Det är lite första gången jag använder det här forumet helt seriöst, så jag har inte lärt mig hur alla betér och uppför sig, samt lägger upp trådar och inlägg. Men det ska jag nog kunna lära mig fort. OnTopic: Jag har en BMW 520i, årsmodell 91, som jag nyligen köpt. Den är enligt mig väldigt fin i karossen, och motor och inrednig får bli ett litet projekt. Ja köpte den trots allt för 4.000 kr.
Nu vill jag veta eran åsikt i det hela? Är det någon med erfarenhet av 520 modellen som kan uttala sig om det är ren skit jag köpt, eller om det faktiskt kan bli något med rätt kunskap? Ni förstår vad jag menar! Värd 4.000 kr?
om det är kamkedje motorn (m50) som den heter är det ett bra köp. givetvis beroende på vad felen är.. Men nybes o skattad utan problem är dne nog värd 10-12k
Det är lite första gången jag använder det här forumet helt seriöst, så jag har inte lärt mig hur alla betér och uppför sig, samt lägger upp trådar och inlägg. Men det ska jag nog kunna lära mig fort. OnTopic: Jag har en BMW 520i, årsmodell 91, som jag nyligen köpt. Den är enligt mig väldigt fin i karossen, och motor och inrednig får bli ett litet projekt. Ja köpte den trots allt för 4.000 kr.
Nu vill jag veta eran åsikt i det hela? Är det någon med erfarenhet av 520 modellen som kan uttala sig om det är ren skit jag köpt, eller om det faktiskt kan bli något med rätt kunskap? Ni förstår vad jag menar! Värd 4.000 kr?
M50 kan det vara, jag är inte allt för erfaren, men jag har för mig att den är helt driven på remmar?
Den har nästan ingen rost alls.
Tack för svar!
M50 har kamkedja om det är det du menar, och M20 har rem?
Oavsett, 4000:- för en besiktigad och skattad E34 med M20 är om inte ett klipp så åtminstone ett bra köp. Är det dessutom en M50 i den är det ett ännu bättre köp, M20 är underskattad som motor i sig men M50 är rejält mycket bättre.
M20:
M50:
Hoppas du lyft på huven, och då bör du känna igen den
Om inte annat så kan du gå in på www.autopower.se och läsa begagnatguiden för E34, och se hur pass mycket du känner igen. Är den besiktigad bör den vara ok, men förmodligen kommer du känna igen en del av felen. Oavsett så är det ett bra sätt för dig att få en uppfattning om bilens skick och vad som kanske bör repareras.
Grattis och välkommen till Bmw-träsket oavsett!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Absolut värd 4000 kr om den är i hyffsat skick. För 4000 kr kan man inte begära allt för mycket. Ser ut som att du fått mycket bil till en liten peng i detta fall, grattis.
Bara hojta till om du undrar över något. E34 är en av mina favoriter, gedigna bilar helt klart.
Nemen, då har jag alltså Vanos också. Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos?
Nemen, då har jag alltså Vanos också. Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos?
Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.
Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register: http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS
Min sambo köpte nyligen en mer eller mindre rostfri BMW 518 -90 med nya stötdämpare och fjädrar samt åtta nya Nokian-däck för 5000kr, det kändes som ett väldigt bra pris
Nemen, då har jag alltså Vanos också. Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos?
Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.
Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register: http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS
Nemen, då har jag alltså Vanos också. Någon som har lust att förklara lite mer vad som skiljer just M20 och M50 motorerna och M50 utan Vanos och M50 med Vanos?
Nej, ingen Vanos i en 520i från 1991 tyvärr, detta kom som sagt först 1993.
Vanos är variabel styrning av kamaxeln, eller i praktiken lägre förbrukning och ett bredare register: http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS
Ajfan, där sket sig den tanken då. Men det betyder alltså att min drar mer än en likadan med Vanos?
Tack för länkarna iaf, skitbra info!
Minister: Det håller jag med om. 5000 kronor för den där va inte mycket det, och 518 som är så fina modeller.
Ja, de tidiga modellerna utan Vanos drar 0,7dl mer per mil jämfört med en motsvarande 520IA med vanos. För övrigt var den vita 518i ett riktigt klipp, gratulerar till det Minister!
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.