3836
Sök

Lär mig känna fordonet

:-)
367 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Hola hola!


Jag har nu haft mitt körkort i snart 14 månader men jag känner det att jag aldrig riktigt lär mig vart jag har bilen.
Det är speciellt när jag skall parkera som jag tror att jag är grymt nära bilen jag får vid fronten när jag skall ta mig in, även om jag nu är väldigt långt ifrån.
Även om det är accepterat att backa lite lätt för att ta sig in så hade det ändå varit ganska smidigt att kunna köra rätt in när det är full rulle på någon parkering.
Det samma gäller då alltså när jag tagit mig in på t.ex parkeringsrutan - hur långt fram jag kan köra innan det smäller.

En grej till är när jag skall ta mig ut från parkeringen, när kan jag börja svänga utan att dra rakt in i bilen på sidan(?!)


Bilen jag rullar i är en liten Polo, så vissa av kommer säkert fnissa när ni läser den här tråden.
Kommer ju ha grova problem när jag snart köper mig en större bil om jag inte får bukt på det här mad


Så har ni lite tips och råd hur jag skall lära mig?
Har ni några "riktlinjer" ni går efter?


Tack på förhand! wink

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 maj 2010
#2
Inget fel med att veta vart bilen är varesig det är en lastbil eller en polo.

Det bästa man kan göra, vilket min far gjorde med mig när jag skulle börja övningsköra var att vi tog en tom parkeringsplats.
Sen ställde han sig en bit ifrån bilen och så skulle jag köra så nära jag kunde utan att träffa honom.
I början var jag en halv meter ifrån och det blev bättre och bättre sedan var jag perfekt!
Känner faktiskt att jag börjar tappa det (stoooooooor bil är det dock) så får nog göra om det sen.

Se till att du har någon som och flyttar runt sig så du gör det med backning också osv!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

204 Inlägg
26 maj 2010
#3
Lite jobbigt scenario faktiskt, men är väl bara att prova och köra närmare och närmare, och gå ut å kika i början sen kommer du lära dig var du har hörnen på bilen.
Till slut kommer du ju att lära känna bilen så att du tex vet när man ser en halvmeter från marken och upp så är det kanske 25cm kvar tills fronten går i, det är väl en rätt smidig grej att prova?


1 697 Inlägg
26 maj 2010
#4
Du kan testa ställa koner på en tom parkering å parkera i den rutan du gör av konorna. Så klart får rutan motsvara en normal parkeringsrutan. Så kan nån stå utanför å kolla så du klarar det å säga vad du gör "fel". Typ svänger för tidigt/sent o.s.v. Sen när man pakerar runt andra bilar kan man titta på spegelbilden som blir i dem andra bilarnas lack å se hur nära strålkastarna e den bilen. För å lära sig bredden på bilen kan du köra på en väg med sån där vit heldragen linje vid sidan som låter lite när man kör på den. Försök då att köra me däcket på den så länge som möjligt.

Lycka te.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2010
#5
Du lär dig med tiden, om inget annat så kör till en parkeringsplats och kör in på en plats, välj sedan ut en annan tom plats och backa (Aldrig fel att kunna!) ner dit, och fortsätt sedan utmana dig själv i den mån du tycker är lämpligt.

Och att behöva rätta till bilen, om man så har hoppat ur och behöver stiga in igen, är det väl inget fel med? Att parkera snett eller illa det reagerar jag på, men att någon rättar till bilen tycker jag enbart tyder på att personer i fråga har koll och är noggrann. Och som sagt, men tiden lär man sig! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 maj 2010
#6
vanesak, learn by doin, personligen har jag fått muntlig beröm av folk som stått brevid och kollat när jag t.ex parkerat bil och släp även bara bil att jag är max nån cm ifrån bilen framför och bakom när man fickparkar

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

:-)
367 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#7
Thunderbird88 skrev:
Inget fel med att veta vart bilen är varesig det är en lastbil eller en polo.

Det bästa man kan göra, vilket min far gjorde med mig när jag skulle börja övningsköra var att vi tog en tom parkeringsplats.
Sen ställde han sig en bit ifrån bilen och så skulle jag köra så nära jag kunde utan att träffa honom.
I början var jag en halv meter ifrån och det blev bättre och bättre sedan var jag perfekt!
Känner faktiskt att jag börjar tappa det (stoooooooor bil är det dock) så får nog göra om det sen.

Se till att du har någon som och flyttar runt sig så du gör det med backning också osv!

Låter som en riktigt bra idé faktiskt.
Har funderat i dessa tankar tidigare faktiskt, dock med konor då som han där under (över) skrev.
Är väl den bättre metoden antar jag.


Fr3ddan skrev:
Lite jobbigt scenario faktiskt, men är väl bara att prova och köra närmare och närmare, och gå ut å kika i början sen kommer du lära dig var du har hörnen på bilen.
Till slut kommer du ju att lära känna bilen så att du tex vet när man ser en halvmeter från marken och upp så är det kanske 25cm kvar tills fronten går i, det är väl en rätt smidig grej att prova?

Ibland har det varit så att man glidit in på parkeringen och tänkt något i den stilen men det blir istället "Äsch, kan det en annan gång istället" hmm
Har ju lite mig själv att skylla faktiskt!


Juvakka skrev:
Du kan testa ställa koner på en tom parkering å parkera i den rutan du gör av konorna. Så klart får rutan motsvara en normal parkeringsrutan. Så kan nån stå utanför å kolla så du klarar det å säga vad du gör "fel". Typ svänger för tidigt/sent o.s.v. Sen när man pakerar runt andra bilar kan man titta på spegelbilden som blir i dem andra bilarnas lack å se hur nära strålkastarna e den bilen. För å lära sig bredden på bilen kan du köra på en väg med sån där vit heldragen linje vid sidan som låter lite när man kör på den. Försök då att köra me däcket på den så länge som möjligt.

Lycka te.

Som jag svarade han ovanför så är det en helt perfekt idé egentligen.
Frågan är bara vart man får tag på konor som är modell större?


Rquired skrev:
Du lär dig med tiden, om inget annat så kör till en parkeringsplats och kör in på en plats, välj sedan ut en annan tom plats och backa (Aldrig fel att kunna!) ner dit, och fortsätt sedan utmana dig själv i den mån du tycker är lämpligt.

Och att behöva rätta till bilen, om man så har hoppat ur och behöver stiga in igen, är det väl inget fel med? Att parkera snett eller illa det reagerar jag på, men att någon rättar till bilen tycker jag enbart tyder på att personer i fråga har koll och är noggrann. Och som sagt, men tiden lär man sig! smile

Känns lite som att jag borde lärt mig på 14 månader men sen är det väl så också att man tänker att det är dumt att chansa roll



Tack grabbar, uppskattas verkligen! smile

Muttley
26 maj 2010
#8
En sak med. använd backspeglar när du backar, underlättar när du väl vant dig vid dem. Om du kör ut från en ficka och ska svänga använd backspegeln du ser ofta hur nära du ligger. Observera ordentligt.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 maj 2010
#9
Inte helt lätt, håller med.

Storleken spelar ingen större roll, utan det är karrossformen, enklare att parjera en fyrkantig bil än en rundad, t.ex en 740 VS en bubbla.

Själv tycker jag det enklaste att backa in i en parkeringsruta är ett släp med låga lemmar, för där är det slut där man ser att det är slut smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 697 Inlägg
26 maj 2010
#10
ha inte konor av modell större. Det e inte lika realisktiskt. Har du sånna låga konor som används på fotbollsträningar så ser du dem ungefär lika bra som linjer. Men vinkla bara ner bakspeglarna så du ser dem. Efter ett tag får du känslan å det går by it self smile Sånna konor finns på typ: intersport, stadium, team sportia osv. Jag använde det när jag skulle lära mig fickparkera under övninskörningen å konorna e lättare å se och förhålla sig till än linjerna. Sen kan du göra rutan mindre å mindre efter hand som du lär dig smile

Än en gång. Lycka te


Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 maj 2010
#11
sen är det faktiskt så att det är väldigt olika svårt beroende på vad man har för bil. Jag har lättare för att navigera med min gröna cheva än med golfen jag hade i vintras.

Men backspeglarna ger mycket info. Likaså är det som sagt väldigt bra att testa att köra/backa intill nåt som man ser från förarplatsen och samtidigt är mjukt nog att inte skada bilen när man kör emot. Då kör man fram tills föremålet precis börjar röra sig, sedan kan man se på omgivningen runt bilen vad man kan använda sig av för riktmärken.

För att jag enkelt ska veta att jag är rätt på vägen med chevan har jag en kant på motorhuven jag kan gå efter, om jag tittar precis över den så ser jag på väger framför var högersidan på bilen kommer hamna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök