2520
Sök

Dåligt ljud i basarna!! HJÄLP!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2010
Eh jaså? Alltså nu när det fungerar som det ska så kan du prova att fasvända båda basarna samtidigt, ljudet kan bli något tightare eller släpigare då men det ska absolut inte låta dåligt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nubbe
150 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Eh jaså? Alltså nu när det fungerar som det ska så kan du prova att fasvända båda basarna samtidigt, ljudet kan bli något tightare eller släpigare då men det ska absolut inte låta dåligt!

Det lät väldigt mycket sämre enligt mig, jag kan gå ner nu och spela in två filmer. En film med ena basen fasvänd och en med båda fasvända..

Go loud, go hard or go home!

3 466 Inlägg
16 maj 2010
T-Uddemar skrev:
bosabengt skrev:
länka till paketet.

Du kanske kan brygga båda basarna och då få 2 ohm vilket ger mer kräm. om nu steget tål det. borde ju göra det.

Det står tydligt på deras sida att man inte ska brygga det för steget är byggt för dom basarna så det ska gå att köra på varsin kanal.

Eftersom det inte står några spec på steget mer än 400W MAX så gissar jag att specen ser ut ungefär såhär:

1x 200wrms i 4ohm bryggat
2x 100wrms i 2ohm
2x 50wrms i 4ohm

(detta är en uppskattning då effektiviteten på steget brukar ligga runt 50%)

Detta innebär i sin tur att basarna får 50wrms per styck, vet inte om jag kallar det "byggt för dom basarna"...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

28 Inlägg
16 maj 2010
nu när du löst problemet så tänkte jag mest
Storlek på sladdar osv KAN göra mycket på ljudet. så om du har ganska tunna kablar så laborera och sätt dit olika storlekar och testa smile

MVH

Nubbe
150 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:
bosabengt skrev:
länka till paketet.

Du kanske kan brygga båda basarna och då få 2 ohm vilket ger mer kräm. om nu steget tål det. borde ju göra det.

Det står tydligt på deras sida att man inte ska brygga det för steget är byggt för dom basarna så det ska gå att köra på varsin kanal.

Eftersom det inte står några spec på steget mer än 400W MAX så gissar jag att specen ser ut ungefär såhär:

2x 100wrms i 2ohm
2x 50wrms i 4ohm

Detta innebär i sin tur att basarna får 50wrms per styck, vet inte om jag kallar det "byggt för dom basarna"...

Det ligger på 2x 200wrms i 4 ohm

800 wmax totalt

Alltså 400 som står på steget är RMs-watten för båda kanalerna smile

Nubbe
150 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Freddab skrev:
nu när du löst problemet så tänkte jag mest
Storlek på sladdar osv KAN göra mycket på ljudet. så om du har ganska tunna kablar så laborera och sätt dit olika storlekar och testa smile

MVH

Dom är ganska tjocka, det är ett kabelkitt från Rockford Fosgate.. Men jag kan ju alltid testa att byta ut smile

21 761 Inlägg
16 maj 2010
T-Uddemar skrev:
Min slutsats är att det blir mycket bättre att bara vända på ena smile

Om du tycker det låter bäst på det sättet så är det bara att köra så. ChriZtoffer gav bara exempel på hur du kunde göra ifall basarna "släpade" efter framsystemet, men tydligen släpade de inte efter och då behöver du inte göra mer tester. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2010
T-Uddemar skrev:
http://www.garaget.org/video/w0hwwwx3auwa  Där är ena Basen fasvänd.

http://www.garaget.org/video/yha4dtm9uze9   Där är båda basarna fasvända.

Min slutsats är att det blir mycket bättre att bara vända på ena smile

Nu missförstod du nog mig där. wink Alltså du utgår från det läget då basarna spelar bra (när den ena är fasvänd), sen så ändrar du då och fasvänder båda basarna (alltså blir den andra basen fasvänd mot hur den var från början och den andra blir som den var från början).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
16 maj 2010
T-Uddemar skrev:
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:

2x 100wrms i 2ohm
2x 50wrms i 4ohm

Det ligger på 2x 200wrms i 4 ohm

800 wmax totalt

Alltså 400 som står på steget är RMs-watten för båda kanalerna smile

Insåg nu att dom menar 2x400wmax

Efter lite efterforskning har jag hittat att ditt steg leverar 300wrms, med andra ord en spec på:
1x 300w 4ohm bryggat
2x 150w 2ohm
2x 75w 4ohm

Vet fortfarande inte om jag skulle kalla det byggt för dom basarna när det leverar 75w per bas...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 maj 2010
klart som korvspad skiten inte vill bli bryggad tongue då de inte är 2 ohms stabilt i bryggat läge. 75w i 4ohm.. per ch. oj. man blir ju nästan rädd..

ne skaffa dig ett monosteg och driv skiten med det i 2 ohm. finns billiga med nog kraft för att driva de basarna..

Nubbe
150 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_100   Har ett sånt steg liggandes med. Ska jag köra på det istället kanske? smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 maj 2010
T-Uddemar skrev:
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_100   Har ett sånt steg liggandes med. Ska jag köra på det istället kanske? smile

dum fråga...  kommer va mkt bättre.

fast helst ett mono så de är 2 ohms stabilt så du köra rätt. hehe

Nubbe
150 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
T-Uddemar skrev:

dum fråga...  kommer va mkt bättre.

fast helst ett mono så de är 2 ohms stabilt så du köra rätt. hehe

Jag vill ha ett mono egentligen men jag har verkligen inte pengar till det så jag får ta vad jag har hemma smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 maj 2010
då får du leva med 75w eller så kör du på DLS. vilket jag och alla andra skulle gjort 7 dar i veckan... det är ett mkt bättre steg.

Nubbe
150 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
då får du leva med 75w eller så kör du på DLS. vilket jag och alla andra skulle gjort 7 dar i veckan... det är ett mkt bättre steg.

Jag kopplade in DLS steget innan till basarna och det lät väldigt mycket bättre måste jag säga smile enda problemet var att jag inte fick med så mycket ljupbas men det är väl bara gå lös på inställningarna tongue

3 466 Inlägg
17 maj 2010
T-Uddemar skrev:
pattilatti2 skrev:

Jag kopplade in DLS steget innan till basarna och det lät väldigt mycket bättre måste jag säga smile enda problemet var att jag inte fick med så mycket ljupbas men det är väl bara gå lös på inställningarna tongue

Jag skulle rekommendera dig att byta ditt CA23 mot ett CA12 som är monoblocket, levererar 400wrms i 2ohm, perfekt med andra ord..

Nubbe
150 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:
pattilatti2 skrev:

Jag skulle rekommendera dig att byta ditt CA23 mot ett CA12 som är monoblocket, levererar 400wrms i 2ohm, perfekt med andra ord..

Problemet är bara pengarna hmm

3 466 Inlägg
17 maj 2010
T-Uddemar skrev:
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:

CA12 och CA23 ligger ganska lika i prisklass.. Bör kunna byta rakt över.

Nubbe
150 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:
M_icke_ skrev:

Ska bara hitta någon som är sugen på att byta..

3 466 Inlägg
18 maj 2010
T-Uddemar skrev:
M_icke_ skrev:
T-Uddemar skrev:

Ska bara hitta någon som är sugen på att byta..

Jag hade ett CA12 för någon månad sen som jag ville byta mot just ett CA23, tyvärr sålde jag det ist. hmm

Sök