3066
Sök

Ta ur baksäte för att bygga ljud!

365 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Tja

Har sett många så kallade väggbilar och liknande och undrar om det är lagligt och om man kan få det omreggat eller hur det ligger till.
Kanske är det så att alla skiter i om man får eller inte får.

Jag har en tanke på att slänga ut  baksätet i kommande bil jag ska köpa(coupe modell)
Man kommer då ha en bil med 2 sittplatser och vad jag förstått det som så krävs det omreggning.
Någon som gjort detta och fått sin "ljudbil" att gå igenom?
OBS! Jag tänker inte bygga låda upp till tak utan håller mig under sidorutorna och bakrutan så man fortfarande kan se ut runt om bilen men lådan kommer fylla upp utrymmet till precis bakom framstolarna.

tacksam för svar från någon som har stenkoll på detta:)

jimmy

Bas älskare
716 Inlägg
26 maj 2010
#2
Det du ska göra är att besikta om den. ha kvar bältet bak


16 197 Inlägg
26 maj 2010
#3
enklaste e ju att regga om den som 2sittsig personbil.. då slipper du ju problem me polisen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
27 maj 2010
#4
jag tog ur mitt baksäte när jag byggde ljud i min golf första gången. tog nog 2 min för honom på bilprovningen för att fixa om den till 2-sitsig samt ändra vikten eftersom jag var tvungen att väga bilen på annat ställe innan.

1 634 Inlägg
27 maj 2010
#5
trådkapning wink Så om jag åker till bilprovningen med en bil med bara framstolar så räcker det att bälterna finns på plats bak. Bilen är alltså strippad invändigt, men jag vill besiktiga innan jag bygger om för mycket, och på så vis skjuta problemen framför mig som alla män gör.

mvh

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
27 maj 2010
#6
andreas_gbg_ skrev:
trådkapning wink Så om jag åker till bilprovningen med en bil med bara framstolar så räcker det att bälterna finns på plats bak. Bilen är alltså strippad invändigt, men jag vill besiktiga innan jag bygger om för mycket, och på så vis skjuta problemen framför mig som alla män gör.

mvh

Bör funka så länge du har bälte samt bälteslås kvar bak.
Detta funkade att göra med min gamla 9000Aero som jag hade för många år sedan iaf.
Senast redigerat av TT-Avant (27 maj 2010)


16 197 Inlägg
27 maj 2010
#7
andreas_gbg_ skrev:
trådkapning wink Så om jag åker till bilprovningen med en bil med bara framstolar så räcker det att bälterna finns på plats bak. Bilen är alltså strippad invändigt, men jag vill besiktiga innan jag bygger om för mycket, och på så vis skjuta problemen framför mig som alla män gör.

mvh

de brukar funka men dock kan man ha otur om de finns vassa plåtkanter under sätet, då kan man få en 2a för de istället.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

365 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#8
stRaend skrev:
jag tog ur mitt baksäte när jag byggde ljud i min golf första gången. tog nog 2 min för honom på bilprovningen för att fixa om den till 2-sitsig samt ändra vikten eftersom jag var tvungen att väga bilen på annat ställe innan.

Så dom ändrar när man besiktar på bilrpovningen att man gått från tex 5sitig till 2sitsig?
Men isåfall måste bältena vara kvar?
Jag kommer plasta hela  skiten från golv upp till rutorna så med andra ord kommer inte bältena synas eller fungera är det kört då?

4 074 Inlägg
27 maj 2010
#9
jag besiktade min sunny med bara två framstolar och inget mer. bara bältena bak funkar säger dom inget.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

142 Inlägg
27 maj 2010
#10
Har reggat om min bil.. Heltypsgodkänd fick ett extra papper med till regbeviset o står på pappret att det finns ett tilläggs papper. Där det står att bilen e två sittsig med slutsteg o baslådor från stolarna o bakåt. Då behövs ej bälten i bak kvar. Det du kan torska på är vikten om du regar den utan ljud o blir stoppad med ljudet i sen..

Mvh

Våga göra något nytt o Annorlunda Inte vara som alla andra..

stRaend
27 maj 2010
#11
Jimmaiy skrev:
stRaend skrev:
jag tog ur mitt baksäte när jag byggde ljud i min golf första gången. tog nog 2 min för honom på bilprovningen för att fixa om den till 2-sitsig samt ändra vikten eftersom jag var tvungen att väga bilen på annat ställe innan.

Så dom ändrar när man besiktar på bilrpovningen att man gått från tex 5sitig till 2sitsig?
Men isåfall måste bältena vara kvar?
Jag kommer plasta hela  skiten från golv upp till rutorna så med andra ord kommer inte bältena synas eller fungera är det kört då?

Du får ta och registrera om bilen till 2-sitsig, kanske inte framgick av mitt inlägg. Alltså en registreringsbesiktning (600:- tror jag?) , sedan vägning kostade 250:- för mig iallafall, så totalt 850:- för att registrera om bilen. Men som evilaudio sa så kan det finnas vassa kanter som du kan få tvåa på istället.

365 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#12
stRaend skrev:
Jimmaiy skrev:
stRaend skrev:
jag tog ur mitt baksäte när jag byggde ljud i min golf första gången. tog nog 2 min för honom på bilprovningen för att fixa om den till 2-sitsig samt ändra vikten eftersom jag var tvungen att väga bilen på annat ställe innan.

Så dom ändrar när man besiktar på bilrpovningen att man gått från tex 5sitig till 2sitsig?
Men isåfall måste bältena vara kvar?
Jag kommer plasta hela  skiten från golv upp till rutorna så med andra ord kommer inte bältena synas eller fungera är det kört då?

Du får ta och registrera om bilen till 2-sitsig, kanske inte framgick av mitt inlägg. Alltså en registreringsbesiktning (600:- tror jag?) , sedan vägning kostade 250:- för mig iallafall, så totalt 850:- för att registrera om bilen. Men som evilaudio sa så kan det finnas vassa kanter som du kan få tvåa på istället.

tack för svaret! jo men ingen plåt kommer finnas utan allting kommer vara plastat och lackerat det ända man kommer kunna skada är öronen:)

365 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#13
AUBLITZZ skrev:
Har reggat om min bil.. Heltypsgodkänd fick ett extra papper med till regbeviset o står på pappret att det finns ett tilläggs papper. Där det står att bilen e två sittsig med slutsteg o baslådor från stolarna o bakåt. Då behövs ej bälten i bak kvar. Det du kan torska på är vikten om du regar den utan ljud o blir stoppad med ljudet i sen..

Mvh

och det va inga konstigheter med att få den godkänd? fast kanske beror på var man gör det också och vem man möter såklart. men tänker om det är generellt svårt att få igenom det.

KHRacing
27 maj 2010
#14
AUBLITZZ skrev:
Har reggat om min bil.. Heltypsgodkänd fick ett extra papper med till regbeviset o står på pappret att det finns ett tilläggs papper. Där det står att bilen e två sittsig med slutsteg o baslådor från stolarna o bakåt. Då behövs ej bälten i bak kvar. Det du kan torska på är vikten om du regar den utan ljud o blir stoppad med ljudet i sen..

Mvh

jag vill se det pappret i orginal.

Du menar alltså att det står i dina reghandlingar att din bil är reggad med stereo & slutsteg ?

Så du får inte ta ur detta utan att regga om då alltså fattar jag det som.

Vill bara påpeka att SBP skiter fullständigt vad du har i bilen sålänge som denär registrerad i
det utförande den framförs.
mvh k

KHRacing
27 maj 2010
#15
Jimmaiy skrev:
AUBLITZZ skrev:
Har reggat om min bil.. Heltypsgodkänd fick ett extra papper med till regbeviset o står på pappret att det finns ett tilläggs papper. Där det står att bilen e två sittsig med slutsteg o baslådor från stolarna o bakåt. Då behövs ej bälten i bak kvar. Det du kan torska på är vikten om du regar den utan ljud o blir stoppad med ljudet i sen..

Mvh

och det va inga konstigheter med att få den godkänd? fast kanske beror på var man gör det också och vem man möter såklart. men tänker om det är generellt svårt att få igenom det.

Det går inte att regga om en helfordonsgodkänd bil så som han gjort vill jag påstå.

å har bilprovningen gjort fel men skitit i detta.

ENDA sättet du kan regga om den som 2-sitsig är att första regga den som paketbil (eller vad det nu heter) & sedan regga om den igen som vanlig bil med med 2 sittplatser.  då försvinner även ditt helfordonsgodkännande.
Alla info rakt från SBP TEKNISKA SUPPORT

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 maj 2010
#16
Och varför skulle man inte kunna regga om den från första början till 2-sitsig? Helbilsgodkännandet borde ju rimligt vis försvinna redan där.

Frippe´s Beatle (stavning??) är reggad för en passagerare och det står i papperna att han har fast monterad stereoutrustning i bilen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 maj 2010
#17
ExtraKim skrev:
Och varför skulle man inte kunna regga om den från första början till 2-sitsig? Helbilsgodkännandet borde ju rimligt vis försvinna redan där.

Frippe´s Beatle (stavning??) är reggad för en passagerare och det står i papperna att han har fast monterad stereoutrustning i bilen.

Både rätt och fel, Beetlen är omreggad (registeringsbesiktning för en passagerare samt omvägning, kostade 1200kr totalt med vanlig bes. gjort på bilprovningen i Kristianstad)

Men det står inget i papprena att där är fast monterad stereo, då det som KH skrev att då måste det vara där alltid för den ska vara godkänd, som det är nu får jag ha vad ja vill bak stolarna.

Det var inga problem med att få den godkänd som 2-sitsig hursom även om den var helbilsgodkänd.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

365 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#18
Frippe_L skrev:
ExtraKim skrev:
Och varför skulle man inte kunna regga om den från första början till 2-sitsig? Helbilsgodkännandet borde ju rimligt vis försvinna redan där.

Frippe´s Beatle (stavning??) är reggad för en passagerare och det står i papperna att han har fast monterad stereoutrustning i bilen.

Både rätt och fel, Beetlen är omreggad (registeringsbesiktning för en passagerare samt omvägning, kostade 1200kr totalt med vanlig bes. gjort på bilprovningen i Kristianstad)

Men det står inget i papprena att där är fast monterad stereo, då det som KH skrev att då måste det vara där alltid för den ska vara godkänd, som det är nu får jag ha vad ja vill bak stolarna.

Det var inga problem med att få den godkänd som 2-sitsig hursom även om den var helbilsgodkänd.

okej så det man får göra är en registreringsbesiktning där dom tittar efter hur det ser ut för att ändra till 2sitsig bil satt säga samt omvägning?

KHRacing
28 maj 2010
#19
Frippe_L skrev:
Det var inga problem med att få den godkänd som 2-sitsig hursom även om den var helbilsgodkänd.

Då får jag gratulera smile

för helfordonsgodkännandet är till just för att förhindra sådana omreggningar liknande det du gjort, men självklart kul att du lyckats. För att bilarna skall behållas i orginalskick......(sägs det)

vet även om en helfordonsgodkänd BMW Z3 mCoupe som lyckats reggas med bur, vilket skall vara totalt omöjligt. Men de gjore fel på SBP, så den godkändes.
men nu så här flera år senare har det dykt upp kryphål för exempelvis burr-reggningar på just helfordonsgodkända fordon.

mvh Kristian

221 Inlägg
28 maj 2010
#20
Bygg ordentligt och se till så allt sitter fast, sedan är det bara å väga å besiktiga, kostar 900:- för reg. besiktning till 2-sits. (ska själv göra detta på torsdag). Ring bara till bilprovningen om du undrar något.



Sök