Köpråd: Volvo s60R eller bmw M5 e39

Joakim-S Hobby Fotograf
18 maj 2010 · 650 Inlägg

Hejsan! Går runt i tankar på om att köpa en ny bil så jag behöver lite hjälp!

Jo jag börjar med Volvon. Jag har en liten förkärlek till volvo och en s60R är en bil jag länge har drömt om att få äga. Jag tycker att det är otroligt snygg och går bra också!

Bmw:n då. Jo jag gillar verkligen e39:an och tycker det är snygg osv men är lite orolig för om den kostar mer att äga och försäkra osv än vad volvon gör?

Så, det jag inte riktigt vet är hur är det med utrustningen? vad kostar dom att äga? Vanliga fel på bilarna? Vad kostar service/reservdelar?

Och snälla inget om att nått märke är mycket sämre än den andra osv. Jag skulle vilja ha en bra grund till varför ni tycker som ni gör!

Mvh Jocke

MG e-HS (2021)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 maj 2010 · 3 804 Inlägg

M5an är dyrare att äga.. Men en jävligt brutal bil.. kan ej gemföras med s60. Åk o testa båda... ta den fallar för mest.


Bmw osv..
Bmw_Bertil Ljud freak !
18 maj 2010 · 928 Inlägg

M5an är i alla lägen riktigt go bil! S60 är ju cool på sitt sätt men m5an är en klass för sig!

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
hangman
18 maj 2010 · 2 174 Inlägg

går inte jämföra dom 2 bilarna...som david och goliat. S60 är helt OK men mycket problem bilar tyvär och en m5a uj uj...då är man i himlen, bara se till att vanosen är bytt annars blire inte billigt, men där har vi bil..

putte16v
18 maj 2010 · 440 Inlägg

s60in är billigare att äga försäkringsmässigt i alla fall.
Delar vet jag inte hur mycket det skiljer på mellan s60in och en bmw. Men skillnaden på s60r och en vanlig s60 är inte så stor då dom flesta delarna är likadana. Bromsar, stötdämpare och lite till som skiljer slitagemässigt.

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
putte16v
18 maj 2010 · 440 Inlägg

hangman skrev:
går inte jämföra dom 2 bilarna...som david och goliat. S60 är helt OK men mycket problem bilar tyvär och en m5a uj uj...då är man i himlen, bara se till att vanosen är bytt annars blire inte billigt, men där har vi bil..

Måste bara fråga, problembilar?

En m5a går bättre och har väl lite bättre kvalitet men att påstå att s60r är problembilar är väl att ta i eller?

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 maj 2010 · 3 804 Inlägg

putte16v skrev:

hangman skrev:
går inte jämföra dom 2 bilarna...som david och goliat. S60 är helt OK men mycket problem bilar tyvär och en m5a uj uj...då är man i himlen, bara se till att vanosen är bytt annars blire inte billigt, men där har vi bil..

Måste bara fråga, problembilar?

En m5a går bättre och har väl lite bättre kvalitet men att påstå att s60r är problembilar är väl att ta i eller?

Ja håller med dig.. m5or krånglar betydligt mer än s60r... S60R är billig att äga igemförelse... men m5an är ju utan diskusion i en helt annan liga. Jag gillar dom båda.


Bmw osv..
Rquired Allmänt envis
18 maj 2010 · 12 512 Inlägg

En S60R har inte ens en suck mot en standard 335i, det illustreras tydligt i denna artikel med namnet "Som natt och dag": http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Men en M-bil blir (förstås) dyrare att äga, alternativet är en standard-Bmw som blir billigare att äga än motsvarande Volvo eller är det en riktig sportvagn du vill ha; Köp en M5.

Sedan håller jag inte med om att M5 krånglar mer än S60R, de flesta av typfelen på M5 (Hög oljeförbrukning, defekt vanos) grundas i att bilen varit hårdkörd och kanske inte alltid skött efter boken. Vilket visserligen många M5 varit, svårt att låta bli att gasa innan motorn blivit varm tex.

Men vad man bör se upp med på M5an står sammanfattat under begagnatguiden på autopower.se.

Nej den enda fördelen jag ser med S60R är att det är en speciell bil, vilket även M5 är visserligen, men ännu bättre en speciell svensk bil. Väcker lite mer glada reaktioner än en M5 som förmodligen väcker mer avundsjuka wink

Men personligen hade jag aldrig valt en sämre bil bara för att jag oroat mig om vad folk tycker smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jerk-R
18 maj 2010 · 593 Inlägg

Hej!
Jag har själv suttit i samma sits som du gör nu och det slutade med att jag köpte en S60R.
ägandekostnaderna vägde över för min del, idag ångrar jag lite att jag inte tog M5an istället..
Dessa bilar kan man inte jämföra mer än på pappret.
Det är 2 helt skillda bilar där S60R är en familje"räser" som ser vansinnigt bra ut, men den ligger långt efter i körkänsla och kvalitetsintryck som M5an har..

Så för mig var det ekonomin som avgjorde vilken bil jag skulle ha då volvon är snuskigt billig att "hålla på med" i jämförelse till en M5a..
Saker går sönder på alla bilar, det är bara så det är.. Jag kan inte säga något negativt eller positivt om någon av bilarna i den aspekten, men vad jag kollat så kostar det en hel del mera flis att "hålla efter" M5an..
Har du verkligen råd att köpa och äga M5an så tycker jag absolut att du ska köpa den!

Lycka till med valet och avsluta gärna tråden med lite bilder på kärran du köpte!

/Jerker

IceEyes Varningar: För många..
18 maj 2010 · 2 552 Inlägg

Tvivlar på att du blir besviken på någon av bilarna när det handlar om att köra. M5:an spelar i en högre klass än S60 men det gör o andra sidan kostnaderna också. Vilken som är mest prisvärd är svårt att svara på.

Fast om du nu har en liten förkärlek till Volvo och länge drömt om en S60R så varför inte slå till?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
18 maj 2010 · 2 456 Inlägg

big_smile

M5 Om du har en stor plombok ......

Annars ...

S60R helt ok bil ..... lite alldaglig med funkar i vått och tort ....

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Joakim-S Hobby Fotograf
18 maj 2010 · 650 Inlägg

Okej tack för alla svaren! Jo jag har verkligen besluts ångest över det hela hmm men jag ska åka iväg nu och kolla på en M5:a så jag kan titta lite närmare på den. Det stora problemet är ju att hitta en s60r man kan titta på dom är ju lite ovanligare..

Mvh Jocke

MG e-HS (2021)
Busgrabb Rejsa ?
18 maj 2010 · 2 959 Inlägg

Rquired skrev:
En S60R har inte ens en suck mot en standard 335i, det illustreras tydligt i denna artikel med namnet "Som natt och dag": http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Men en M-bil blir (förstås) dyrare att äga, alternativet är en standard-Bmw som blir billigare att äga än motsvarande Volvo eller är det en riktig sportvagn du vill ha; Köp en M5.

Sedan håller jag inte med om att M5 krånglar mer än S60R, de flesta av typfelen på M5 (Hög oljeförbrukning, defekt vanos) grundas i att bilen varit hårdkörd och kanske inte alltid skött efter boken. Vilket visserligen många M5 varit, svårt att låta bli att gasa innan motorn blivit varm tex.

Men vad man bör se upp med på M5an står sammanfattat under begagnatguiden på autopower.se.

Nu är det ju så att kassa cylinderforder och kolvringar som gör att motorn dricker massa olja är ju fabriksfel pga materialfel mm så hur den är körs spelar inte någon direkt roll här, det kan hända den mest "gubbkörda"

LMM är även det ett standardfel och det spelar inte direkt någon roll hur mycket du gasar för att dom ska ge upp.

Vanosen har nog mer med oljebyten och oljekvaliten och göra än hur bilen är körd men även där ett fabrikfel.

BMW är inte gud och bättre än allt annat även om du vill tro det.

Sen att den är roligare än en S60R det håller jag med om men frågan är om mellanskillnaden i alla kostnader är värt det ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
18 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

Rquired skrev:
En S60R har inte ens en suck mot en standard 335i, det illustreras tydligt i denna artikel med namnet "Som natt och dag": http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Men en M-bil blir (förstås) dyrare att äga, alternativet är en standard-Bmw som blir billigare att äga än motsvarande Volvo eller är det en riktig sportvagn du vill ha; Köp en M5.

Sedan håller jag inte med om att M5 krånglar mer än S60R, de flesta av typfelen på M5 (Hög oljeförbrukning, defekt vanos) grundas i att bilen varit hårdkörd och kanske inte alltid skött efter boken. Vilket visserligen många M5 varit, svårt att låta bli att gasa innan motorn blivit varm tex.

Men vad man bör se upp med på M5an står sammanfattat under begagnatguiden på autopower.se.

Nu är det ju så att kassa cylinderforder och kolvringar som gör att motorn dricker massa olja är ju fabriksfel pga materialfel mm så hur den är körs spelar inte någon direkt roll här, det kan hända den mest "gubbkörda"

LMM är även det ett standardfel och det spelar inte direkt någon roll hur mycket du gasar för att dom ska ge upp.

Vanosen har nog mer med oljebyten och oljekvaliten och göra än hur bilen är körd men även där ett fabrikfel.

BMW är inte gud och bättre än allt annat även om du vill tro det.

Sen att den är roligare än en S60R det håller jag med om men frågan är om mellanskillnaden i alla kostnader är värt det ?

1. Kassa cylinderfoder är inget typfel jag känner till på S62, antar att det var samma historia som med M52, det vill säga bränsle med för höga sulfatvärden. Inget man kan kalla fabriksfel. Kolvringarna har däremot med oljeförbrukningen att göra, där läste jag en sak och tolkade det som en annan dumt nog. Kolvringarna står uppräknade som ett typfel på Autopower.

2. Jag har aldrig skrivit något annat än att LMM skulle vara något annat än ett standardfel och detta står dessutom nämnt på den sida jag länkade till.

Att Vanos ger upp är inget allt för vanligt fel, däremot är detta vanligare:
"Vanos-enheten har en justeringscylinder som arbetar med oljetryck. På tidiga modeller töms cylindern på olja när motorn stängs av, vilket resulterar i några sekunders missljud från vanos-enheten när motorn startas. Detta är dock endast ett skönhetsfel som varken påverkar motoreffekten eller hållbarheten"
Även detta står på sidan jag länkade till. Däremot blandas de ofta ihop.

Att den är roligare än S60R verkar vi överens om, om det är värt pengarna beror förmodligen snarare på ens ekonomi. Däremot verkar både jag och Teknikens Värld ense om en sak, en standard-Bmw är roligare och billigare att äga än en S60R.

And if god doesn´t drive Bmw, why is the sky blue and white?

Senast redigerat av Rquired (18 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Reichte86
18 maj 2010 · 509 Inlägg

S60r är en jävligt go bil! satsa på en sådan!!

Jeepo
18 maj 2010 · 98 Inlägg

Tycker du skall köra på S60 för M5 kostar ju apa i försäkring+reservdelar+bensin

S60 kan du skrämma upp för en liten peng via chip osv så jag skulle valt S60 alla gånger!

lodiseN
19 maj 2010 · 806 Inlägg

s60 vs m5? m5an så klart, vad ska man med en volvo till när m5 existerar

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Luwke
20 maj 2010 · 24 Inlägg

Jag hade lätt tagit M5an, har du råd så köp den wink
man lever ju bara en gång

Bmw_Bertil Ljud freak !
20 maj 2010 · 928 Inlägg

Jeepo skrev:
Tycker du skall köra på S60 för M5 kostar ju apa i försäkring+reservdelar+bensin

S60 kan du skrämma upp för en liten peng via chip osv så jag skulle valt S60 alla gånger!

Kan inte hålla med om att reservdelar är jätte dyra till BMW. Det som kanske är dyrast är ju motorn om den ger sig men allt annat kostar lika mycket som en vanlig bil. Så där håller inte jag med

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Rock-Star
20 maj 2010 · 2 982 Inlägg

m5 e39.  ta det från en S60 ägare..
dock innebär det inte att s60 är en dålig bil. båda är vassa i eggen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang