har läst igenom tråden. ang batterier, ska man ha fler än 1 batteri skall batterierna vara samma och i samma SKICK, annars så kommer de sämre batteriet ta mer ström vid laddning än de bättre. och laddar man inte atterierna så pajar dom.
man kan sga så här ett bra batteri på 1000w rms,minst.
kör man lastbilsbatteri, är en större konding att föredra.
ang peakar, så har som tidigare sagt varje bilmodell sin peakfrekvens där bilen automatiskt ökar ljudtrycket. detta är helt individuellt från modell till modell, går man in i detalj så kan temperatur också ändra frekvensen, men då är vi inne på 0,1 frekvenser.
För att ta reda på detta så hittar man en baslåda som har en LINJÄR kurva, och som går djupt. sen använder man svep. den riktigt seriösa använder rosabrus och rta-micken, på så sätt får man hela informationen i coupen.
ang avstämning så finns de begräpp man ska skilja på, vissa stämmer av till 52hz och antingen menar man att lådan peakar där eller att lådan förlorar halva ljudstyrkan vid den frekvensen (f-3db)
Ofta hamnar peakfrekvensen 7-10 hz över f-3 frekvensen. dvs lådan är avstämd på 38hz och peakar på 45hz.
member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)