Hej. Är 18 nu och har börjat övningsköra med min pappa men jag får kärringstopp hela tiden.
Så till min fråga är det skadligt för bilen om man får för mycket kärringstopp? ibland kan jag få 5-8 st på rad nämligen..
Visste inte riktigt var jag skulle posta det här så flytta ifall jag kommit fel
Som dom andra sagt så är det inte direkt skadligt, händer ju alla i början Men ett tips är ju att hålla mer gas/släppa kopplingen saktare. Försök lära dig var kopplingspedalen står när den börjar hugga.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Det du behöver tänka på är att du måste behålla kopplingen i dragläget tills bilen fått upp tillräckligt med fart innan du tar upp den helt.
Sedan när du lärt dig köra med denna idiotiskt konstruerade "skuttaivägpedal" som av någon outgrundlig anledning lyckades bli standard och klarat uppkörningen så kan du börja köra automat istället.
Eller kör som en kärring, håll ungefär 4000varv med kopplingen helt nertryckt sen släpper du sakta upp kopplingen men inte helt utan tills bilen börjar röra sig sen slirar du koppling och varierar farten med sliret tills den börjar brinna
Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Eller kör som en kärring, håll ungefär 4000varv med kopplingen helt nertryckt sen släpper du sakta upp kopplingen men inte helt utan tills bilen börjar röra sig sen slirar du koppling och varierar farten med sliret tills den börjar brinna
haha låter som en bra plan xD... ELDA UPP PAPPAS KOPPLING SÅ BLIR HAN NOG NÖJD
Ett annat bra knep är att hålla ca 6500 varv med ettan i och kopplingen nere och sen skicka upp kopplingen fort som fan, du lär garanterat inte få kärringstopp!
Eller så skaffar du en Audi coupé 2.3E som min tjej övningskörde med mig som instruktör. Hon lyckades starta med 4an i en lätt uppförsbacke utan att få kärringstop. Själv körde jag ett par kilometer hem och parkerade bilen utan att växla en enda gång med 5an i hela vägen (mest 30 o 50väg). Den var helt otrolig den bilen
Ett annat bra knep är att hålla ca 6500 varv med ettan i och kopplingen nere och sen skicka upp kopplingen fort som fan, du lär garanterat inte få kärringstopp!
Glöm inte att flytta vänsterfoten till bromsen och bromsa till krypfart samtidigt som du gasar för fulla muggar
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 september 2010
#13
Grattis! Du lärde dig tekniken snabbt!
Tar ett tag att lära sig! Jag är inte världens mest vana person med manuell bil och det är först nu (har körkort sedan 19:e April) som jag börjat lära mig manuell men gör fortfarande misstag.