2939
Sök

Problem med ABS-lampan.

212 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Tjena.
Har en abslampa som lyser konstant. Den började lysa helt plötsligt när jag aldrig kört med bilen. Alltså den började lysa med bilen stillastående.
Vad kan det vara för fel på skiten?
Vad borde jag kolla först?

1 043 Inlägg
13 maj 2010
Felkoder.

212 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Felkoder.

Jag har inte kollat några felkoder. Vad kan jag kolla upp istället?

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2010
Felkoder.smile

O fixa rubriken innan tråden blir låst big_smile
Senast redigerat av dawwe (14 maj 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 353 Inlägg
14 maj 2010
Felkoder

Annars titta om du kan komma åt att se ABS kransen ute vid hjulen, om den är rostig/full i skit så att givarna får fel signaler

titta Säkringen till ABS'en också

There's no replacement for displacement

7 275 Inlägg
14 maj 2010
M-Wetter skrev:
norpan1 skrev:
Felkoder.

Jag har inte kollat några felkoder. Vad kan jag kolla upp istället?

Varför ska du kolla upp något annat istället?
Lär väl vara bäst att kolla upp felkoden tycker jag...

212 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Så erat råd är alltså att ta in den på verkstad för att kolla vilken givare det är, och sen byta den?

1 915 Inlägg
15 maj 2010
Ja, eller kolla felkoder själv om du kan det.
Mycket enklare med en felkod, slipper du lägga timmar på att leta/felsöka i hela abs systemet.
Säkert en givare som gett upp.

M-Wetter skrev:
Så erat råd är alltså att ta in den på verkstad för att kolla vilken givare det är, och sen byta den?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

76 Inlägg
15 maj 2010
Louksor skrev:
Mycket enklare med en felkod, slipper du lägga timmar på att leta/felsöka i hela abs systemet.

Hur gör man det? Då måste man ha en avläsare av något slag? Dyrt? Passar det på s40?

212 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Precis, behöver man inte en OBD-dator då?

Motborgare
1 099 Inlägg
15 maj 2010
Batta skrev:
Felkoder

Annars titta om du kan komma åt att se ABS kransen ute vid hjulen, om den är rostig/full i skit så att givarna får fel signaler

Dock brukar inte lampan tändas vid stillastående då. (Den släcks efter självtestet) Dock börjar den lysa när man rullar iväg när den jämför pulsfrekvenserna från de andra hjulen.

-- K

4 474 Inlägg
15 maj 2010
Åjo lampan kan visst tändas vid stillastående, tex om man har fel på styrenheten och/eller strul med hydraulblocket...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Motborgare
1 099 Inlägg
15 maj 2010
dawwe skrev:
Åjo lampan kan visst tändas vid stillastående, tex om man har fel på styrenheten och/eller strul med hydraulblocket...

Definitivt, fast det var inte det jag kommenterade. smile

-- K

1 915 Inlägg
15 maj 2010
Japp, behöver en OBD-kabel/avläsare, en laptop och mjukvara.
Kabel kostar från några hundra till tusenlappar, beroende på vad man köper.
Finns info på http://www.x40nordic.com om vilka kablar som funkar bra med s40, bara söka i deras forum.

PapaEcho skrev:
Louksor skrev:

Hur gör man det? Då måste man ha en avläsare av något slag? Dyrt? Passar det på s40?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 353 Inlägg
16 maj 2010
Kavli skrev:
Batta skrev:
Felkoder

Dock brukar inte lampan tändas vid stillastående då. (Den släcks efter självtestet) Dock börjar den lysa när man rullar iväg när den jämför pulsfrekvenserna från de andra hjulen.

-- K

Sant, det tänkte jag inte på ^^

Då är nog det enklaste att lämna in den på volvo för felkodsläsning, och utgå ifrån den.

kan väl inte kosta många hundralappar?

BMW här i falun tar 375:- för att titta felkoder bara, kan inte tänka mig att volvo skulle vara jättemycket dyrare

There's no replacement for displacement

76 Inlägg
16 maj 2010
dawwe skrev:

Vad menar du? Min abs lampa är tänd hela tiden oavsett. Betyder det att problemet är värre än skit på givarna?hmm

4 474 Inlägg
16 maj 2010
Nej det kan mycket väl vara en givare som dött. Jag har varit med om bilar där lampan tänts sporadiskt med långa mellanrum, att läsa av felkoder gick ej då man fick "kommunikationsfel". I sådana fall får man gissa hej-vilt:givare,relä,styrenhet,hydraulblock eller kanske glappkontakt...

Sök