2701
Sök

S40 T4 - Steg 1 men rullar som original

71 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Nu har jag steg 1 (autotech) på s40n. Det är en T4 -00.
Det skall vara 240hk med 360nm. Om jag ska vara helt ärlig känns det som att bilen går lika "bra" som den gjorde innan. Ingen märkbar skillnad alls.

Hur vet jag att jag har fått det jag har betalat för? Vet att den chippning kan skilja från bil till bil, men hur vet jag att jag har fått 40 hästar och inte 5 som exempel.
låter säkert löjligt men det är ändå 20% prestanda skillnad som jag inte känner av.

Det som har gjorts på bilen är detta:
ny programvara.
nya stift och tändspole.
Senast redigerat av elin_ (26 maj 2010)

265 Inlägg
26 maj 2010
#2
Man brukar ju känna när man har chippat en turbobil. Köp en laddtrycksmätare så ser du vad den laddar. Original på dessa är vad? 0,8 bar?

71 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#3
ok får ta och skaffa en sådan.
det snackas lite om att v power skulle ge ökad effekt, stämmer det?

2 174 Inlägg
26 maj 2010
#4
när man kör chippad bil ska du köra v power det är det optimalaste för motorn och gör viss skillnad på effekten, tro det eller ej!


337 Inlägg
26 maj 2010
#5
det beror ju helt på vad programvaran är optimerad för, detta ska du höra med autotech vad dom gjort och vad den ska gå på för soppa för att optimera effekten. ska du tanka för 1kr mer per liter och få 1% mer effekt kan man ju diskutera om det är värt det..

prova mät 0-100 eller 50-120 och hör efter om någon har originalmätning på detta också. bara jämföra.


388 Inlägg
27 maj 2010
#6
hangman skrev:
när man kör chippad bil ska du köra v power det är det optimalaste för motorn och gör viss skillnad på effekten, tro det eller ej!

Nja på en bil som "bara" är chippad gör bensinen ingen större skillnad effektmässigt det är för att minimera risken för spikningar som man bör tanka högre oktan i bilen.Autotech har optimerat sitt program för 98 okt.

Elin_ ring till Autotech och prata med dom du har ju inte allt för långt till trollhättan så hjälper dom dig säkert med att kolla upp laddtryck mm.

Vill du kolla själv är skall laddtrycket orginal hamna mellan 0.8-0.9 bar orginal.
Har för mig (är dock inte säker) att Autotech har en liten momentbegränsning på 1 och 2:an för att vara lite snäll mot grejorna på steg 1, på 3,4,5 bör den ladda runt 1,2bar med steg 1 och om det är som jag tror är laddtrycket lite lägre på 1:an och 2:an.


3 860 Inlägg
27 maj 2010
#7
Om du inte tycker att det är någon skillnad mot orginal så ta kontakt med ÅF!! Dom kan ju enkelt kolla om allt stämmer!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök