen pajjar juh jämt när man kör me högt ladd..m.v.h jimpan


1 210 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#27
saab_lejf skrev:
prova med en annan tändkasset till,det bästa är att prova en ny från butik som ej är använd innan,d låter som tändkassetten..då beter sej bilen precis som du beskriver..sen kan d va toppackningen me om d händer oftare när bilen är kall,iofs är d juh ingen höjdare för motorn å ladda på när den ej är varm,toppackningen pajjar juh jämt när man kör me högt ladd..m.v.h jimpan

Hmm nja inga andra syntom visar på topp packningen.. men ska kolla igen.. visst kan man ohm mäta tändkasseten?? men hur gör jag de och vilka värden ska de vara??

Sen hur är de med vaccum som jag skrev? kan slangarna ställa till detta om dom drar ihop sig vid fullt laddtryck?
mvh Micke
Senast redigerat av Ekis! (19 maj 2010)

888 Inlägg
19 maj 2010
#28
Vad köpte du för pump?

1 210 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#29
HenkeTIC skrev:
Vad köpte du för pump?

billig pump.. kan de vara så illa att den inte levererar som den ska lik förbannat?? jag anade detta:(

Ska kolla trycket på skiten då.. hur mycket ska de vara?

1 210 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#30
Så där ja! nu är felet lokaliserat.. Vevaxelgivaren är väck.. så är de nån som har en sån hojjta gärna till så kan jag tänkas köpa den..

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#31
Lyfter tråden då...

Trodde att jag fått ordning på bilen, men icke..

en update, har bytt tändstifft provat 2 olika tändkassetter , nytt bränslefilter, ny pump, ny vevaxelgivare,  bilen gick då efter detta problemfritt i 16mil. sen började den misstända hacka till och sen senare dö av..

Startar igen men missar otroligt bluddrar och och helt orkeslös,  lät bilen stå tills den blev riktigt kall, då startar den går rent och fint laddar som den ska och så tills den blir varm.. då misständer den till igen går orent osv..  Stannar.. jag startar då om den, den går dåligt ett tag sen börjar den gå rent igen... jag ger den då full gas när jag åker iväg av ren frustration.. märker då om jag ligger på höga varv över 3500 rpm.. då går bilen problem fritt.. men när jag släpper den under 3000 då misständer den går orent och vill stanna... 

HJÄLP!! jag blir gråhårig på denna bil... kan inte hitta felet..    vet att vid bränle filtret läcker den lite bensin.. dålig koppar bricka där som måste bytas.. kan de ha med de att göra?? tänkte att den drar tjuv luft.. 

Kanske styr boxen som sagt upp sig?? kall lödning..

vart ska jag leta?

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 maj 2010
#32
Inte helt omöjligt att styrboxen spökar för dig.
Är du säker på att soppa pumpen du satt dit är fullt fungerande samt tillräcklig? Vet du om motorn får soppa konstant även när den är varm?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
#33
Skulle nog göra ett komptest, eftersom drifttempen påverkar den så mycket och vevaxelgivare är bytt så skulle jag tippa på nått i toppen/topppackning. Styrboxen ligger ju i akvariet så den borde inte påverkas avsevärt av motorns temp. men är lä ingen omöjlighet det heller.
Som du skrev tidigare att den laddar högt och misständer sen kan bero på MAP-sensorn eller på kassa vacumslangar, men när du laddar på är det tryck i slangarna, inte vacum så att dom är mjuka borde inte kunna orsaka större problem om dom inte blåses upp till balonger då tongue

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#34
hedley skrev:
Inte helt omöjligt att styrboxen spökar för dig.
Är du säker på att soppa pumpen du satt dit är fullt fungerande samt tillräcklig? Vet du om motorn får soppa konstant även när den är varm?

nää de är ju en biltema pump så de är inte helt omöjligt att den felar då hmmhmm

Nu när de blir svalt på kvällen så verkar det som bilen går som den ska även??? vilket jag inte riktigt kan sätta fingret på varför??

körde runt ett tag prova att riktigt dra ur den, gick klockrent rent och fint...  körde även lugnt gick kanon bra..

De här övergår mitt förstånd verkligen???

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#35
Pukadjuret skrev:
Skulle nog göra ett komptest, eftersom drifttempen påverkar den så mycket och vevaxelgivare är bytt så skulle jag tippa på nått i toppen/topppackning. Styrboxen ligger ju i akvariet så den borde inte påverkas avsevärt av motorns temp. men är lä ingen omöjlighet det heller.
Som du skrev tidigare att den laddar högt och misständer sen kan bero på MAP-sensorn eller på kassa vacumslangar, men när du laddar på är det tryck i slangarna, inte vacum så att dom är mjuka borde inte kunna orsaka större problem om dom inte blåses upp till balonger då tongue

Köpte då startgas och sprayade vid slangar osv.. inget där inte.. ryckte även ur kabeln till map sensorn då stannade bilen... tryckte i den startade och gick normalt..  de jag lagt märke till nu är att är de varmt ute på dan dvs solsken osv då händer detta att bilen går orent???

men nu när de är sval luft ute så går den problemfritt??

vad beror detta på

eftersom motorn är varm så borde den gå illa även kvällstid...  de har nått med luft att göra enligt mig??

eller är jag helt ute och cyklar där...??

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
#36
Låter väldigt skumt, så den går rent å fint nu även om du stampar ner högra foten en längre stund bara det är svalt ute? Men går illa oavsett motortemp om det är varmt ute?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#37
Pukadjuret skrev:
Låter väldigt skumt, så den går rent å fint nu även om du stampar ner högra foten en längre stund bara det är svalt ute? Men går illa oavsett motortemp om det är varmt ute?

Jupp i stora drag så, just så! visst är de skumt???

drog ur den upp på röd markering nu när jag for hem på 1,2,3 gick klockrent... 
sen körde jag även lugnt ett tag gick problemfritt...  lät den även stå på tomgång en längre tid.. gick då oxå problem fritt...


den går alltid bra nu när den är nystartad..bytte vevaxelgivare i torsdags.. gick då som den skulle i 25 mil sen så körde jag på lördag i riktigt varm solskensdag.. då började den rycka i mellan åt som den gjort förut sen så stannade den på lugn körning... startade den igen då gick den orent orkeslös.. fick till slute den att gå rent.. körde då hem den till en kompis.. knäckte genast en starköl och började festa istället.. tongue  jaja dan efter startade jag utan problem körde ca 1.5 mil.. bilen varm.. sen börjar den rycka gå illa igen.. då av ren frusteration så ger jag full gas upp till hundra och märker då att håller jag över 3500 rpm så går den som den ska... dvs rycker inte.. jag kör alltså på 4:an hem 10mil... kommer till rödljus nere i stan då vill bilen stanna när jag frikopplar.. håller den då på tomgång 3000 rpm då stannar den inte.. kör sen hem parkerar... när jag sen går ut kör iväg  så går den som den ska... klockan är då 20.00 och de är mycket svalare ute...

på den vägen är de... ????

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
#38
Kan fråga runt lite imon om någon haft liknande problem och återkomma. Har dock inga bra ideer just för tillfället.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 210 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#39
Pukadjuret skrev:
Kan fråga runt lite imon om någon haft liknande problem och återkomma. Har dock inga bra ideer just för tillfället.

Tack de uppskattas verkligen för jag är riktigt tom på ideér nu.. sad

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 maj 2010
#40
Komptest + provtryckning av IC.n vore nog en god idè..

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök