2467
Sök

Går det att svetsa två katalysator på varandra?alltså 2 universal katalysator från biltema

23 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#1
min katalysator är mycket store än biltemas universal katalysator och då köpte jag två och svetsade de på varandra ...nu undrar jag om detta går,kommer det hända något med avgasvärderna ?
jag hade för högt hc och co.

tack för svar

2 924 Inlägg
19 maj 2010
#2
Hade du konstanterat att "för högt hc och co" berodde på att du hade defekt katalysator?

Hursomhelst tror jag inte detta är en bra lösning eftersom en katalysator behöver en viss uppvärmning av avgaserna för att den ska fungera och med 2st så får ju bara en katalysator hälften nu... så frågan är om det ens är tillräckligt för att de ska värmas upp och fungera optimalt?

En del bilar har 2st katalysatorer orginal men det är ju utprovat att det ska vara så.

~ Life is short, have FUN! ~

23 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#3
hej!
när jag kollade min katalysator så var den helt sönder.efter jag monterade två universala från biltema så körde jag bilen riktig varmt "galet" men då gick den ändå inte genom men sänkte HC från 480 till 270?
och nu har jag köpt olje och filter men mitt fråga är ,är det okej att ha två katalysator ?
mvh

KHRacing
19 maj 2010
#4
klart det funkar, MEN, det tar längre tid att värma upp dem.
jag har själv min allra längst bak (FAI-kat) & kör på E85 = att del aldrig blir redigt varm.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 maj 2010
#5
släng i MYCKET K-sprit i tanken så kommer den nog igenom wink

C H E V R O L E T <3

I got Dubs!
2 423 Inlägg
19 maj 2010
#6
Har 3 kattar på min lexus!!


23 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#7
hej hej smile

jag fick höra om jag byter lambdasond så kommer skiten gå genom utan några problem och jag kollade på begagnad nu det finns massa ,undrar om man måste köpa exakt samma sond som är på min bmw alltså på min lambda är 0258005324 och då måste jag hitta en i samma sifror <?
mvh

2 924 Inlägg
19 maj 2010
#8
Har du läsat ut felkoder på din bil?
Gör det annars hos närmaste verkstad, spar mkt pengar, tid och energi

~ Life is short, have FUN! ~

614 Inlägg
19 maj 2010
#9
Kan säkert fungera men borde inte 2 kat strypa motorns effekt en del?
Plus att om du ska ha igenom bilen lite enklare i besiktiningen så släng i lite K-sprit innan du kör in och besiktigar så brukar det klara sig..

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 maj 2010
#10
hmm killarna på bes skulle klia sig i skallen och undra vad du pysslar med? Du kommer inte få bättre CO / HC värde om du hänger på 10 extra cattar..

hmm HC är inte de värdet för hur bra motorn förbränner soppan?
Kolla över dina tänd delar. så tror jag nog att  du får ned din HC lite..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

888 Inlägg
19 maj 2010
#11
Skriv vad du har för värde. Alla avgasvärde.

23 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#12
hej:)
första besiktning

CO 2,4(0,5)                      HC 418(100)


CO 25001,7(0,3)               Lambda 0,96 (0,97-1,03).

andra gången med K-sprit och e85 fick jag sänka till :

CO 0,1(0,5)                         HC 230(100)

CO 2500 0,4(0,3)                 Lambda1,01(0,97-1,03)

luftmassemätare är bytt.olje&filter är bytt för 200mil sen..

3 gången :utan K-sprit och e85 MEn bytt katalysator och fick jag sänka ner till :

CO 0,2(0,5)               HC 280(100)

CO 2500(0,5(0,9)       Lambda 1,02(0,97-1,03)

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 maj 2010
#13
johan-sven skrev:
hej:)
första besiktning

CO 2,4(0,5)                      HC 418(100)


CO 25001,7(0,3)               Lambda 0,96 (0,97-1,03).

andra gången med K-sprit och e85 fick jag sänka till :

CO 0,1(0,5)                         HC 230(100)

CO 2500 0,4(0,3)                 Lambda1,01(0,97-1,03)

luftmassemätare är bytt.olje&filter är bytt för 200mil sen..

3 gången :utan K-sprit och e85 MEn bytt katalysator och fick jag sänka ner till :

CO 0,2(0,5)               HC 280(100)

CO 2500(0,5(0,9)       Lambda 1,02(0,97-1,03)

Dags att kolla dina tänd delar, som tändstift, tänd kablar. jag fick cpis HC av att jag hade 100 år gamla tändstift med kablar. sen gick den igenom med hur fina värden som hellst

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 maj 2010
#14
Mitt bes papper från förra ägaren:
2008-03-10

Miljökontrollvärden:

CO 0,1 (0,5)   HC 057 (100)


CO 2500 0,2 (0,3)   LAMDA 1,00 (0,96-1,04)   

HC är ett värde på hur mycket Oförbränd bensin du har.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 maj 2010
#15
Har sagt det förr o säger det igen...Hade mer eller mindre identiska avgasvärden på min bil för 4 år sedan, löstes enkelt genom ett lambdabyte. HC är ett värde på hur mycke oförbrända kolväten du har, gissningsvis så kommer den största delen från bränslet, men det kan även komma tex via "oljerök" från vevhusventilationen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 Inlägg
19 maj 2010
#16
hej har en s40 t4 som turbon inte laddar som den ska så vad kan problemet vara. Den laddar bara 0,8 bar på fullgas


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 maj 2010
#17
mixart skrev:
hej har en s40 t4 som turbon inte laddar som den ska så vad kan problemet vara. Den laddar bara 0,8 bar på fullgas

gör en egen tråd istället...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

812 Inlägg
19 maj 2010
#18
Kanske inte fungerar för dig men på min Audi 100 så byte jag en tempsensor (hade fått tips om det) vilket gjorde att mitt HC värde sönk från 109 till 2 smile Det sjönk så mycket trots att en av mina två kattar är helt tom, hittade delar från katten i den sista ljuddämpare


583 Inlägg
20 maj 2010
#19
Som tidigare sagt,

Du sa att din katalysator var trasig och nu har du bytt den. En kattalysator räcker ifall katalysatorn är anpassad för din slagvolym. Står ibland "MAX 2L motor" osv.

Då är det något annat som gör att du får för högt HC-värde (oförbränt kolväte).
Något säger till din motor att antingen spruta in för mycket bensin in i dina cylindrar eller antända dem fel (finns fler orsaker).

Jag skulle tro att antingen är det något med tändningen som är ute och cyklar. Alternativt Lambdasond villket är relativt vanligt, eller lmm, tempsensor, osv osv.

Det bäst är alltid att försöka felsöka så mycket som går innan man börjar byta delar.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (20 maj 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

23 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#20
tack så jätte mycket för alla som skrev till mig och hjälpte till .
nu bilen har gått genom besiktning ,
jag hade läckage på gummislangen den som sitter innanför lmm,katalysator,olje o filter.lite k-sprit och några liter e85.
hoppas att ingen ska få såna problem med sin bil .
tack//


Sök