3790
Sök

Fråga ang PEAK..

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#21
Njaa, tror inte det. Inte jag iaf. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#22
Drönirettab skrev:
Njaa, tror inte det. Inte jag iaf. wink

Blir FÖR många så..nej jag håller med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#23
jaha okej, så ett optima yellow räcker alltså när man åker iaf. står aldrig still och spelar eller med bilen avstäng


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 maj 2010
#24
Frågan är väll snarare om generatorn hänger med....roll
Senast redigerat av TenZer (30 maj 2010)

Rock'n Roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#25
TenZer skrev:
Frågan är väll snarare om generatorn hänger med....roll

Precis big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
30 maj 2010
#26
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.
Senast redigerat av bosabengt (30 maj 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#27
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.

Funkar ändå ja.......skillnaden är att man tex. inte kan spela musik lika länge med motorn avstängd.

Peak har redan förklarats, hade du sett om du läst tråden riktigt wink

Brains skrev:
Just den frekvensen förstärks utav bilen så att det låter högre.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#28
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

Det bör fungera ganska bra. Man får ju fundera litegrann på varför bilen ska ha just 85 Ah enligt rekommendationer, troligen är det för att det finns en del elektronik som drar ström med bilen avstängd och/eller att startmotorn drar en hel del ström. Dieselmotorer har tex förvärmning och behöver bra varvtal på startmotorn, då behövs ett batteri som är uthålligt.

Optima YT är enligt produktinformationen gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar och ger hyfsat med kräm även fast det är "halvladdat", då kan man alltså utnyttja en stor del av batteriets kapacitet utan att det kroknar alltför mycket. smile

bosabengt skrev:
å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.

Brains skrev en kortfattad förklaring i inlägg #2.

Är det något mer specifikt du vill veta?


Jädra Lonefox, först igen. wink
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#29
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

Det bör fungera ganska bra. Man får ju fundera litegrann på varför bilen ska ha just 85 Ah enligt rekommendationer, troligen är det för att det finns en del elektronik som drar ström med bilen avstängd och/eller att startmotorn drar en hel del ström. Dieselmotorer har tex förvärmning och behöver bra varvtal på startmotorn, då behövs ett batteri som är uthålligt.

Optima YT är enligt produktinformationen gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar och ger hyfsat med kräm även fast det är "halvladdat", då kan man alltså utnyttja en stor del av batteriets kapacitet utan att det kroknar alltför mycket. smile

bosabengt skrev:
å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.

Brains skrev en kortfattad förklaring i inlägg #2.

Är det något mer specifikt du vill veta?


Jädra Lonefox, först igen. wink

Du är GAMMAL tongue
Men mer utförlig i dina svar.....ett bra försvar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#30
Gammal???

Vet hut pojkspoling! (viftar darrande med käppen) wink

2 035 Inlägg
30 maj 2010
#31
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

Det bör fungera ganska bra. Man får ju fundera litegrann på varför bilen ska ha just 85 Ah enligt rekommendationer, troligen är det för att det finns en del elektronik som drar ström med bilen avstängd och/eller att startmotorn drar en hel del ström. Dieselmotorer har tex förvärmning och behöver bra varvtal på startmotorn, då behövs ett batteri som är uthålligt.

Optima YT är enligt produktinformationen gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar och ger hyfsat med kräm även fast det är "halvladdat", då kan man alltså utnyttja en stor del av batteriets kapacitet utan att det kroknar alltför mycket. smile

bosabengt skrev:
å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.

Brains skrev en kortfattad förklaring i inlägg #2.

Är det något mer specifikt du vill veta?


Jädra Lonefox, först igen. wink

men man kan väl ha en peakad låda? samma sak där eller? om lådan peakar vid 40 hz så spelar den högst där.  och är bilens peak vid 40 så det är det ju perfekt då? vad brukar bilars peak ligga på då? sen 9-5 sedan t ex??

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#32
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

Det bör fungera ganska bra. Man får ju fundera litegrann på varför bilen ska ha just 85 Ah enligt rekommendationer, troligen är det för att det finns en del elektronik som drar ström med bilen avstängd och/eller att startmotorn drar en hel del ström. Dieselmotorer har tex förvärmning och behöver bra varvtal på startmotorn, då behövs ett batteri som är uthålligt.

Optima YT är enligt produktinformationen gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar och ger hyfsat med kräm även fast det är "halvladdat", då kan man alltså utnyttja en stor del av batteriets kapacitet utan att det kroknar alltför mycket. smile

bosabengt skrev:
å sen där här med peak får ju gärna nån förklara eftersom det var trådstartarens fråga.

Brains skrev en kortfattad förklaring i inlägg #2.

Är det något mer specifikt du vill veta?


Jädra Lonefox, först igen. wink

men man kan väl ha en peakad låda? samma sak där eller? om lådan peakar vid 40 hz så spelar den högst där.  och är bilens peak vid 40 så det är det ju perfekt då? vad brukar bilars peak ligga på då? sen 9-5 sedan t ex??

