Har som sagt problem med HC väredet hos bilprovningen.
För att göra en lång historia kort så köpte jag en BMW 750I 91:a tidigt i höstas. Den var obesiktigad då.
Besiktigade den och fick nedslag på sprucken vindruta och Hc värdet. Dom andra avgasvärdena var bra.
Värdena var då som följer. Maxvärden inom parantes.
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,3 (0,3)
HC 220 (100)
LAMBDA 1,02 (1,03)
Märkte efter besikningen att den gick lite ojämt på tomgången. Ohm mätte tändkablarna och hittade en som det var avbrott i. Bytte denna och alla 12 stifften. Efter detta gick den jämt och fint på tomgången.
Bilen ställdes sedan av för vintern. Alla dom gamla stiften såg bra ut tycker jag, inte sotiga eller oljiga,
lite gråaktiga till färgen.
Gjorde en ny besitkning i förrgår. Hade innan dess bytt olja, oljefilter, luftfilter, tätat avgassystemet ordentligt. Den var ordenligt varm körd på 2ans växel med ca. 2500 varv i ca. 25 km. Hade också hällt i
en halvflaska k-sprit och ca. 6l. e85 till ca 15l. bensin. Sprack på Hc värdet igen. Dom nya stifften kanske hade gått 25 mil innan besikningen.
Dom nya värdena blev som följer.
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,2 (0,3)
HC 324 (100)
LAMBDA 1,01 (1,03)
Som man ser så har CO och lambda värdet förbättrats marginellt men HC värdet har blivit sämre. Detta kanske kan bero på K-spriten och E85 inblandningen, hade inget sådant i höstas.
Jag noterade också att när besikningskillen varvade upp den till 2500 rpm så sjönk HC värdet ned till ca. 60 och sedan när han släppte ned den på tomgång så steg HC värdet efter en liten stund. Samma sak i höstas. Tom. besikningskillen tyckte att den gick riktigt bra.
Så vad tror expertisen:
Är det kattarna som har gjort sitt ändå eller...?
Går det avgöra vilken som är slut eller måste man byta bägge. Dom är i alla fall tysta, har inte hittat något skrammel i dom när jag har knackat lite på dom. Borde inte HC värdet vara ännu sämre om kattarna är slut?
Vevhusventilationen kanske? Skruvade av oljelocket idag och kände med handen, var inget sug alls där.
Inget tryck heller för den delen. Skall det inte vara ett ordentligt sug där? Provade med en tunn plastpåse
också men den sög inte den heller. Ingen blå eller svartrök heller ur piporna, luktar inte olja eller bensin
om avgaserna.
Kanske göra en felkodsavläsning men vet inte riktigt vad det kan ge. Borde inte vara lambda sonderna heller, då borde väl alla värden vara mycket sämre.
Motorn går för övrigt jättefint, jämn och fin tomgång kall som varm. Drar jämt över hela registret, inga tendenser till spikningar ell tändmissar eller nåt.
Drar inga mängder olja heller.
Så hur skall man komma vidare?
Hm, det blev en ganska lång historia ändå, hoppas någon orkar läsa igenom hela..
Mackan
För att göra en lång historia kort så köpte jag en BMW 750I 91:a tidigt i höstas. Den var obesiktigad då.
Besiktigade den och fick nedslag på sprucken vindruta och Hc värdet. Dom andra avgasvärdena var bra.
Värdena var då som följer. Maxvärden inom parantes.
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,3 (0,3)
HC 220 (100)
LAMBDA 1,02 (1,03)
Märkte efter besikningen att den gick lite ojämt på tomgången. Ohm mätte tändkablarna och hittade en som det var avbrott i. Bytte denna och alla 12 stifften. Efter detta gick den jämt och fint på tomgången.
Bilen ställdes sedan av för vintern. Alla dom gamla stiften såg bra ut tycker jag, inte sotiga eller oljiga,
lite gråaktiga till färgen.
Gjorde en ny besitkning i förrgår. Hade innan dess bytt olja, oljefilter, luftfilter, tätat avgassystemet ordentligt. Den var ordenligt varm körd på 2ans växel med ca. 2500 varv i ca. 25 km. Hade också hällt i
en halvflaska k-sprit och ca. 6l. e85 till ca 15l. bensin. Sprack på Hc värdet igen. Dom nya stifften kanske hade gått 25 mil innan besikningen.
Dom nya värdena blev som följer.
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,2 (0,3)
HC 324 (100)
LAMBDA 1,01 (1,03)
Som man ser så har CO och lambda värdet förbättrats marginellt men HC värdet har blivit sämre. Detta kanske kan bero på K-spriten och E85 inblandningen, hade inget sådant i höstas.
Jag noterade också att när besikningskillen varvade upp den till 2500 rpm så sjönk HC värdet ned till ca. 60 och sedan när han släppte ned den på tomgång så steg HC värdet efter en liten stund. Samma sak i höstas. Tom. besikningskillen tyckte att den gick riktigt bra.
Så vad tror expertisen:
Är det kattarna som har gjort sitt ändå eller...?
Går det avgöra vilken som är slut eller måste man byta bägge. Dom är i alla fall tysta, har inte hittat något skrammel i dom när jag har knackat lite på dom. Borde inte HC värdet vara ännu sämre om kattarna är slut?
Vevhusventilationen kanske? Skruvade av oljelocket idag och kände med handen, var inget sug alls där.
Inget tryck heller för den delen. Skall det inte vara ett ordentligt sug där? Provade med en tunn plastpåse
också men den sög inte den heller. Ingen blå eller svartrök heller ur piporna, luktar inte olja eller bensin
om avgaserna.
Kanske göra en felkodsavläsning men vet inte riktigt vad det kan ge. Borde inte vara lambda sonderna heller, då borde väl alla värden vara mycket sämre.
Motorn går för övrigt jättefint, jämn och fin tomgång kall som varm. Drar jämt över hela registret, inga tendenser till spikningar ell tändmissar eller nåt.
Drar inga mängder olja heller.
Så hur skall man komma vidare?
Hm, det blev en ganska lång historia ändå, hoppas någon orkar läsa igenom hela..
Mackan
0
0
0
0