3112
Sök

Egen felskökning på trasigt slutsteg?

10 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej
Har ett gammalt slutsteg som är sönder, fungerade för 1 månad sedan men har nu lagt av.
Det skall lysa en röd lampa som indikerar att strömmen är på men den lyser inte, är helt säker på att det är ström i kabeln fram till steget.

Jag undrar om det finns någon felsökning man själv kan göra eller om det bara är att köpa nytt?
Tex börja mäta på motstånd eller transistorer?

Steget i fråga är ett Pioneer GM-1000A.
Kan lägga upp bilder mm om det förenklar.

Har ingen förhoppning att det går att göra något så alla svar är välkomna.

/MVH JM

233 Inlägg
14 maj 2010
#2
Hallå det är ju bara att mäta din strömkabel med en multimeter i ohm för att konstatera om kabeln är hel eller inte eller så mäter du upp om du har någon spänning upp till steget ? det är ju det emklaste   har du jordat det ? Mvh fredde

Audi frälst

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2010
#3
Varför ska han resistansmäta strömkabeln??? Räcker ju med att kolla spänningen vid stegets kopplingsplintar för att konstatera om kablarna är hela eller ej. Men ja det är ett bra första steg, sen så kan du ju kolla säkringarna också om det finns såna på steget?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#4
Tack för svaren.

Säkringen är kollad sedan tidiare.
Har mätt upp 12v på strömkabelns kontakter.


Jag vet nu att det är slutsteget som är trasigt.
Kan man göra något mer?

Är det bara att slänga och köpa nytt?

/mvh

956 Inlägg
15 maj 2010
#5
Jesus-m skrev:
Tack för svaren.

Säkringen är kollad sedan tidiare.
Har mätt upp 12v på strömkabelns kontakter.


Jag vet nu att det är slutsteget som är trasigt.
Kan man göra något mer?

Är det bara att slänga och köpa nytt?

/mvh

Vad är det för slutsteg?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#6
luunggan skrev:
Jesus-m skrev:
Tack för svaren.

Säkringen är kollad sedan tidiare.
Har mätt upp 12v på strömkabelns kontakter.


Jag vet nu att det är slutsteget som är trasigt.
Kan man göra något mer?

Är det bara att slänga och köpa nytt?

/mvh

Vad är det för slutsteg?

Pioneer GM-1000A.

2 035 Inlägg
15 maj 2010
#7
Det går ju att laga. Bara att öppna upp det och mäta allt med oscilloskop och multimeter.

eller lämna in det kan också vara en bra idé.  Finns nån på öland som gör sånt.
mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

10 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#8
bosabengt skrev:
Det går ju att laga. Bara att öppna upp det och mäta allt med oscilloskop och multimeter.

eller lämna in det kan också vara en bra idé.  Finns nån på öland som gör sånt.
mvh!

Hej Bosabengt.
Vad heter denna personen?

/mvh

194 Inlägg
16 maj 2010
#9
Har du ström i remoten?


193 Inlägg
16 maj 2010
#10
Kolla remoten igenom att ta bara en kabel från vanliga 12v till R det är samma ström.


10 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#11
Är nybörjare inom detta område.
Vad är "remoten" ?

Bifogar 2 stycken bilder på steget, någon får gärna rita på bilderna.


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=930569
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=930576

2 035 Inlägg
16 maj 2010
#12
Jag tycker knappt det är värt att lägga någon möda på att reparera, om du nu inte kan hitta felet enkelt.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2010
#13
Remotekabeln är den kabeln som slår på steget samtidigt som du slår på stereon, och slår av steget när du slår av stereon. Helt enkelt en kabel där det ska finnas 12V med stereon igång. Brukar sitta mellan eller brevid jord och strömanslutningarna på steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#14
ChriZtoffer skrev:
Remotekabeln är den kabeln som slår på steget samtidigt som du slår på stereon, och slår av steget när du slår av stereon. Helt enkelt en kabel där det ska finnas 12V med stereon igång. Brukar sitta mellan eller brevid jord och strömanslutningarna på steget.

Förstår nog inte riktigt vad du menar.
Är remote kabeln strömkabeln?

Bifogar kopplingsschemat på hur steget är inkopplat, kanske du eller någon annan kan förklara med hjälp av denna?
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=930709

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2010
#15
Nej, strömkabeln är en seaparat kabel som kopplas till batterier, den är det konstant 12V i (orange kabel på ditt steg). Remotekabeln är den 12V i enbart när stereon är igång (röd kabel på ditt steg). Förutom dom två så behövs en jordkabel för att slutsteget ska kunna gå igång (svart kabel på ditt steg).
Senast redigerat av ChriZtoffer (16 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#16
Tack ChriZtoffer för det mycket utförliga svaret.

Har mätt följande:
Orange kabel <-> svart kabel = 12 v
Röd kabel <-> chassi = 12 v
Svart kabel <-> chassi = kontakt

Detta påvisar bara ytterliga min teori att det är slusteget som det är fel på.
Skrotar nog nu detta steget.


/mvh JM

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2010
#17
Bra då finns all ström fram till steget & som du själv sa så finns då problemet i steget. Frågan är då om det är värt att laga eller ej, tror inte det är värt att skicka iväg på lagning men om du själv är intresserad och vill prova så kan du ju med hjälp av multimeter och osciloskop kontrollera steget och kanske laga det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#18
Swedenrockers skrev:
Vill du ha ett elschema över steget så har jag det.

Det vore ju hemskt trevligt.
Tackar och bockar.

2 035 Inlägg
17 maj 2010
#19
Tror inte det hjälper med nåt elschema. bara om man då har oscilloskop.

Det man kan kolla är väl lödningar i början. där stora strömmar passerar. intern säkring kanske??

Biljudsveteran sen 1984!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 maj 2010
#20
bosabengt skrev:
Tror inte det hjälper med nåt elschema. bara om man då har oscilloskop.

Det man kan kolla är väl lödningar i början. där stora strömmar passerar. intern säkring kanske??

Ett elschema kan hjälpa till rätt mycket ändå, håller själv på att reda ut en brand i ett sla 3000 och ett schema hjälpte enormt mycket mer än att bara sitta och gissa.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök