3854
Sök

Motorproblem Saab 93 Aero -00 Problem löst!

Elektriker
718 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
• Bilmodell

Saab 93 AERO Alltså 205hk 2,0T motorn.

• Årsmodell

2000

• Miltal

ca 18000mil

• Modifikationer på bilen?

BSR steg 3chip, Sportluffilter (insastsfilter), och hemmagjort 3" avgassystem från turbon och bakåt.

• Hur yttrar sig felet? 

Va ute och körde, och stod på rätt rejält, gick fort å hårt alltså i ca 2mil. Kommer till en korsning, drar på ur korsningen, motorlampan börjar blinka. Sen när jag svänger av kanten frikopplar jag och då dör bilen.
Det som sker när man startar den så, den startar till men, men låg tomgång, sen varvar den upp av sig självt, släpper ner igen, varvar upp, kanske håller en 2000rpm, sen släpper ner igen. Om man gasar till så drar den uppe varven å håller ett det ett tag, för att sen gå ner igen å ibland dö, ibland hålla låg tomgång.
Motorgången är lite bluddrig och inte jättefin, men man hör inga direkta jätte oljud.
Sen tycker jag att laddtrycket verkar åka lite hur det vill, alltså inte följa varven på motorn nått direkt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 

Vad jag vet permanent, har då inte blive nån förbättring till dagen.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Ingen direkt felsökning har gjort än, är ingen super hejjare på bilar. Men ska försöka hitta nån med diagnos utrustning och ska byta bränselfilter under dagen.

Svårt att beskriva felen ,men är tacksam för alla svar.

M.v.h Jon
Senast redigerat av monno (26 maj 2010)

Som att kasta vatten i sjön.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 maj 2010
Är det bara motorlampan som lyser nu? kolla alla små vakumslangar i motorutrymmet.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Elektriker
718 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Nä alltså, motorlampan blinkade.
Och inte vågat testa så mycket, men när jag testat starta så lyser inte motorlampan direkt. Utan det tar ett tag sen börjar den blinka. I alla fall igår, inte vågat testa så mycket idag.
Men om en vakumslang pajjat blir bilen i princip okörbar isf? För den lever verkligen sitt eget liv.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 maj 2010
okej, jag skulle börja med och prova en annan tändkasset och nya stift.

Elektriker
718 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Okok.. får testa det då. Bara att hitta nån med T7 kasset dåra.

Ingen annan som har nån annan teori?

Elektriker
718 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Två snabba frågor bara, om jag lånar en tändkasset, finns de då nån risk att den kan gå sönder om min gamla är trasig? Och hur funkar det med chippet? Det är ingen data i kassetten som blir kanon knepig då?

1 298 Inlägg
16 maj 2010
Låter som när jag glömde sätta tillbaka en slang på insuget på min 9-3 Aero och sedan startade till följd att bilen drog tjuvluft och kunde inte hålla tomgång utan vandrade lite upp och ner och ibland dog. Den bluddrade och spottade en del med. Så som sagt, kolla alla slanganslutningar på insuget samt alla vakuumslangar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 maj 2010
nopp, ingen stor risk att den andra kassetten går sönder för att din gjorde det....kassetterna går sönder efter ett tag, det är ett vanligt fel. Du ska ha en kassett från 00 och framåt!

337 Inlägg
16 maj 2010
om motorlampan har lyst/lyser så är en felkod lagrad. kolla den först innan du börjar handla grejer. men självklart kolla genom så ingen slang hoppat loss.

Elektriker
718 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Njaa, alltså motorlampan blinkar. Inte lyser. Och enligt handboken (efter mycket sökande) så ska det då vara tändningsproblem och står ungefär "lätta på gasen och ta det lugnt ett tag" så jag tolkar det som att den blinkar om bilen spikar eller eventuellt misständer?
För lampan lyser inte direkt man startar bilen, utan det tar ett tag sen börjar den blinka.

Kwansa tack för svaret, och jo medveten om att jag ska ha en svart T7 kassett.

Kommer inte va hemma på en vecka nu, men slangar är det bara följa allt som går till insug och turbo det eller? Bara klämma å känna? Man har ju så dålig koll å exakt hur allt funkar, men lite koll har man väl.
Trångt å jävligt verka de ju va i alla fall nerå IC å det.

Aja tusen tack för alla tips å idéer=)

M.V.H Jon

19 Inlägg
22 maj 2010
"kompressions-prov" <--- samt  kolla felkoder

Elektriker
718 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Men nån som vet vad det betyder ju t det att lampan blinkar, först efter ett tag, och inte lyser? Står att det ska va nå sorts tändfel eller?

5 710 Inlägg
25 maj 2010
Motorlampan kan tändas av jäkligt många anledningar.
Har man möjlighet är det lämpligt att bogsera till verkstad så kollar de upp felkoder och då har man ofta bra vägledning.

På din beskrivning skulle jag gissa på luftläckage......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Elektriker
718 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
A okok, enligt handboken så ska just blinkandet betyda tändfel.
Men precis som du säger så känns ju luftläckage mer troligt då motorkaraktären är så upp å ner. Känns som ett jäkligt konstigt tändfel annars?

Jo problemet är att det ä 4mil stan där alla verkstäder är från där bilen står..

Ja undrar, om turbon havererat, skulle inte kunna bli något sånt hära fel i såna fall? Vare lur på att den inte vare helt hundra frisk förut så.. Den har ju trotts allt gått snart 18000mil och i serviceboken står då inget om turbo byte så.
Senast redigerat av monno (25 maj 2010)

Elektriker
718 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Tack för alla svar för den delen! smile

Elektriker
718 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Felet löst!
När man väl fick tid och tillgång till bilen å började kolla å gräva i alla vakuum slangar man hittar så kommer far ut, ser direkt ett hål baktill på motorn å ser att slangen för vakuumet till broms servon lossnat:Phaha
Billiga fel är bra fel!;P

Så nu kan moderator låsa lr göra vad dom vill med tråden:) Tack för alla svar i alla fall=)

Sök