3326
Sök

Ford Focus -05 (Trasig generator, Kan man köra utan till verkstad?)

122 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Jag har en Ford Focus -05a. Imorse när jag startade den så började batterilampan lysta, (Men fortsatte till jobbet då det bara var 5km) den lyste fortfarande när jag kom hem och jag gick ut och mätte, Batteriet (Motor avstängd) var på 12v. Men när jag startade så sjönk Volten lite hela tiden, Efter 3 min var den nere på 9v. Nu är frågan, Vågar jag köra den imorgon till verkstad 3 mil bort ?
Och jag antar att generatorn är paj, För V med motorn på borde väl ligga mellan 13 - 15v om jag har förstått det rätt. Tacksam för snabba svar!
MVH Per

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 maj 2010
9 v är på gränsen till att en motor äns försöker stara så är du under de skulle jag förslå nytt batter lr 1 par extra eller boxsering ..

en färsk generator ska ligga på cirka 14 volt med all el på

inte bara så att du startade motorn för fort?
körde ford bud bil för några år sen de va en 2006a transit . säkert samma teknik i dom . startade man den för fort innan alla lampor hade tändas upp på panelen så kunde inget generator ladd lampan tändas

helt säker att du inte fått detta och bara fortsatt åkt?

122 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Jag körde till jobbet med den, Sedan hem (samma fel båda turer) sen när jag kom hem gick jag upp efter mätare / verktyg och mätte. Batteriet ligger på 12V med motorn avstängd, Men så fort jag startar den så börjar volten på batteriet att sjunka. (inga problem att starta den) men misstänker att om jag kör en längre sträcka så kommer batteriet att dra ur? Och då undrar jag om bilen kan ta stryk eller om jag blir stående längs vägen för att eventuellt insprutning och andra mekaniska delar som drivs att strömen slutar fungera?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 maj 2010
Peppish skrev:
Jag körde till jobbet med den, Sedan hem (samma fel båda turer) sen när jag kom hem gick jag upp efter mätare / verktyg och mätte. Batteriet ligger på 12V med motorn avstängd, Men så fort jag startar den så börjar volten på batteriet att sjunka. (inga problem att starta den) men misstänker att om jag kör en längre sträcka så kommer batteriet att dra ur? Och då undrar jag om bilen kan ta stryk eller om jag blir stående längs vägen för att eventuellt insprutning och andra mekaniska delar som drivs att strömen slutar fungera?

ända som kommer hända är att motorn behöver el för och gå funkar inte generatorn tar den all el från batterit när de är tomt sen lägger så stannar motorn. och om du sk aåka 3 mil så äre rätt stor chans du kommer bli stånde efter vägen .

enda som kan gå sönder är batterit om de är gammalt och dåligt

Living the good Life!
585 Inlägg
16 maj 2010
Bilen kommer att dö till slut när den inte får tillräckligt med spänning till alla förbrukare som behövs för motorn att gå,  så har du ett friskt batteri så kan du komma ett par kilometer, men ett dåligt batteri kan dö när som helst...Har du tur kommer du fram till verkstan...

Tror inte det är farligt eller nåt, bilen kommer bara att dö som att du inte har något batteri längre.

When the flag drops, the Bullshit stops.

122 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Okej, Så det är en chansning om jag kommer fram eller ej? Men bilen tog ej stryk... Okej, Ta inte essingen imorn grabbar, Vinka om ni ser en grå Ford Focus... smile Hehe...

Living the good Life!
585 Inlägg
16 maj 2010
Kommer troligtvis att lägga felkoder på alla styrdon i bilen också, "Otillräckligt spänning" eller något liknande och så stänger styrdonen av automatiskt när de får otillräckligt med spänning.

Living the good Life!
585 Inlägg
16 maj 2010
Vilken tid åker du till verkstan imorn, kommer tuta om jag ser dig på essinge smile

122 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
E busschaufför, Har verkstad på jobbet. Så åker till jobbet 04:40 till Hägersten / Midsommarkransen... Så nog väldigt lite bilar ute då. Men e du ute då så äre bara tuta och ge mig lift. Hehe.

21 761 Inlägg
16 maj 2010
Sätt batteriet på laddning nu direkt och låt det ladda ända tills du ska använda bilen, försök sedan ha så få saker igång som möjligt när du kör till jobbet. Kan nog funka om det inte är alltför långt till ditt jobb. smile

Om batteriet visar 12,0 V när det är obelastat så är det faktiskt ganska urdraget, då kommer spänningen att sjunka märkbart ifall bilen är igång utan att generatorn ger laddning. Det är dock möjligt att batteriet är dåligt förstås, då sjunker det extra mycket.

210 Inlägg
16 maj 2010
Hej!
Min generator pajja i en 740 ja hade, va tvungen o ta den till verkstad dagen efter problemet upptäcktes.
Laddade batteriet hela natten o tog av laddaren precis innan ja åkte, 2,5 mil till verkstan, inga problem!
men då körde ja helt utan ljus, inge stereo eller fläkt på alls!

Du har vel antagligen automatiskt halvljus, då bör du sätta parkeringsljus!

lycka till!

21 761 Inlägg
16 maj 2010
Kan tillägga att det egentligen är själva körtiden som är viktig, det blir en viss skillnad om man har några mil landsvägskörning eller några mil med mestadels stadskörning. Detta är inte riktat till andreasliljemark, utan allmän info till folk. smile

210 Inlägg
16 maj 2010
Drönirettab skrev:
Kan tillägga att det egentligen är själva körtiden som är viktig, det blir en viss skillnad om man har några mil landsvägskörning eller några mil med mestadels stadskörning. Detta är inte riktat till andreasliljemark, utan allmän info till folk. smile

ja tänkte nämna de, men tänkte att folk förstod detta,
men bra att du förtidligar drönirettab!

skulle gissa att en nyladdat batteri, i ok skick - klarar runt 30min körning utan laddning, men detta är förstås bara en gissning!

Lycka till på turen imorrn!

21 761 Inlägg
16 maj 2010
Det man kan utgå ifrån är batteriets RC (Reserve Capacity), vilket är ett mått på hur många minuter ett batteri kan urladdas med 25 A innan polspänningen sjunker ner till 10,5 V. Tyvärr står det sällan ett sånt värde på ett bilbatteri, men på ett fåtal batterimärken står batteriets RC.

Här är exempel på RC vid olika Ah hos ett batterimärke:

50 Ah = 76 minuter
55 Ah = 85 minuter
60 Ah = 94 minuter
65 Ah = 104 minuter
70 Ah = 113 minuter

Det skiljer sig naturligtvis mellan olika batterityper och tillverkare, jag ger bara några grova exempel. Dessutom gäller siffrorna vid sommartemperaturer och med helt nya fräscha batterier. Är batteriet några år gammalt så kan man kanske räkna med 50-75 % av det angivna värdet som en mer verklig siffra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 maj 2010
Hm...Jag kom ca 10mil när generarorn pajade på min ena Passat, har för mig att det var ett 66Ah batteri. Batteriet räckte preeeecis hem, sista kilometrarna så ryckte bilen i takt med blinkersen tex, stängde givetvis av alla förbrukare när generatorn pajjade. Den allra sista kilometern gick bilen endast på tomgång, försökte man gasa hacka den bara smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Living the good Life!
585 Inlägg
17 maj 2010
Hur gick det, fick du något stopp?

122 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Tyvärr, Ja, Jag blev stående på Ågestavägen precis innan OkQ8 i uppförsbacken. Kom en kille i en stylad Calibra och frågade om jag ville ha hjälp vilket var schyst, Men dom kom från Verkstaden istället med två batterier så drog vi kablar genom fönstret och in. Kan säga jävlar vad fel meddelanden det blev. "HASTIGHET BEGRÄNSAD" så gick det inte att gasa, Sen dog alla lampor, sedan alla instrument, Hastighetsmätare, Sen gick det ryckigt och sen rullade in och ur en rondell och in i bussficka... smile Där stod jag. tongue

845 Inlägg
17 maj 2010
Peppish skrev:
Tyvärr, Ja, Jag blev stående på Ågestavägen precis innan OkQ8 i uppförsbacken. Kom en kille i en stylad Calibra och frågade om jag ville ha hjälp vilket var schyst, Men dom kom från Verkstaden istället med två batterier så drog vi kablar genom fönstret och in. Kan säga jävlar vad fel meddelanden det blev. "HASTIGHET BEGRÄNSAD" så gick det inte att gasa, Sen dog alla lampor, sedan alla instrument, Hastighetsmätare, Sen gick det ryckigt och sen rullade in och ur en rondell och in i bussficka... smile Där stod jag. tongue

Haha. Det är inte alltid lätt. Har du bilen på verkstad nu eller?
/ Din kollega tongue

122 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Jo, Jag lämnade in den. Gick på MRF garanti. Så nu är den som ny! smile

Sök