4561
Sök

Saab 9000 2.0t LTT trimning?

930 Inlägg
26 maj 2010
#21
jonTe skrev:
Kamulen skrev:
Är mappa och chipa samma sak?
Eller kan jag plocka ur lite mer hästar om jag mappar den med orginal saker och kanske får lite mer ladd, men det är väl nästan samma sak som chipp?

När man chippar så programmerar man om effektkurvan i bilens "dator"
När man mappar så optimerar man bilen t.ex vilket bränsle som den ska gå bäst på, när och hur turbon ska börja ladda osv osv.

Du behöver nog läsa på i de där trådarna du oxo.....

mvh Jonas

Jaså ja får ta och göra de läste i en länk var inte riktigt så som folk har sagt till mig.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 679 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#22
Men alltså om jag fattar mappningen rätt så optimerar jag bilen så gott det går efter dom förutsättningar bilen klarar.
Alltså i teorin så skulle jag kunna ställa upp laddtrycket vid pysventilen elller nåt sen mappa om bilen och så den får mer soppa och luft och allt.
Det finns ju gränser, men kanske 1.0bar sen mappning på det?
Det borde väl funka heller är jag helt ute och cyklar nu?


5 710 Inlägg
26 maj 2010
#23
JimmyAndersson skrev:
Men alltså om jag fattar mappningen rätt så optimerar jag bilen så gott det går efter dom förutsättningar bilen klarar.
Alltså i teorin så skulle jag kunna ställa upp laddtrycket vid pysventilen elller nåt sen mappa om bilen och så den får mer soppa och luft och allt.
Det finns ju gränser, men kanske 1.0bar sen mappning på det?
Det borde väl funka heller är jag helt ute och cyklar nu?

Nej du har fattat det rätt, MEN.....på din gamla bil och med den lilla effektökning du vill göra är en mappning (som ofta tar en hel dag) ganska onödig.
Dessutom är det mig vetligen ingen som kan mappa ditt styrsystem.
Det som återstår är alltså att chippa eller att pysa.
Att pysa har du förstått riskerna med och är du inte beredd att ta risken så återstår chippning.

Då är marknade enormt smal och jag känner bara till Speedparts och "chipp-mats" som har grejjer till din bil. SP är jag som sagt osäker på om de har något överhuvud taget, ring eller maila så får du svaret.

Jag hade i ditt läge:
• Köpt en IC komplett med slangar och rör från en 9000 turbo 91>
• Borrat original luftfilterburk.
• Ringt till SP eller Mats för att kolla va de har för APC-chipp och bränslechipp till din modell.

200hästar klarar du nog med original framrör (DP) och katalysator.
250hästar behöver du en 3" pipa och race/sportkat.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 679 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#24
jonTe skrev:
JimmyAndersson skrev:
Men alltså om jag fattar mappningen rätt så optimerar jag bilen så gott det går efter dom förutsättningar bilen klarar.
Alltså i teorin så skulle jag kunna ställa upp laddtrycket vid pysventilen elller nåt sen mappa om bilen och så den får mer soppa och luft och allt.
Det finns ju gränser, men kanske 1.0bar sen mappning på det?
Det borde väl funka heller är jag helt ute och cyklar nu?

Nej du har fattat det rätt, MEN.....på din gamla bil och med den lilla effektökning du vill göra är en mappning (som ofta tar en hel dag) ganska onödig.
Dessutom är det mig vetligen ingen som kan mappa ditt styrsystem.
Det som återstår är alltså att chippa eller att pysa.
Att pysa har du förstått riskerna med och är du inte beredd att ta risken så återstår chippning.

Då är marknade enormt smal och jag känner bara till Speedparts och "chipp-mats" som har grejjer till din bil. SP är jag som sagt osäker på om de har något överhuvud taget, ring eller maila så får du svaret.

Jag hade i ditt läge:
• Köpt en IC komplett med slangar och rör från en 9000 turbo 91>
• Borrat original luftfilterburk.
• Ringt till SP eller Mats för att kolla va de har för APC-chipp och bränslechipp till din modell.

200hästar klarar du nog med original framrör (DP) och katalysator.
250hästar behöver du en 3" pipa och race/sportkat.

mvh Jonas

Jag får kolla vad för chip som passar smile
Men så en IC från 9000 turbo -91 passar nästan bult on eller?
Det sitter 3 tums halvsats på den, katalysatorn vet jag inget om tongue


Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 maj 2010
#25
när du kommer upp över ~245hk då måste man uppgradera till en 3" DP med sport/race katt.

JonTe: Är du säker på att det är samma IC på 9000 turbo -91 och frammåt? Med tanke på att han har den nyaste froten på 9000. Som är lägre än den på CC modellen.


5 710 Inlägg
27 maj 2010
#26
Funkiee skrev:
JonTe: Är du säker på att det är samma IC på 9000 turbo -91 och frammåt? Med tanke på att han har den nyaste froten på 9000. Som är lägre än den på CC modellen.

Benade i det där en gång för 100 år sedan och den viktiga huvudskillnaden är gavlarnas utformning. Den gamla har anslutningarna bakåt medans de nyare har de snett nedåt. Så länge de är snett nedåt är det OK. Samtidigt vill jag minnas att det finns 3 olika art.nr......ja ja jag ändrar ett år smile
Kör på CS/E 92ovh framåt så blir det inte fel. Och ja det är bult on.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 019 Inlägg
27 maj 2010
#27
Min -91'a hade den nya typen av IC med anslutningarna snett neråt. (Den är byggd i september 1990.)


202 Inlägg
23 juli 2010
#28
Men hörredu grabben. Om du nu ska trimma bilen så spara ihop pengar så det blir bra gjort än att bondtrimma den.


1 679 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#29
Jollez skrev:
Men hörredu grabben. Om du nu ska trimma bilen så spara ihop pengar så det blir bra gjort än att bondtrimma den.

Joo jag vet, men nu vart det inte ett byte mot den bilen, men är fortfarande sugen på en sån saab smile
Så när jag skaffar en så gör jag det hellre riktigt smile
men tänkte ju kolla om motorn pallade nånting att fuska litegrann smile


14 Inlägg
22 november 2010
#30
Hej alla! jag satt nyss o läste denna tråd, o ska skaffa en saab 9000 cse 2.0t -94, och undrar nu efter allt detta trimmande ni skrivit här, är de samma på -94? o sen när man kommit till dom dära 250 hk, (med chippning 3 tums avgas etc.) MÅSTE man inte byta koppling åxå? eller tåler orginalet den kraften? Jag är inte så saab kunnig vetni tongue sen angående öppen dump, har läst en massa dåliga grejer om o ha d, men åxå bra. vilket ska ja tro? har just DU haft en som pajjat pga dumpen, eller en som inte pajjat? hjälp mig o bli "avförvirrad" smile


14 Inlägg
23 november 2010
#31
hehe okej ja ska kolla me dom. jo ja e alltid sån som ska förebygga för ja är ju en av dom som vill att d ska hålla o inte bara "slänga i grejerna o sen tuta o köra" men d va en polare här som sa till mig att man kan göra så turbon "tjuvladdar" me nån t-koppling o nån slang. ja har för mig att orginal så laddar en 9000 cse 2.0t -94 0.4 bar, men me "tjuvladdningen" skulle den tydligen ladda 0.8? o d skulle ge tydligen 30-40hk extra? ja kan inte så mycke om saab så d e bättre ja frågar innan ja har sönder bilen när ja kört 2 meter från min uppfart om du förstår va ja menar? tongue


14 Inlägg
23 november 2010
#32
Jaha! då vet man vara alla pengar kommer ta vägen nu! satt o kolla på maptun, mycke godis big_smile men nu e frågan bara.. om ja trimmar bilen 265hk 370nm kommer väl inte kopplingen palla d?



Sök