3809
Sök

Laddproblem i Audi S4

118 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#41
En uppdatering...

Ev så är problemet löst.. smile

Var borta hos "fredriq" och kollade upp bilen lite mer noga.. och kom fram till att det inte var mappsensorn.. det hela började luta åt att byta styrboxen..

Fick även råd av polaren att prova och plugga dumpen och köra utan.. bara för o se hur han laddar..

Kom hem och pluggade dumpen.. provåkte.. 1-1,5 bar.. fan va nöjd man var då:)

I själva Forge dumpen så sitter det en gummi "packning" runt hela kolven.. den hade det blivit en spricka på ca: 1 cm i.. och det gjorde så jag tappade laddet... För tillfället så sitter det en Kl-racing 40mm race dump i..


Men nu är det ett annat problem.. När jag gasar till den så går han upp till 1 bar utan problem.. och stannar där...

För att jag ska få upp han till 1,5-1,6 så får jag gasa fullt till 4000 varv.. sen släppa gasen.. och sen full gas igen så vid 5-6000 varv så går han upp till 1,5-1,6 bar.. Har inte riktigt fattat varför han gör så nu????

Innan alla problem började så laddade den 1,5-1,7 bar utan problem...
Nån som har något förslag vad det kan bero på??
Senast redigerat av Mike__ (26 maj 2010)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Olika
907 Inlägg
26 maj 2010
#42
Mike__ skrev:
En uppdatering...

Ev så är problemet löst.. smile

Var borta hos "fredriq" och kollade upp bilen lite mer noga.. och kom fram till att det inte var mappsensorn.. det hela började luta åt att byta styrboxen..

Fick även råd av polaren att prova och plugga dumpen och köra utan.. bara för o se hur han laddar..

Kom hem och pluggade dumpen.. provåkte.. 1-1,5 bar.. fan va nöjd man var då:)

I själva Forge dumpen så sitter det en gummi "packning" runt hela kolven.. den hade det blivit en spricka på ca: 1 cm i.. och det gjorde så jag tappade laddet... För tillfället så sitter det en Kl-racing 40mm race dump i..


Men nu är det ett annat problem.. När jag gasar till den så går han upp till 1 bar utan problem.. och stannar där...

För att jag ska få upp han till 1,5-1,6 så får jag gasa fullt till 4000 varv.. sen släppa gasen.. och sen full gas igen så vid 5-6000 varv så går han upp till 1,5-1,6 bar.. Har inte riktigt fattat varför han gör så nu????

Innan alla problem började så laddade den 1,5-1,7 bar utan problem...
Nån som har något förslag vad det kan bero på??

Sedär, så enkelt var det alltså!
Då kanske det var ljudet från dupmen vi hörde och inte det från den öppna wastegaten?

Är det inte läckage i systemet om den har så svårt att få upp maxladd då?

Bygg om till återcirkulerande dump så mår den bäst...
Senast redigerat av fredriq (26 maj 2010)

Mvh
Fredrik

118 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#43
fredriq skrev:
Mike__ skrev:
En uppdatering...

Ev så är problemet löst.. smile

Var borta hos "fredriq" och kollade upp bilen lite mer noga.. och kom fram till att det inte var mappsensorn.. det hela började luta åt att byta styrboxen..

Fick även råd av polaren att prova och plugga dumpen och köra utan.. bara för o se hur han laddar..

Kom hem och pluggade dumpen.. provåkte.. 1-1,5 bar.. fan va nöjd man var då:)

I själva Forge dumpen så sitter det en gummi "packning" runt hela kolven.. den hade det blivit en spricka på ca: 1 cm i.. och det gjorde så jag tappade laddet... För tillfället så sitter det en Kl-racing 40mm race dump i..


Men nu är det ett annat problem.. När jag gasar till den så går han upp till 1 bar utan problem.. och stannar där...

För att jag ska få upp han till 1,5-1,6 så får jag gasa fullt till 4000 varv.. sen släppa gasen.. och sen full gas igen så vid 5-6000 varv så går han upp till 1,5-1,6 bar.. Har inte riktigt fattat varför han gör så nu????

Innan alla problem började så laddade den 1,5-1,7 bar utan problem...
Nån som har något förslag vad det kan bero på??

Sedär, så enkelt var det alltså!
Då kanske det var ljudet från dupmen vi hörde och inte det från den öppna wastegaten?

Är det inte läckage i systemet om den har så svårt att få upp maxladd då?

Bygg om till återcirkulerande dump så mår den bäst...

Egentligen så borde det sitten en åtrecikulernade på den.. Men man vill ju ändå ha lite gött dump ljud ibland:)

Menar du i avgas systemet?? för jag tror att han har börjat läcka lite vid avgassidan.. låter mest när han e kall..

Tack Fredde för all hjälp!!!

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#44
Hittade en spricka i grenröret idag.. Vid WG-fästet.. Så nu blir det nog att lossa på allt och bättre på svetsningen på den Kina skiten..

Eller har någon något bättre förslag?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

118 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#45
NUUUUUUU ätligen så är problemet löst!!!!

Det har varit en lång resa men nu så har jag äntligen löst problemet!

Hade ju som sagt en hel del ladd problem med min S4, har fått hjälp av en del kompisar och en del ifrån garaget.

Började med att kolla felkoder hos "fredriq" här på garaget. Men vi hittade inget som direkt sa till oss vad felet är.

Bytte dump, det hjälpte mig en del så jag kom upp från 0,5-1,0 i ladd.

Sen så fick jag byta grenrör, för det gammla "kina" grenröret var sprucket. Inget att rekomendera från H2M racing!

Efter det så trodde jag att det var WG som läckte luft, men hade loss den och membranet var helt och fint så fick skruva ihop igen. Kollade samtidigt WG fjädern så att det inte hade blivit för slapp.

Sen så gick en spole sönder så fick byta hela bryggan samt så bytte jag till andra stift!

Sen fick jag hjälp av en kompis som sa till mig att köra utan magnet-ventilen och köra ensat med WG skruven. Vi skruvade rätt mycket på den tills jag fick mina 1,5 bar!

Nu går bilen riktigt fint och har bokat tid för bänkning!! Roligt när sakrer och ting går bra igen:)

Tack för all hjälp alla som hjälpt mig:)

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??


Sök