2827
Sök

Honda Civic: Hög Hc halt.

90 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
Besiktade bilen idag men Hc halten var för hög på tomgången, 150 och den steg ibland till 400.
det var det enda felet på bilen men sen så läcker det lite olja från motorn, syns det när man kollar.. så kan det vara felet?

Är en Honda civic 1.6 -91 16v .
Senast redigerat av Enterprise (14 juni 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Hej, Hc betyder kolväte och är samma sak som bensin, skulle snarare tro att den går fett av någon anledning lr att katen pajjat... Har du ört något skramlande??

757 Inlägg
14 juni 2006
ventiltätningarna?

Medlem 5280
552 Inlägg
14 juni 2006
håller på med en calibra och där har jag problem med Hc. provtryckte ventilerna idag och ja det va ju sådär. Men då låg iofs hc på 600-800 och O2 va lite för hög låg på ca 1.600. Så det blir till att köpa en ny motor för mig iaf =/

106 Inlägg
14 juni 2006
Börja med att byta olja o prova om den går ner.

Motorbyte/ renoveringar kommer ganska långt bak på listan.

/Peter

---???---

90 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, Hc betyder kolväte och är samma sak som bensin, skulle snarare tro att den går fett av någon anledning lr att katen pajjat... Har du ört något skramlande??

Det enda som skrammlar är insattsen i ljuddämparen... men Co:n stod på 0.0 iaf. men jag tror ändå inte att det är katten..en jag känner menade på att det var ventiltätningarna.

ska nog byta dem och oljan så ser jag hur det blir.

106 Inlägg
14 juni 2006
Börja med dom enklaste sakerna innan du kastar dig över tätningarna.

Ryker bilen ovanlig mycket?

Berätta gärna lite symptom?smile

---???---

............
15 Inlägg
14 juni 2006
Hade samma fel på min merca

Kolla att bilen går riktigt varm som den ska!

min gick bara til ca 85 grader som varmast.
behövde bara byta termostat som kostade 100 lappen sen var HC ok !

Den som har flest prylar (bilar) när han dör vinner!

90 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Den ryker kanske lite när jag ger full gas..men annars beter den sej som vanligt...
Men jag har tänkt göra en full service på den, byta olja kylvätska mm..så får se om det löser sej då på nå vis.
Men enligt Stig på bilverkstan så fans det nån special olja för 400:- som kunde få ner hc:n och den hade visst fungerat för många andra..så ska prova den sen när jag ska på ombesiktningen.

199 Inlägg
15 juni 2006
Enterprise skrev:
bumpe skrev:

Det enda som skrammlar är insattsen i ljuddämparen... men Co:n stod på 0.0 iaf. men jag tror ändå inte att det är katten..en jag känner menade på att det var ventiltätningarna.

ska nog byta dem och oljan så ser jag hur det blir.

säker på att det är insatsen i ljuddämparen och inte delar av katalysatorn?

90 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
inte en aning..måste ju köra upp med rondell för att se det..men iaf så bytte jag tändstiften idag och vad såg jag..Fullt med olja på stiften, så det är nog det som är felet tror jag iaf.

1 Inlägg
16 juni 2006
Det kan även vara luftmassemätaren, men prova tanka etanol och far in på en verkstad och kolla värdena, men mest troligt är det ventiltätningarna,

Mr White
1 072 Inlägg
16 juni 2006
Som sagt börja med och byt olja å se över luftfilter mm..De kan ha mycke me HC å göra.

6 Inlägg
16 juni 2006
hade samma problem på min 745 glt 16v.
kolla lamdazonen motor tempgivaren om lamdazonen är trasig så ger den för fett blandning och där med höjer hc värderna.  kolla okså att att motorn går upp i temp

90 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
Luftfiltret och oljan var bytt av förra ägarn.. och tempen fungerar också som den ska, tar inge kylvätska iaf.
Men om lamdasonden är paj så borde väll Co halten också vara hög?
Luftmassemätaren? vad gör den,hur fungerar den då?

90 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
Vore fint med svar för jag får körförbud på bilen den 15 juli.. ?????

827 Inlägg
5 juli 2006
Häll i K-sprit i tanken före besikningen, det sänker värdena, det funka iallafall på min bil så det borde göra det på alla.

Skåning
739 Inlägg
5 juli 2006
Eller köra med 50 % etanol......

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

827 Inlägg
6 juli 2006
Ibanezman skrev:
Eller köra med 50 % etanol......

drar det verkligen ner värdena då?

22 Inlägg
6 juli 2006