3398
Sök

avgas-systemet?

36 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
är det någon som vet om man kan plocka bort ljuddempare hur som hälst och att det fortfarande går igenom besikningen? på min bil sitter det nämligen bara en burk. och jag vill inte slänga ut en massa pengar på ett nytt avgas system bara för att det ska låta lite om bilen. lr blir jag tvungen att skaffa mig ett annat avgasystem? sad

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
13 juni 2006
du kan väl byta sista burken mot nån typ av sport ljuddämpare

5 710 Inlägg
13 juni 2006
Tvivlar på att det blir så bra med bara katalysatorn som ljuddämpning.
SBP kanske har invändningar, om inte så tror jag dina medpassagerare kommer ha det wink
En "billighetslösning" skulle ju kunna vara att ersätta den befintliga med en mindre eller en fullflödes eftermarknadsvariant.

MVH Jonas
..............

36 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Tvivlar på att det blir så bra med bara katalysatorn som ljuddämpning.
SBP kanske har invändningar, om inte så tror jag dina medpassagerare kommer ha det wink
En "billighetslösning" skulle ju kunna vara att ersätta den befintliga med en mindre eller en fullflödes eftermarknadsvariant.

jag har en kompis som har en lika dan bil som jag. och han har tagit bort sin ljundempare.. och det låter inte så fruktasvärt mycket. men jag vet inte.. jag har ju också japsdempare längst bak men den kommer nog inte att dämpa så mycket roll hehe men men det får väl bli att köpa en annan dämpare. om jag inte kommer på någon annan lösning på problemet

279 Inlägg
14 juni 2006
Ukna-Danne skrev:
är det någon som vet om man kan plocka bort ljuddempare hur som hälst och att det fortfarande går igenom besikningen? på min bil sitter det nämligen bara en burk. och jag vill inte slänga ut en massa pengar på ett nytt avgas system bara för att det ska låta lite om bilen. lr blir jag tvungen att skaffa mig ett annat avgasystem? sad

tror inte man kan det "igentligen" .. men tror inte dom bryr sej faktiskt, bara det inte låter för mye.. jag har kört igenom 2 bilar med bara en dämpare:) .. fast dom anmärker nog på om det fattas en "bit" dvs om röret slutar där dämparen satt;)

two lies don´t cancel each other out

1 079 Inlägg
14 juni 2006
Brukar inte vara något problem att få igenom en bil med endast en dämpare typ som JT´s 3", jag övervägde att skaffa med endast en dämpare men tog satsen med 2st dämpare och tur var det för jag tycker det låter rätt mkt med 2 dämpare, med endast en så låter det tufft men att köra långkörningar över 50mil hade inte varit någon hit.

Men Originalsystemet är ju inget att modifiera allt är som ett sugrör, en jättedämpare (iaf var det det på min turbo), tillplattat rör över bakaxeln, skaffa en halvsats iaf från 3000:- för en halvsats 3" beroende på var du handlar
Senast redigerat av ruhler (14 juni 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

5 710 Inlägg
14 juni 2006
Ukna-Danne skrev:
jag har en kompis som har en lika dan bil som jag. och han har tagit bort sin ljundempare.. och det låter inte så fruktasvärt mycket.

OK...... o går hans bil igenom besiktningen?

>>Övriga, EN dämpare är ju inga problem att få igenom SBP men INGEN dämpare alls som det gällde i detta fallet kan bli värre....

MVH Jonas
..............

36 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Ukna-Danne skrev:
jag har en kompis som har en lika dan bil som jag. och han har tagit bort sin ljundempare.. och det låter inte så fruktasvärt mycket.

OK...... o går hans bil igenom besiktningen?

>>Övriga, EN dämpare är ju inga problem att få igenom SBP men INGEN dämpare alls som det gällde i detta fallet kan bli värre....

ne jag vet inte om hans bil gör det.. eftersom han tog bort sin efter besikningen.. så det e derför jag undrar om det gick igenom.. har besikning den 9e augusti.. onödigt att plocka bort om det inte går igenom... men jag fårnog köpa en simons ljudempare lr något.. som dempar lite.. tror jag... smile

36 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
ruhler skrev:
Brukar inte vara något problem att få igenom en bil med endast en dämpare typ som JT´s 3", jag övervägde att skaffa med endast en dämpare men tog satsen med 2st dämpare och tur var det för jag tycker det låter rätt mkt med 2 dämpare, med endast en så låter det tufft men att köra långkörningar över 50mil hade inte varit någon hit.

Men Originalsystemet är ju inget att modifiera allt är som ett sugrör, en jättedämpare (iaf var det det på min turbo), tillplattat rör över bakaxeln, skaffa en halvsats iaf från 3000:- för en halvsats 3" beroende på var du handlar

vad har du på din då? och hur mycket låter det på en skala på 1-10?

1 079 Inlägg
14 juni 2006
Jag har JT 3" Downpipe från turbo med 3" metallisk sportkat från katalysatorteknik. JT 3" halvsats med 2st sportdämpare. Jag köpte JT därför att jag inte åker på vintern hade jag haft bilen året runt hade det nog blivit ferrita. www.jt-tuning.se

Låter väl lite lagomt 7:a på en skala på 10 kanske, men runt 2000-2200 varv så blir det så pass att man börjar ha svårt att höra vad folk säger i telefon märkte jag. Det låter lagomt med 3" med 2st dämpare, 1st dämpare låter grymt skönt men inget jag skulle vilja sitta och åka i någon längre stund.

36 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
ruhler skrev:
Jag har JT 3" Downpipe från turbo med 3" metallisk sportkat från katalysatorteknik. JT 3" halvsats med 2st sportdämpare. Jag köpte JT därför att jag inte åker på vintern hade jag haft bilen året runt hade det nog blivit ferrita. www.jt-tuning.se

Låter väl lite lagomt 7:a på en skala på 10 kanske, men runt 2000-2200 varv så blir det så pass att man börjar ha svårt att höra vad folk säger i telefon märkte jag. Det låter lagomt med 3" med 2st dämpare, 1st dämpare låter grymt skönt men inget jag skulle vilja sitta och åka i någon längre stund.

ok.. får tacka för tipset..  smile

1 079 Inlägg
14 juni 2006
Sen är väl en sugmotor mer högljudd mot en turbo eftersom turbon "slår sönder" mkt av ljudet, tål att tänkas på.

36 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
ruhler skrev:
Sen är väl en sugmotor mer högljudd mot en turbo eftersom turbon "slår sönder" mkt av ljudet, tål att tänkas på.

jo det vet jag.. turbon tar bort mycket av ljudet..

Sök