Vad jag fattat det som så skall lådans peak ligga över bilens peak med ungefär 10Hz....men o andra sidan är jag ingen db-kille så jag har inte lagt det på minne riktigt.

På B svarar vi....pass. Jag har nte den blekaste om vart peaken i en SAAB 9-5 sedan.

Drönirettab skrev:
Gammal???

Vet hut pojkspoling! (viftar darrande med käppen) wink

*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASGARVAR*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bas älskare
716 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#33
vart peakar en golf 3?


trucken
563 Inlägg
30 maj 2010
#34
har läst igenom tråden. ang batterier, ska man ha fler än 1 batteri skall batterierna vara samma och i samma SKICK, annars så kommer de sämre batteriet ta mer ström vid laddning än de bättre. och laddar man inte atterierna så pajar dom.
man kan sga så här ett bra batteri på 1000w rms,minst.
kör man lastbilsbatteri, är en större konding att föredra.
ang peakar, så har som tidigare sagt varje bilmodell sin peakfrekvens där bilen automatiskt ökar ljudtrycket. detta är helt individuellt från modell till modell, går man in i detalj så kan temperatur också ändra frekvensen, men då är vi inne på 0,1 frekvenser.
För att ta reda på detta så hittar man en baslåda som har en LINJÄR kurva, och som går djupt. sen använder man svep. den riktigt seriösa använder rosabrus och rta-micken, på så sätt får man hela informationen i coupen.
ang avstämning så finns de begräpp man ska skilja på, vissa stämmer av till 52hz och antingen menar man att lådan peakar där eller att lådan förlorar halva ljudstyrkan vid den frekvensen (f-3db)
Ofta hamnar peakfrekvensen 7-10 hz över f-3 frekvensen. dvs lådan är avstämd på 38hz och peakar på 45hz.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

trucken
563 Inlägg
30 maj 2010
#35
en golf 3 peakar 52-55hz

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

4 693 Inlägg
30 maj 2010
#36
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
om man ska ha 85ah orginal i bilen kan man då ha ett 55 ah optima istället? ska funka ändå?

Det bör fungera ganska bra. Man får ju fundera litegrann på varför bilen ska ha just 85 Ah enligt rekommendationer, troligen är det för att det finns en del elektronik som drar ström med bilen avstängd och/eller att startmotorn drar en hel del ström. Dieselmotorer har tex förvärmning och behöver bra varvtal på startmotorn, då behövs ett batteri som är uthålligt.

Optima YT är enligt produktinformationen gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar och ger hyfsat med kräm även fast det är "halvladdat", då kan man alltså utnyttja en stor del av batteriets kapacitet utan att det kroknar alltför mycket. smile


Brains skrev en kortfattad förklaring i inlägg #2.

Är det något mer specifikt du vill veta?


Jädra Lonefox, först igen. wink

men man kan väl ha en peakad låda? samma sak där eller? om lådan peakar vid 40 hz så spelar den högst där.  och är bilens peak vid 40 så det är det ju perfekt då? vad brukar bilars peak ligga på då? sen 9-5 sedan t ex??

Vad jag fattat det som så skall lådans peak ligga över bilens peak med ungefär 10Hz....men o andra sidan är jag ingen db-kille så jag har inte lagt det på minne riktigt.

På B svarar vi....pass. Jag har nte den blekaste om vart peaken i en SAAB 9-5 sedan.

Drönirettab skrev:
Gammal???

Vet hut pojkspoling! (viftar darrande med käppen) wink

*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASGARVAR*

Nej UNDER bilens peak tongue

Booyakasha!

16 197 Inlägg
30 maj 2010
#37
Softis skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

men man kan väl ha en peakad låda? samma sak där eller? om lådan peakar vid 40 hz så spelar den högst där.  och är bilens peak vid 40 så det är det ju perfekt då? vad brukar bilars peak ligga på då? sen 9-5 sedan t ex??

Vad jag fattat det som så skall lådans peak ligga över bilens peak med ungefär 10Hz....men o andra sidan är jag ingen db-kille så jag har inte lagt det på minne riktigt.

På B svarar vi....pass. Jag har nte den blekaste om vart peaken i en SAAB 9-5 sedan.

Drönirettab skrev:
Gammal???

Vet hut pojkspoling! (viftar darrande med käppen) wink

*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASGARVAR*

Nej UNDER bilens peak tongue

lådans avstämning ska ligga ca 10 hz under..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2010
#38
Precis....jag är ingen db-skalle så jag hade inte lagt det på minne wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

158 Inlägg
30 maj 2010
#39
Hur mycket ger det då, att peaka rätt? såklart beror det ju på vad man ligger på för f innan. men.. Spelar detta nån roll om man är ute efter sq? smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2010
#40
Om man vill ha SQ så vill man inte leta peakar, då vill man istället minimera dom och få en rak fin frekvenskurva. Dom som letar peakar är dom som vill spela högt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök