2525
Sök

För mycket kärringstopp skadligt för bilen?

5 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Hej. Är 18 nu och har börjat övningsköra med min pappa men jag får kärringstopp hela tiden.

Så till min fråga är det skadligt för bilen om man får för mycket kärringstopp? ibland kan jag få 5-8 st på rad nämligen..

Visste inte riktigt var jag skulle posta det här så flytta ifall jag kommit fel smile

98 Inlägg
12 maj 2010
Det är ju inte direkt nyttigt för drivlinan med såna ryck som blir.. men du ska nog inte oroa dig, du blir snart bättre

164 Inlägg
12 maj 2010
E nog värre när du gör 200 meters långa svarta streck xD

men nä det e inte direkt skadligt.. du måste lära dig på någons bil så det e inget å bry sig om

Svetsare
3 150 Inlägg
12 maj 2010
Andreaswiklund skrev:
Hej. Är 18 nu och har börjat övningsköra med min pappa men jag får kärringstopp hela tiden.

Så till min fråga är det skadligt för bilen om man får för mycket kärringstopp? ibland kan jag få 5-8 st på rad nämligen..

Visste inte riktigt var jag skulle posta det här så flytta ifall jag kommit fel smile

Som dom andra sagt så är det inte direkt skadligt, händer ju alla i början  wink   Men ett tips är ju att hålla mer gas/släppa kopplingen saktare. Försök lära dig var kopplingspedalen står när den börjar hugga.  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 171 Inlägg
12 maj 2010
Det du behöver tänka på är att du måste behålla kopplingen i dragläget tills bilen fått upp tillräckligt med fart innan du tar upp den helt.

Sedan när du lärt dig köra med denna idiotiskt konstruerade "skuttaivägpedal" som av någon outgrundlig anledning lyckades bli standard och klarat uppkörningen så kan du börja köra automat istället.smile

Thedriftking
12 maj 2010
är det inte din bil så skit i det ;)men tror inte det skadar jätte mycket.

det kan ta ett tag att lära sig det, dock klara jag det perfekt första gången jag körde smile har dock fått kärringstopp två gånger, fast i uppförsbackar

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
12 maj 2010
Eller kör som en kärring, håll ungefär 4000varv med kopplingen helt nertryckt sen släpper du sakta upp kopplingen men inte helt utan tills bilen börjar röra sig sen slirar du koppling och varierar farten med sliret tills den börjar brinna big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

164 Inlägg
12 maj 2010
Niklasw skrev:
Eller kör som en kärring, håll ungefär 4000varv med kopplingen helt nertryckt sen släpper du sakta upp kopplingen men inte helt utan tills bilen börjar röra sig sen slirar du koppling och varierar farten med sliret tills den börjar brinna big_smile

haha låter som en bra plan xD... ELDA UPP PAPPAS KOPPLING SÅ BLIR HAN NOG NÖJD

124 Inlägg
12 maj 2010
Ett annat bra knep är att hålla ca 6500 varv med ettan i och kopplingen nere och sen skicka upp kopplingen fort som fan, du lär garanterat inte få kärringstopp!

347 Inlägg
13 maj 2010
Eller så skaffar du en Audi coupé 2.3E som min tjej övningskörde med mig som instruktör. Hon lyckades starta med 4an i en lätt uppförsbacke utan att få kärringstop. Själv körde jag ett par kilometer hem och parkerade bilen utan att växla en enda gång med 5an i hela vägen (mest 30 o 50väg). Den var helt otrolig den bilen big_smile

510 Inlägg
13 maj 2010
Derdelis skrev:
Ett annat bra knep är att hålla ca 6500 varv med ettan i och kopplingen nere och sen skicka upp kopplingen fort som fan, du lär garanterat inte få kärringstopp!

Glöm inte att flytta vänsterfoten till bromsen och bromsa till krypfart samtidigt som du gasar för fulla muggar lol

5 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Har nu tagit mitt körkort big_smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 september 2010
Grattis!
Du lärde dig tekniken snabbt! smile

Tar ett tag att lära sig!
Jag är inte världens mest vana person med manuell bil och det är först nu (har körkort sedan 19:e April) som jag börjat lära mig manuell men gör fortfarande misstag.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 september 2010
Haha vilken lyftning av tråd men för första gången känns den faktiskt motiverad.
Grattis. Ta det lugnt nu!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 september 2010
Du glömde besvara frågan på allas läppar, hur mår pappas bil? wink

Nej skämt åsido, grattis till körkortet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök