3109
Sök

Köpråd: Kombi max 60 000 Opel Astra, Nissan Primera, Peugeot

2 600 Inlägg
18 maj 2010
#21
ford byter ut eller laga på rost skydd garantin behöver bara vara rost där. men kolla under dörrarna är där det var en miss av till vekarna. att den är bullrigt vill jag inte påstå att den är inte så jäkla mycket att man ska störa sig. kombi låter lite mera än en sedan. kvalitet tycker jag är helt ok men alla har ju sina åsikter därför skulle jag nog säga att prov kör en så får du en egen uppfattning under dom 8 åren vi har haft våran focus så har den inte krånglat så mycket hjullager och lite sånt man har fått byta. men köper du en nyare 02 och uppåt så har dom ändrat lite fick nya lyktor fram och lite så. fick acc klimat digital.    men som sagt åk till en bil firma eller nån och prov kör en så får du en egen uppfattning.  mondeon är med en trevlig bil men dra lite mera men är snål den med.

gör som jag kör gubba racer=)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
21 maj 2010
#22
Tvätta ordentligt på vintern, många skiter i det för "det syns ju ändå inte" men att få bort all vägsalt å skit som hjälper till i rotsprocessen är viktigt. Kallavfetning å högtrycksspola av ordentligt ända ner under trösklar, bakom lister och i hjulhus innan man börjar tvätta. Finns nog flera trådar i bilvårds forumet om detta, prova med sökfunktionen. Å att lägga på extra rostskydd undertill rekomenderar jag också, eftersom det från fabrik är oftast väldigt sparsamt lagt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Hemmainstruktör
641 Inlägg
21 maj 2010
#23
Isak80 skrev:
Att lägga på ett extra rostskyd undertill är det något man gör lätt själv eller kan man lämna in till verkstad för detta och isåfall, hur mycket brukar det kosta? Vi bor för övrigt i lägenhet och all tvätt måste ske i någon  form av tvätthall.

Finns ofta gds-tvätthallar och mekplatser på större mackar. Tvätta för hand, maskintvätt är inte rekomenderat av mig iaf. oavsett fordonstyp/skick, missar en massa och kan skada lack, dock kan man tvätta underredet i maskintvätt eftersom kan va svårt å göra det själv. Rostskydd kan man kompletera lätt själv om man kan lyfta bilen någonstans (gds-mekplats), finns både rostskydsmassa och hålrumswax å köpa på sprayburk.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Hemmainstruktör
641 Inlägg
22 maj 2010
#24
Jag har gjort det så på mina bilar att jag skrapat bort all skit bort under bilen med en stålborste och sedan lagt på ett rätt tjockt lager av rostskyddsmassa på nästan hela underredet, inga rörliga delar eller sånt som blir varmt dock. Sen fyllt i lite hålrumsvax i trösklar. Ska nog inte läggas på smuts eller rost, för det bara döljer problemet och låter det gro inunder massan.
Är dock varken utbildad eller erfaren inom detta, endast gjort det på mina egna bilar för att förhoppningsvis utöka livslängden på dom. Starta en tråd i "Utseende och Styling" delen av forumet eller använd sökfunktionen så kanske du får bättre och mer exaktare svar på detta. Inte troligt att nån kikar in under "Köpråd:..." för att tipsa om rostskyddsapplicering.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

162 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#25
Volvo V40 Classic, kanske passar oss, har bara kört modellen en gång men detta verkar ju vara ett fint exemplar.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V4 … 15&w=1

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2010
#26
Volvo x40 är (eller var) en problemfylld modell, men å andra sidan finns det ett talesätt som säger att "en bil är aldrig så bra som när det slutar tillverkas". Oavsett så är x40 inte lika välbyggd eller väl utförd som Volvo brukar vara, jag hade hellre köpt en V70, eller en japan.

Men en dålig bil är det verkligen inte smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#27
Vad var det för problem som modellen V40 var känd för?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2010
#28
Isak80 skrev:
Vad var det för problem som modellen V40 var känd för?

Som sagt, dels har du en bil som inte är lika välbyggd som Volvo´s modeller brukar vara. Inget fel i sig utan en egenskap modellen har, men den kändes som en betydligt billigare bil än den var.  Instrumentpanelen är till exempel plastig och billig, precis som i en japansk bil.

Jag är inte så insatt att jag kan lista upp problemen, vet bara att modellen låg stadigt i botten i kvalitets och "hur nöjda är ägarna"-undersökningar och att där finns ett flertal saker som är den är känslig för: Glapp i framvagn, rostkänslig, elfel...

Kort och gott, Volvo V70 är bekvämare, säkrare, pålitligare och både känns och är betydligt bättre byggd. Förutsatt att du inte fickparkerar i en trång gränd varje dag ser jag ingen anledning till en x40, och inte ens då. Man lär sig hantera en större bil!

Så satsa på en V70 av näst senaste modellen, det vill säga den med mjukare linjer och inte den som var en ansiktslyft 850. Mycket mer bil för pengarna smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#29
Då struntar vi helt i V/S40 helt enkelt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2010
#30
Isak80 skrev:
Då struntar vi helt i V/S40 helt enkelt.

Jag tror du gör rätt i det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#31
Jag och min sambo är ju som sagt dåligt insatta i vad man skall undersöka på den bil man är intresserad av innan ev. köp. Vore toppen om det fanns någon form av verkstad som erbjuder att undersöka bilen och se i vilket skick den är. Dvs. man kör den dit, de undersöker den och sedan bestämmer man sig för om den är värd att köpa. Varför jag frågar är för att allting kan ju se tipptopp ut på ytan men sedan kan det finnas väldigt mycket rost på underredet som jag som privatperson inte har en chans att kolla. Hur skall man eg. göra om man inte vet så mycket eller har någon närstående som gör det heller? (Åter till frågan om att under provkörningen istället köra bilen till en verkstad som undersker den och berättar vad som ev. är fel)
Senast redigerat av Isak80 (27 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2010
#32
Isak80 skrev:
Jag och min sambo är ju som sagt dåligt insatta i vad man skall undersöka på den bil man är intresserad av innan ev. köp. Vore toppen om det fanns någon form av verkstad som erbjuder att undersöka bilen och se i vilket skick den är. Dvs. man kör den dit, de undersöker den och sedan bestämmer man sig för om den är värd att köpa. Varför jag frågar är för att allting kan ju se tipptopp ut på ytan men sedan kan det finnas väldigt mycket rost på underredet som jag som privatperson inte har en chans att kolla. Hur skall man eg. göra om man inte vet så mycket eller har någon närstående som gör det heller? (Åter till frågan om att under provkörningen istället köra bilen till en verkstad som undersker den och berättar vad som ev. är fel)

Klart det gör! Du kan göra antingen ett M-test hos Motormännen eller en bildiagnos hos Svensk bilprovning. Detta är kort sagt en noggrann genomgång av er tilltänkta bil där eventuella anmärkningar (Räkna med sådana, de går igenom allt från oljeläckage till skrapade fälgar) på ett papper.

Ett tips är att vara med under själva testet eftersom de ofta förmedlar en del som de inte tycker är tillräckligt att sätta på papper.

MVH

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#33
Jag bor i Örebro och undrar var jag kan göra ett sådant här M-test (verkar som om Motormännen bara finns i Sthlm)? Hur snabbt tar detta testet, det är väl inget som hinns med under en provkörning av bilen, om jag t.ex. skulle köpa av en bilfirma här i stan? Vad kostar det förresten?
Senast redigerat av Isak80 (27 maj 2010)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 maj 2010
#34
Isak80 skrev:
Jag bor i Örebro och undrar var jag kan göra ett sådant här M-test (verkar som om Motormännen bara finns i Sthlm)? Hur snabbt tar detta testet, det är väl inget som hinns med under en provkörning av bilen, om jag t.ex. skulle köpa av en bilfirma här i stan? Vad kostar det förresten?

M-test finns i Västerås, är väl närmare än till Sthlm.
Här är prislistan http://www.motormannen.se/mm1/site/04_M … ument.html

Sen tycker jag att du ska provköra några olika bilmodeller ni är intresserade av innan ni slår till! Lycka till!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

162 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#35
Kanske lite svårt och åka till 10 mil om man bara får provköra bilen för Bilfirman. Inget alternativ alltså. Efteråt när bilen är köpt kan man ju göra men då är det ju försent.

138 Inlägg
28 maj 2010
#36
Jag  rekomenderar volvo V70 det är riktigt bra bilar hög säkerhet bra utrymme fina motorer. En som gått 20 000 kan du få för runt 60 000 men vill du ha en riktigt fin som gått 10-15000 business metallic fullutrustad 80 90 000 kr, http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … 11&w=3 http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 … 11&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V70 … 11&w=3

Har sett en riktigt fin v70xc  2000 också
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=3

162 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#37
Jag och sambon har varit runt och tittat på flera bilar men vi kan helt enkelt inte bestämma oss. Ett märke/modell som vi tycker om är dock Ford Focus. Vi funderar speciellt på detta objekt och undrar om det skulle vara ett bra och säkert köp:

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … =8&w=1

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juni 2010
#38
Isak80 skrev:
Jag och sambon har varit runt och tittat på flera bilar men vi kan helt enkelt inte bestämma oss. Ett märke/modell som vi tycker om är dock Ford Focus. Vi funderar speciellt på detta objekt och undrar om det skulle vara ett bra och säkert köp:

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … =8&w=1

Focus är inget dumt val så länge man håller sig till senaste generationen, men det finns bättre och mer bil för pengarna.

Det är en plastig och "billig" bil i utförandet, vilket inte behöver betyda att den inte håller. Men Ford´s driftsäkerhet och kvalité har knappast varit något att glädjas över om man tittar ett tiotal år bakåt, om FocusII är bättre eller lika dålig är kanske lite tidigt att se men det lutar lite åt bättre vad jag har sett.

Men det finns ingen liten japansk dokumenterat driftsäker modell ni kan tänka er istället? Som sagt, inte för att Focus är (eller behöver bli) dålig men det finns också förmodat bättre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#39
Saab 9-5 har ju kommit upp som förslag på en skön och bekväm pendlarbil. Den här kanske vore något isåfall. 76000 kr för en "Saab 95 3,0 tid Vector" från 2002, är det ett okej pris?

http://www.blocket.se/orebro/Saab_95_3_ … =8&w=1

138 Inlägg
13 juni 2010
#40
Isak80 skrev:
Hur är den "Nissan Primera 1,8i" jag länkade till. Blir ärligt talat lite tveksam till alla finesser som "backkamera", i detta fallet, vet inte varför min hjärna direkt läser in "gimmickleksaker" som skall dölja någon annan kvalitetsbrist.  Är det ett bra alternativ för oss? Vi vill ha en bil som funkar, som inte rostar i första taget, av ett erkänt pålitligt märke som vi kan köra en bra tid framöver. Naturligtvis kommer vi sköta om den så gott vi kan med allt vad det innebär.

Primera har om jag inte missminner mig 12 års elektronikgaranti. Vi hade för några år sen en Primera kombi i familjen, dock en 2.0. Jag körde den åtskilliga mil och kan egentligen inte klaga på något hos den förutom att den är tråkig.. Men som pendlar bil för någon som inte är intresserad av prestanda så vill jag påstå att den är ett mycket bra alternativ.

Lycka till med det förestående bilköpet!


Sök