4393
Sök

Saab 9000 misständer vid låga varv när den är varm.. mycket bytt men får ej ordning på den.. HJÄLP!??

1 210 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Jahapp så dog biljäveln nu då..  iofs väntat eftersom den varnat med att rycka till i mellan åt.. och tjuvstannat för mig..

Har felsökt men ej hittat felet under resans gång..  Idag så dog den då.. och vägrar starta..

Tänder inte längre.  soppa relaterat eller tändningen?  luktar inte illa ifrån tändkassetten , men tycker att soppa pumpen inte surrar när jag vrider på tändningen...

När bilen ryckt till så har de hänt vid belastning, ungefär som att apc gått in och brutit för att den fått för lite soppa till förhållande laddtryck...   Har hänt 4 ggr kanske att den tjuvstannat för mig och inte gått igång direkt.., nu hände samma sak igen och nu går den inte igång längre..

Ge mig tipps på vanliga fel som kan ge dessa syntom.. smile

Tack så mycket i förhand

mvh//Micke
Senast redigerat av Ekis! (30 maj 2010)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 maj 2010
#2
Både tändkasett och bensinpump är ganska vanliga, prova skifta tändkasett med nån som har en fungerande i sin ä väll lättast å börja med. Soppapumpen kommer du åt genom babaget, plocka ba bort golvet så sitter den under ovala locket i framkant av babaget, kolla den genom å föra på 12V på dom grövre kablarna i handsken ner till pumpen om den går så brukar den bygga tryck och mata soppa.
Vevaxelgivaren är lä en möjlighet också, om varvräknaren rör på sig när du drar runt på starten så borde den va ok dock.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

218 Inlägg
9 maj 2010
#3
det lättaste är ju att lossa på kasetten o kolla om du har gnista över huvud taget, om inte-testa nya stift lr kasett. Om du har-kolla pumpen alternativt testa startgas.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 maj 2010
#4
tomtemat skrev:
det lättaste är ju att lossa på kasetten o kolla om du har gnista över huvud taget, om inte-testa nya stift lr kasett. Om du har-kolla pumpen alternativt testa startgas.

Se bara till att alla stift är jordade ordentligt om du ska kolla gnistan så att du inte bränner en fungerande kasett eller skadar dig själv, säkrare och smidigare ba skifta med en fungerande kasett till å börja med om du har nån kompis med en liknande motor(röd kasett) tycker jag iaf.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 210 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#5
Kassetten brukar lukta rena fan när den går.. sen så brukar dom tvär dö inte fela som min bil gjort den senaste tiden.. men ska se om jag kan få tag på en röd kassett... smile

stifftena är helt nya för 1 vecka sen.. varvräknaren är död.. när jag drar runt den på starten... ska den hoppa till då?

ska kolla soppa pumpen om den går genom att föra dit kablar på den.. kan ju vara relä som styr den som felar kanske...

Tack för snabba svar grabbar..
smile

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 maj 2010
#6
Ekis! skrev:
Kassetten brukar lukta rena fan när den går.. sen så brukar dom tvär dö inte fela som min bil gjort den senaste tiden.. men ska se om jag kan få tag på en röd kassett... smile

stifftena är helt nya för 1 vecka sen.. varvräknaren är död.. när jag drar runt den på starten... ska den hoppa till då?

ska kolla soppa pumpen om den går genom att föra dit kablar på den.. kan ju vara relä som styr den som felar kanske...

Tack för snabba svar grabbar..
smile

Vet att varvräknaren på T7 motorerna rör på sig när man drar runt motorn på start, har för mig det är så på T5 också dock inte 100% säker, kanske nån som kör 9k kan ge exaktare svar.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 210 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#7
Pukadjuret skrev:
Ekis! skrev:
Kassetten brukar lukta rena fan när den går.. sen så brukar dom tvär dö inte fela som min bil gjort den senaste tiden.. men ska se om jag kan få tag på en röd kassett... smile

stifftena är helt nya för 1 vecka sen.. varvräknaren är död.. när jag drar runt den på starten... ska den hoppa till då?

ska kolla soppa pumpen om den går genom att föra dit kablar på den.. kan ju vara relä som styr den som felar kanske...

Tack för snabba svar grabbar..
smile

Vet att varvräknaren på T7 motorerna rör på sig när man drar runt motorn på start, har för mig det är så på T5 också dock inte 100% säker, kanske nån som kör 9k kan ge exaktare svar.

Tror mera på soppan endå ja.. hör inget surr.. men som du skrivit för mig här upp så är de mest troligt veaxelgivare, soppa pump, tändkassett..

smile tack för dina snabba svar.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2010
#8
det är samma på t7 som på t5 att när startmotorn går så hoppar varvräknaren till, hoppar inte varvräknaren till så är det vevaxelgivaren. och hör du inget surr från pumpen så testa o ha en polare som mäter om du har 12 volt fram till pumpen, om du har det så är det troligvis pumpen som är boven, efter som motorn inte får upp soppatrycket, så fungerar ju inte spridarna, vilket kanske resulterar i att t5 systemet inte ger gnista tongue bara lite spekulation om det sista dock smile


1 210 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#9
Funkiee skrev:
det är samma på t7 som på t5 att när startmotorn går så hoppar varvräknaren till, hoppar inte varvräknaren till så är det vevaxelgivaren. och hör du inget surr från pumpen så testa o ha en polare som mäter om du har 12 volt fram till pumpen, om du har det så är det troligvis pumpen som är boven, efter som motorn inte får upp soppatrycket, så fungerar ju inte spridarna, vilket kanske resulterar i att t5 systemet inte ger gnista tongue bara lite spekulation om det sista dock smile

tackar!! grabbar ni sparar mig en massa grå hår.. glad att få snabb respons och råd... smile

bör nog med era tipps hitta felet relativt smärt fritt...  som du säger Funkiee så hoppar inte varvräknaren till när jag drar runt motorn på starten.. så kan vara den då.. jag har anat de.. men ska även kika på bränslet..  smile

1 210 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#10
En liten tanke slog mig nu då... smile  när bilen dog så hade jag ju växel i... så om vevaxelgivaren var ok så borde varvräknaren ge utslag visa varvtal eller hur??

Varvräknaren dog helt när den stannade.. smile

Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 maj 2010
#11
Om du har tändningen på och vevaxeln snurrar borde varvmätaren ge utslag om dess varvtal. Om du inte tryckte ner kopplingen utan rullade med växeln i och motorn snurrandes borde varvmätarn visat varvtalet.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

888 Inlägg
10 maj 2010
#12
varvräknaren är absolut ingen säker källa att kolla om vevaxelgivaren är kass.

Har haft många saabar inte på någon har det varit vevaxelgivaren som varit sönder när inte varvräknaren rör sig.

Mest troligt är pumpen eftersom den ryckt lite till och från. Prova banka på locket till pumpen och se om den går igång då.

446 Inlägg
10 maj 2010
#13
verkar inte som att någon här har nämnt att pumpen inte går om tändkasetten är kass! (varit med om ett tiotal gånger på verkstan)

och att en tändkasett luktar fan när den går är rent nys, så är det inte alltid..
att den måste tvärdö när denna går är inte heller ens nära sanningen tongue

kort sagt: det enklaste är att låna en tändkasett och prova eftersom det är enda sättet att utesluta den..
sen kan du börja felsöka ytterligare om bilen inte startar!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 maj 2010
#14
HenkeTIC skrev:
Har haft många saabar inte på någon har det varit vevaxelgivaren som varit sönder när inte varvräknaren rör sig.

Vad har det då varit för fel om varvmätarn stått still och motorn inte startat?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

888 Inlägg
10 maj 2010
#15
Pumpen, tändkassetten. Även på fullt fungerande bilar har den stått still när man kör på starten tills den startar.

1 210 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#16
Har lånat en tändkasset.. så ska kolla ikväll, har även investerat i en ny vevaxelgivare..  bilen gick ingång utan att jag gjort nått gick tills den blev varm, sen stannade den igen.. starta efter 10 minuter och gick tills jag stängde va den.. troligast vevaxelgivaren säger dom på saab...

Tändkassetten när den väl dör så är den död! dvs att den håller inte på att fungera ena stunden sen andra ick fungerar..

Tror redan nu att den kan uteslutas.. blir den inge bättre med ny vevaxelgivare, ja då är de ju pumpen som jävlas..

smile tror de kommer lösa sig ikväll ...

tack för all hjälp grabbar!

mvh Micke

500 Inlägg
12 maj 2010
#17
När tändkassetten gick på min för ett par år sedan så gick bilen ryckigt och allmänt dåligt. Den gick dock att köra med så att tändkassetten måste tvärdö är fel.


1 210 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#18
Nocturnal skrev:
När tändkassetten gick på min för ett par år sedan så gick bilen ryckigt och allmänt dåligt. Den gick dock att köra med så att tändkassetten måste tvärdö är fel.

Nja tvivlar på de..tändkassetten innehåller tändspolar ju, och som min då uppför sig så, så kan han ena stunden fungera, sen andra ej starta..

Om en tändspole går sönder dvs tändkassetten, så börjar den helt plötsligt att gå igen.. smile så fungerar de inte.. Trasig  är trasig.. smile
Senast redigerat av Ekis! (13 maj 2010)

446 Inlägg
13 maj 2010
#19
Ekis! skrev:
Nocturnal skrev:
När tändkassetten gick på min för ett par år sedan så gick bilen ryckigt och allmänt dåligt. Den gick dock att köra med så att tändkassetten måste tvärdö är fel.

Nja tvivlar på de..tändkassetten innehåller tändspolar ju, och som min då uppför sig så, så kan han ena stunden fungera, sen andra ej starta..

Om en tändspole går sönder dvs tändkassetten, så börjar den helt plötsligt att gå igen.. smile så fungerar de inte.. Trasig  är trasig.. smile

om du inte redan visste det kan jag upplysa dig om att det inte BARA sitter tändspolar i kassetten..
ganska vanligt med kallödningar och dylikt som kan göra att bilen inte går när den blir varm osv. oftast lägger den av helt, men långt ifrån alltid!

1 019 Inlägg
13 maj 2010
#20
VW_67 skrev:
Ekis! skrev:
Nocturnal skrev:
När tändkassetten gick på min för ett par år sedan så gick bilen ryckigt och allmänt dåligt. Den gick dock att köra med så att tändkassetten måste tvärdö är fel.

Nja tvivlar på de..tändkassetten innehåller tändspolar ju, och som min då uppför sig så, så kan han ena stunden fungera, sen andra ej starta..

Om en tändspole går sönder dvs tändkassetten, så börjar den helt plötsligt att gå igen.. smile så fungerar de inte.. Trasig  är trasig.. smile

om du inte redan visste det kan jag upplysa dig om att det inte BARA sitter tändspolar i kassetten..
ganska vanligt med kallödningar och dylikt som kan göra att bilen inte går när den blir varm osv. oftast lägger den av helt, men långt ifrån alltid!

Dessutom innehåller kassetten olja som, om den läcker ut, kan ge dålig och ryckig gång.



Sök