Jag hittade det här när jag sökte lite på nätet. Som jag fattar det så när väl ett objekt börjar röra på sig så minskar friktionskoefficienten, och då måste du kompensera med mer downforce eller tryck (normalkraft) för att behålla högre friktion eller mer grepp. Kan det stämma??
Och då borde ett brett däck med mer kontaktyta när även normalkraften ökar ge mer friktion.
Friktionskraften är ett mycket komplicerat fenomen när man djupdyker i det, men standardmodellen är mycket enkel: friktionskraften f är proportionell mot normalkraften N:
f = mN
där proportionalitetskonstanten m kallas friktionskoefficient. Som du ser är det inget beroende av arean. Att det är så kan man intuitivt förstå eftersom om vi t.ex. dubblar arean så blir normalkraften per ytenhet hälften så stor, så resultatet blir oförändrat. Proportionaliteten mellan friktionskraften och normalkraften kan man förstå om man tänker på att den reella kontaktytan (utgörs av några atomer som sticker ut) är ganska liten. Om man ökar normalkraften så kommer atomerna att flytta sig lite, och fler atomer kommer i kontakt med varandra. Detta gör att friktionen ökar. Att den ökar linjärt kan enklast betraktas som ett experimentellt faktum.
Bilderna nedan visar vilofriktion (statisk) och glidfriktion (kinetisk). Den förra är större. Anledningen är komplex och beror av materialet, men det har att göra med att knöligheter fastnar i varandra när klossen ligger still, medan denna effekt minskar om klossen rör sig.
I den nedre figuren visas friktionskraften f som funktion av den drivande kraften F. Klossen väger 10 kg, så normalkraften är hela tiden c:a 100 N. Till vänster (i origo) är friktionskoefficienten noll (ingen drivande kraft att motverka). Friktionskoefficienten ökar när man går åt höger tills den blir 0.5. Då övervinns friktionskraften och klossen börjar röra sig. Observera att så snart klossen sätts i rörelse så minskar friktionskoefficienten till (i det här exemplet) 0.4.
Det betyder att en bil i en ökande hastighet oxå ökar i vikt mot vad den gör stillastående. Eftersom alla bilar har downforce, så ökar alla i normalkraft ju fortare dom kör.
Och på så vis ökar normaltrycket, och då ökar även friktionen, och då gör breda däck skillnad mot smala.