2378
Sök

Köpråd: för BMW 520i 91a.

Ung & dum
57 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada bilägare! smile

Det är lite första gången jag använder det här forumet helt seriöst, så jag har inte lärt mig hur alla betér och uppför sig, samt lägger upp trådar och inlägg. Men det ska jag nog kunna lära mig fort.

OnTopic:

Jag har en BMW 520i, årsmodell 91, som jag nyligen köpt. Den är enligt mig väldigt fin i karossen, och motor och inrednig får bli ett litet projekt. Ja köpte den trots allt för 4.000 kr.

Nu vill jag veta eran åsikt i det hela? Är det någon med erfarenhet av 520 modellen som kan uttala sig om det är ren skit jag köpt, eller om det faktiskt kan bli något med rätt kunskap? Ni förstår vad jag menar! wink
Värd 4.000 kr?

Bild:
http://forumbilder.se/images/554201015331A45cb.jpg

Mvh!

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

Ung & dum
57 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#2
Oj, så klantigt att glömma det. tongue

Den har gått cirka 25.000 mil.

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

Ung & dum
57 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#3
Okej, tack. smile

Någon mer?

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

12 086 Inlägg
14 maj 2010
#4
Ja priset är väl det ända positiva med bilen, förutom att de är en BMW då wink

Är de M50 i den där?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
14 maj 2010
#5
om det är kamkedje motorn (m50) som den heter är det ett bra köp. givetvis beroende på vad felen är.. Men nybes o skattad utan problem är dne nog värd 10-12k


Bmw osv..

Ung & dum
57 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#6
JapMax: Haha de kan ju bli något bra utav det hela efter lite renovering och sånt. smile Ingen M50 i den.. hmm

OverBoosted: Den är besiktigad till 2011, skattad sen i Februari så. smile

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

1 435 Inlägg
14 maj 2010
#7
Det där är en bil du åker bekvämt i och som även är rätt kul på vintern. Är det säker att det inte är M50 i den? Isåfall bör det vara en 90a.

Enligt mig en billig bil att äga, finns hur hur många reservdelar som helst till bra priser ute i landet.

Väldigt bra köp om den är skattad och besiktigad och inte alltför rostig.


Ung & dum
57 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#8
M50 kan det vara, jag är inte allt för erfaren, men jag har för mig att den är helt driven på remmar?

Den har nästan ingen rost alls. smile

Tack för svar!

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

2 656 Inlägg
14 maj 2010
#10
Simopparn skrev:
Hej alla glada bilägare! smile

Det är lite första gången jag använder det här forumet helt seriöst, så jag har inte lärt mig hur alla betér och uppför sig, samt lägger upp trådar och inlägg. Men det ska jag nog kunna lära mig fort.

OnTopic:

Jag har en BMW 520i, årsmodell 91, som jag nyligen köpt. Den är enligt mig väldigt fin i karossen, och motor och inrednig får bli ett litet projekt. Ja köpte den trots allt för 4.000 kr.

Nu vill jag veta eran åsikt i det hela? Är det någon med erfarenhet av 520 modellen som kan uttala sig om det är ren skit jag köpt, eller om det faktiskt kan bli något med rätt kunskap? Ni förstår vad jag menar! wink
Värd 4.000 kr?

Bild:
http://forumbilder.se/images/554201015331A45cb.jpg

Mvh!

bra köp om de e m50 i den vilket de borde vara om de e en 91 för m20 satt bara i e34 tills 90

äre m50 så bra köp går billigtväldigt stryktålig och man åker bekvämt

äre m20 bra pris men dyr i längden en välsköt m20 går i princip hur långt som helst en dålig håller inte för länge smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 maj 2010
#11
Simopparn skrev:
M50 kan det vara, jag är inte allt för erfaren, men jag har för mig att den är helt driven på remmar?

Den har nästan ingen rost alls. smile

Tack för svar!

M50 har kamkedja om det är det du menar, och M20 har rem?

Oavsett, 4000:- för en besiktigad och skattad E34 med M20 är om inte ett klipp så åtminstone ett bra köp. Är det dessutom en M50 i den är det ett ännu bättre köp, M20 är underskattad som motor i sig men M50 är rejält mycket bättre.

M20:
http://www.autopower.se/upload/683/textbilder/m20.jpg

M50:
http://www.autopower.se/upload/683/textbilder/nlgmotor2.jpg

Hoppas du lyft på huven, och då bör du känna igen den wink

Om inte annat så kan du gå in på www.autopower.se och läsa begagnatguiden för E34, och se hur pass mycket du känner igen. Är den besiktigad bör den vara ok, men förmodligen kommer du känna igen en del av felen. Oavsett så är det ett bra sätt för dig att få en uppfattning om bilens skick och vad som kanske bör repareras.

Grattis och välkommen till Bmw-träsket oavsett! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
15 maj 2010
#12
Absolut värd 4000 kr om den är i hyffsat skick. För 4000 kr kan man inte begära allt för mycket. Ser ut som att du fått mycket bil till en liten peng i detta fall, grattis.

Bara hojta till om du undrar över något. E34 är en av mina favoriter, gedigna bilar helt klart.

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (15 maj 2010)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Ung & dum
57 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#13
Tack så mycket för tipsen. Det är en M50 motor i bilen. smile

Mvh!

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

1 067 Inlägg
18 maj 2010
#14
Har du dessutom den där klumpen i framkant på motorkåpan (den silvriga delen) så har VANOS och då är det ännu lite bättre..

Annars om du vill kan du slänga in en M50B25 ist för M50B20 som sitter där nu wink

DÅ har du 170hp utan vanos och 192hp med vanos big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2010
#15
Hool skrev:
Har du dessutom den där klumpen i framkant på motorkåpan (den silvriga delen) så har VANOS och då är det ännu lite bättre..

Annars om du vill kan du slänga in en M50B25 ist för M50B20 som sitter där nu wink

DÅ har du 170hp utan vanos och 192hp med vanos big_smile

M50B25 har alltid 192hp oavsett VANOS eller ej, det enda som skiljer är förbrukningen.

M50B20 har 150hp oavsett vanos (Som kom 1993) eller ej. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ung & dum
57 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#16
Nemen, då har jag alltså Vanos också. big_smile
Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos? smile
Senast redigerat av Simopparn (18 maj 2010)

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2010
#17
Simopparn skrev:
Nemen, då har jag alltså Vanos också. big_smile
Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos? smile

Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.

Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register:
http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS

M50 är en modernare och mer slitstark efterträdare till M20, 24v istället för 12v och kamkedja istället för rem. http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 200 Inlägg
19 maj 2010
#18
Min sambo köpte nyligen en mer eller mindre rostfri BMW 518 -90 med nya stötdämpare och fjädrar samt åtta nya Nokian-däck för 5000kr, det kändes som ett väldigt bra pris smile

http://www.garaget.org/?car=197676

https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/large_197676-1906302.jpg

https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903101.jpg

https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855335.jpg

https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855331.jpg
Senast redigerat av Minister (19 maj 2010)

Ung & dum
57 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#19
Rquired skrev:
Simopparn skrev:
Nemen, då har jag alltså Vanos också. big_smile
Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos? smile

Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.

Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register:
http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS

M50 är en modernare och mer slitstark efterträdare till M20, 24v istället för 12v och kamkedja istället för rem. http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

Ajfan, där sket sig den tanken då. Men det betyder alltså att min drar mer än en likadan med Vanos?

Tack för länkarna iaf, skitbra info! smile

Minister: Det håller jag med om. 5000 kronor för den där va inte mycket det, och 518 som är så fina modeller. smile

Enda gången jag backar är när jag tar sats.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2010
#20
Simopparn skrev:
Rquired skrev:
Simopparn skrev:
Nemen, då har jag alltså Vanos också. big_smile
Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos? smile

Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.

Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register:
http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS

M50 är en modernare och mer slitstark efterträdare till M20, 24v istället för 12v och kamkedja istället för rem. http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

Ajfan, där sket sig den tanken då. Men det betyder alltså att min drar mer än en likadan med Vanos?

Tack för länkarna iaf, skitbra info! smile

Minister: Det håller jag med om. 5000 kronor för den där va inte mycket det, och 518 som är så fina modeller. smile

Ja, de tidiga modellerna utan Vanos drar 0,7dl mer per mil jämfört med en motsvarande 520IA med vanos. För övrigt var den vita 518i ett riktigt klipp, gratulerar till det Minister! smile
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök