3106
Sök

Kan man fixa "lambo dörrar" till Audi Q7?

597 Inlägg
18 juni 2010
Lill-horvi skrev:
MH STYLING i göteborg monterade detta på min bil 2005,

Enligt bilprovningen så är bilen helbilsgodkänd,

Jag har alltid gjort besiktning på samma ställe och har inte varit några problem.
Förra året när jag besiktade bilen på ett nytt ställe, så blev det tvär stop.

1. Dörrar, otillåten ändring/

Jag åkte på en riktig surkuk.

Tråkigt o höra var kanske pga av att mh inte är autoriserade montörer eller liknande eller helt enkelt för att reglerna krig lsd dörrar är så pass lulliga att man faktist inte vet hurvida det är ok lr ej. så det faller på sbp att döma efter humör och tycke

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 juni 2010
OphanWitehall skrev:
På en bil som är helfordonsgodkänd får du inte ändar nått egentligen! Och i pricip alla bilar från 00---> är det!

va vet du om det ,  inte ett piss, du får visst ändra saker ,

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

CNC operatör
28 Inlägg
18 juni 2010
BF_KS skrev:
Kostnader är inte så viktigt, jag har frågat runt lite, att bara ha vanliga lambo dörrar och kit och allting, skulle kosta runt 10 - 15 000 kr, färdig monterat alltså, men man måste skjuta upp dörrarna själv, men min fråga är att de ska gå uppåt själv, när man tycker på knappen?

Det kan kosta vad de vill, bara man får det att fungera så?

Du kan Ju Försöka dig på att styra det med "Pneumatik" eller Tryckluft, och sätta små ventiler som puttar upp dörren och sen en lite större ventil som gör så att dörren reser sig,  då kan du ju bestämma hastighet smile det är det första jag kom och tänka på smile Då kan du ju även Få dom att stänga sig själva wink
Senast redigerat av mattstyle (18 juni 2010)

597 Inlägg
18 juni 2010
mattstyle skrev:
BF_KS skrev:
Kostnader är inte så viktigt, jag har frågat runt lite, att bara ha vanliga lambo dörrar och kit och allting, skulle kosta runt 10 - 15 000 kr, färdig monterat alltså, men man måste skjuta upp dörrarna själv, men min fråga är att de ska gå uppåt själv, när man tycker på knappen?

Det kan kosta vad de vill, bara man får det att fungera så?

Du kan Ju Försöka dig på att styra det med "Pneumatik" eller Tryckluft, och sätta små ventiler som puttar upp dörren och sen en lite större ventil som gör så att dörren reser sig,  då kan du ju bestämma hastighet smile det är det första jag kom och tänka på smile Då kan du ju även Få dom att stänga sig själva wink

Är inte lika enkelt som man tror, dörrarna öppnas ju först i sidled och sedan uppåt  så första tanken som slår mig är att man får ha två pneumatiska "dämpare" en som öppnar dörren i sidled, denna "dämpare" måste vara ledad i båda ändarna så den kan följa med dörren när den trycks uppåt av den andra dämparen som då styr dörren upp och ner.

Min "enkla" lösning tongue

MVH

EDIT: Såg nu att mattstyle tog med att dörrarna öppnas i sidled innan de går uppåt, Läs först svara sen tongue cool
Senast redigerat av PlatinumRacing (18 juni 2010)

CNC operatör
28 Inlägg
18 juni 2010
Du har helt rätt där PlatinumRacing, Om att ventilerna/dämparna som öppnar dörren måste sitta på en Kul led, eller på en typ av kadarn knut ( hoppas ni vet vad jag menar smile )  så att den kan Följa med upp när dörren går uppåt,  Det finns nog fler lösningar på hur man kan göra dom rörliga i alla leder smile

För dom som inte har riktigt koll på vad vi menar med ventilerna/dämparna så Bifogar jag en Bild smile

http://img.directindustry.com/images_di … 120580.jpg
Senast redigerat av mattstyle (18 juni 2010)

12 086 Inlägg
19 juni 2010
Tyngden är nog inga problem, finns många kit som är anpassade för amerikanska suvar.. jag skulle ju dock avråda dig då det är opraktiskt och rätt ute.

16 197 Inlägg
19 juni 2010
Lowenhart skrev:
OphanWitehall skrev:
På en bil som är helfordonsgodkänd får du inte ändar nått egentligen! Och i pricip alla bilar från 00---> är det!

va vet du om det ,  inte ett piss, du får visst ändra saker ,

fast inte dörröppningen då den ingång i bilens krockzon..

har själv byggt "självmordsdörrar" på en opel vectra -97 å den gick inte att besikta.

sen har ja monterat "lambodörrar" på en honda från-01 å blev nerslag på den oxå.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök