3002
Sök

Byta skivor?

61 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Farsan ha fått problem på sin 850, bromsarna. Bilen vibrerar rätt kraftigt när man bromsar. Och nu när jag kikar på skivorna fram så är det 1 "prick" på varje skiva som är ungefär som ett litet hål, men inte djupt alls. Kan detta vara en form av slitagevarnare som visar att skivorna är slut å bör bytas?

230 Inlägg
15 maj 2010
Verkar som skivorna har blivit skeva. Jepp dom 2 små hålen är "slitage varnare"

61 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
eXe skrev:

Har en polare som har mekanisk verkstad. Skulle du råda mig att svarva dessa skivor jämna, eller är dom så pass tunna redan i och med att slitagevarnarna har kommit fram att det inte är lönt?

2 072 Inlägg
15 maj 2010
HenrikWalfridsson skrev:
eXe skrev:

Har en polare som har mekanisk verkstad. Skulle du råda mig att svarva dessa skivor jämna, eller är dom så pass tunna redan i och med att slitagevarnarna har kommit fram att det inte är lönt?

han som svarvar vet om de e lönt att göra detta..
fick göra att "hållet" på skivan år "ballansernigen" hmmm :S

Sandzoo i da house

61 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Okey, annars kanske man får fara iväg å köpa nya skivor också. Men då de ä en gammbil så vill man ju snåla så långt det går..

Motborgare
1 099 Inlägg
15 maj 2010
HenrikWalfridsson skrev:
eXe skrev:

Det är när dessa hålen _försvinner_ att de är för tunna. Hålen är inte bubblor som ligger under ytan när skivan är ny.

Om wobblandet inte är förjävligt går det bra att svarva dom. Ofta med mycket bra resultat, eftersom spänningarna i metallen nu har släppt. Kom bara ihåg att bromsklotsar skall plattas till eller bytas, om skivan tidigare var repig.

-- K

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 maj 2010
Skivor o belägg till en volvo är inte dyrt, så byt dem

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 maj 2010
Inte lönt att svarva skivor till en så pass vanlig bil. Köp nytt. Hålen ligger på olika djup har jag för mig, så syns bara de ena så är det tid att byta. Men tänk också på att helt nya skivor kan slå sig på 10 mil, jag hade gjort en översyn av användaren och kolla oken noga så inte kolvarna sitter fast.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök