2506
Sök

Hjälp med fönsterhissar - Volvo 940!

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Mina fönsterhissar vägrar fungera; när tändningen är avstängd lyser knapparna som styr fönsterhissarna, men när man trycker ner dom släcks ljuset och hissarna går inte. Vrider man på tändningen slocknar ljuset i knapparna och hissarna går inte.

Alla säkrningar är hela och relä't är nytt. Alla kablar är så långt jag kan bedömma hela.

Vad är felet, och hur ska jag göra för att åtgärda det?

Alla tips är väldigt uppskattade! Har försökt med allt känns det som och inget fungerar. Blir bara mer och mer frustrerad ju mer jag håller på med skiten, snälla hjälp mig! smile

/ Simon

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#2
Va ute och mätte lite och det visade sig att i säkringshållaren är det knappt 11 volt. Medan i kablaget som går in/ut från säkringshållaren är det 13 volt och likaså i alla knappar i dörrarna.

Så det vara så här eller kan detta vara problemet?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#4
MrEricsson skrev:
motorerna till hissarna som är dåliga kanske?

Nej, dom är hela. Vet detta eftersom dom funkade för bara en vecka sedan, fast bara med tändningen avstängd.. Och nu funkar dom inte alls!

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#5
Ingen annan som vet något? hmm

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#6
Kom igen nu, nån måste ju veta! smile

1 043 Inlägg
10 maj 2010
#7
Hur mycket spänning är det när du trycker på knappen?

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#8
norpan1 skrev:
Hur mycket spänning är det när du trycker på knappen?

Ingen aning, har inte mätt det!

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#9
Har nu varit ute och mätt dosan i dörren med avstängd tändning.

Innan man trycker: 13 volt.
När man trycker: 0. Helt dött...

Detta med tändningen avstängd! Vad är felet? Kan dosan med alla knappar i dörren vara sönder?

1 772 Inlägg
10 maj 2010
#10
Hmm, pröva köra 12v direkt på motorn och använd någon annan knapp för att ser att motorn verkligen går. Sen försöka utesluta en sak i taget, kan ju inte vara så mycket tycker jag.

Men verkar aningen lurt..

Edit; Förresten, brukar hissarna funka med tändningen avstängd, inget jag vart med om?
Senast redigerat av NordstromJ (10 maj 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Egen företagare
864 Inlägg
10 maj 2010
#11
Du har ju ett kraftigt elfel någon stans iaf. du ska ju inte kunna köra rutorna med tändningen av. Tändningen ska ju vara på för att elhissen ska funka som den ska, kolla då hur det är med ström till och från knappen då tändningen är på.
Har du ingen ström från knappen är ju troligtvis att knappen är kass, mät även om det är spänningsfall till knappen då du trycker på knappen, tror du har ström fall i någon kabel. Eller dålig jord i dörren.

Det kan mycket väll finnas 12v till knappen när du inte gör nått, men så fort du trycker försvinner strömmen, har varit ut för detta på skogsmaskinen en gång. Där var det bara en kabel som var av till hälften.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#12
NordstromJ skrev:
Hmm, pröva köra 12v direkt på motorn och använd någon annan knapp för att ser att motorn verkligen går. Sen försöka utesluta en sak i taget, kan ju inte vara så mycket tycker jag.

Men verkar aningen lurt..

Edit; Förresten, brukar hissarna funka med tändningen avstängd, inget jag vart med om?

Har testat att köra en motor bak med separat dragna kablar direkt från batteriet, då funkade den iaf. Men är nästan säker på att motorerna är hela då dom iaf gick att köra med tändningen avständ för bara några veckor sedan.

Och nej, hissarna ska inte funka med tändningen avstängd tongue Vet inte vad som har hänt för att det ska bli så...

Egen företagare
864 Inlägg
10 maj 2010
#13
AppeN skrev:
NordstromJ skrev:
Hmm, pröva köra 12v direkt på motorn och använd någon annan knapp för att ser att motorn verkligen går. Sen försöka utesluta en sak i taget, kan ju inte vara så mycket tycker jag.

Men verkar aningen lurt..

Edit; Förresten, brukar hissarna funka med tändningen avstängd, inget jag vart med om?

Har testat att köra en motor bak med separat dragna kablar direkt från batteriet, då funkade den iaf. Men är nästan säker på att motorerna är hela då dom iaf gick att köra med tändningen avständ för bara några veckor sedan.

Och nej, hissarna ska inte funka med tändningen avstängd tongue Vet inte vad som har hänt för att det ska bli så...

Men om motorn går när du matar på med ström direkt så har du kabel brott med strömmatningen från säkringen/reläet till förardörren.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#14
snurbo_diesel skrev:
Du har ju ett kraftigt elfel någon stans iaf. du ska ju inte kunna köra rutorna med tändningen av. Tändningen ska ju vara på för att elhissen ska funka som den ska, kolla då hur det är med ström till och från knappen då tändningen är på.
Har du ingen ström från knappen är ju troligtvis att knappen är kass, mät även om det är spänningsfall till knappen då du trycker på knappen, tror du har ström fall i någon kabel. Eller dålig jord i dörren.

Det kan mycket väll finnas 12v till knappen när du inte gör nått, men så fort du trycker försvinner strömmen, har varit ut för detta på skogsmaskinen en gång. Där var det bara en kabel som var av till hälften.

Hissarna går inte alls nu. Däremot lyser lamporna i knapparna med tändningen avstängd hmm Ska fortsätta mäta imorgon igen. Är inte jätte hajj på det här med el och spänning hit och dit men tack för alla tips smile

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#15
snurbo_diesel skrev:
AppeN skrev:
NordstromJ skrev:
Hmm, pröva köra 12v direkt på motorn och använd någon annan knapp för att ser att motorn verkligen går. Sen försöka utesluta en sak i taget, kan ju inte vara så mycket tycker jag.

Men verkar aningen lurt..

Edit; Förresten, brukar hissarna funka med tändningen avstängd, inget jag vart med om?

Har testat att köra en motor bak med separat dragna kablar direkt från batteriet, då funkade den iaf. Men är nästan säker på att motorerna är hela då dom iaf gick att köra med tändningen avständ för bara några veckor sedan.

Och nej, hissarna ska inte funka med tändningen avstängd tongue Vet inte vad som har hänt för att det ska bli så...

Men om motorn går när du matar på med ström direkt så har du kabel brott med strömmatningen från säkringen/reläet till förardörren.

Okej, men knapparna i dörren ska väl ändå inte lysa med avstängd tändning? Kan det räcka med att dra en ny strömkabel till förardörren?

Egen företagare
864 Inlägg
10 maj 2010
#16
AppeN skrev:
snurbo_diesel skrev:
AppeN skrev:

Har testat att köra en motor bak med separat dragna kablar direkt från batteriet, då funkade den iaf. Men är nästan säker på att motorerna är hela då dom iaf gick att köra med tändningen avständ för bara några veckor sedan.

Och nej, hissarna ska inte funka med tändningen avstängd tongue Vet inte vad som har hänt för att det ska bli så...

Men om motorn går när du matar på med ström direkt så har du kabel brott med strömmatningen från säkringen/reläet till förardörren.

Okej, men knapparna i dörren ska väl ändå inte lysa med avstängd tändning? Kan det räcka med att dra en ny strömkabel till förardörren?

Nej knapparna ska ju bara lysa med ljuset/tändning på. Testa att mata med en separat kabel från batteri direkt till knapparna och testa då.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

172 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#17
snurbo_diesel skrev:
AppeN skrev:
snurbo_diesel skrev:

Men om motorn går när du matar på med ström direkt så har du kabel brott med strömmatningen från säkringen/reläet till förardörren.

Okej, men knapparna i dörren ska väl ändå inte lysa med avstängd tändning? Kan det räcka med att dra en ny strömkabel till förardörren?

Nej knapparna ska ju bara lysa med ljuset/tändning på. Testa att mata med en separat kabel från batteri direkt till knapparna och testa då.

Okej, det ska jag göra! Tack så mycket för hjälpen alla! smile

435 Inlägg
10 maj 2010
#18
vanligt på volvo 850/v70 är knappsatsen som är dålig/trasig har även vart med om likande på en volvo 765a. funkade ibland att veva upp och ibland bara ner då va de knappsatsen i förardörren som va trasig

Trafikledare
563 Inlägg
10 maj 2010
#19
Har ett liknade problem med en bekants bil men jag har inte hunnit kolla på det än.. Jag lurar på om det kan vara tändningslåset som det kryper bakström i. Därför fungerade det med tändningen avstängd. Prova att plocka bort kontakstycket från låset och mät fram vilken kabel som ska ha matning för att hissarna ska fungera och prova att mata i 12v direkt, och se om det fungerar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

172 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#20
Melin skrev:
Har ett liknade problem med en bekants bil men jag har inte hunnit kolla på det än.. Jag lurar på om det kan vara tändningslåset som det kryper bakström i. Därför fungerade det med tändningen avstängd. Prova att plocka bort kontakstycket från låset och mät fram vilken kabel som ska ha matning för att hissarna ska fungera och prova att mata i 12v direkt, och se om det fungerar..

A jag ska försöka ta reda på vad det är som ger dom ström när tändningen är avstängd. Men grejen är att dom funkar inte nånstans, varken med tändningen på, eller av hmm


Sök