2989
Sök

Lagligt å rensa en bil på inredning?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
Har ett litet projekt med å fixa till min vinterbil, en Golf GTI -88 och hade tänkt göra den lite i rally/racing-stuk. Altså har rivit ur all inredning nu och ska börja skrapa loss all ljudisolering osv. för rostlagnings skull och hade tänkt montera tillbaka i bilen endast det nödvändigaste.
Ratt, blinkersspak, helljusomkoplare, instrument hus, kupefläkt ink. värmepaket med utsläpp mot ruta och fötter, reglage för värmen och lysen, stolar fram med bälten, pedalställ, växelspak och handbroms.
Hade tänkt paketera allt som ska på torpeden i en snygg liten konsoll av nått slag, resten av inredningen ska lämnas helt tomt förutom kanske plastskivor över hålrummen i dörrar och sidor.

Min fråga är: Är det lagligt å göra så?

Kollade lite på regelverket i "stickyn" ovan men fattade inte riktigt vad dom menade att man skulle ha för kraftabsorberande delar runt huvet osv. och stog inte riktigt nått om instrumentpanel etc.
Räcker det med bara det jag tänkt montera eller måste jag ha dörrklädslar, instrumentpanel, solskydd osv, också? Om jag skiter i å montera baksäte och bälten räcker det väll med bara en reg.besiktning för att besikta den som 2 sitsig eller måste man göra några andra åtgärder också?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 482 Inlägg
30 maj 2010
#2
Du får inte ha något utstickande eller vassa kanter som du kan skära dig på.

Annars ska det vara okej. Dock måste det finnas säten för alla passagerare har jag för mig.

BLT Service
Theracords Music Label

124 Inlägg
30 maj 2010
#3
Noxxer skrev:
Du får inte ha något utstickande eller vassa kanter som du kan skära dig på.

Annars ska det vara okej. Dock måste det finnas säten för alla passagerare har jag för mig.

Jag har hört att man får demontera baksäte bara bälterna finns kvar när man bessa, kan dock fått fel för mej

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#4
Noxxer skrev:
Du får inte ha något utstickande eller vassa kanter som du kan skära dig på.

Så den rundade balken bakom instrumentbrädan är okej å ha framme utan nån form av vaddering? Det ända vassa jag kan tänka mig i kupén är fästedetaljet till inredning och kanterna till hålorna i dörrar och sidorna bak, men dom hade jag tänkt täcka över. Lite synd dock å behöva kapa av alla fästen till instrumentpanel etc. om man nu skulle villa återställa bilen någon gång.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

KHRacing
30 maj 2010
#5
det har tidigare stått på SBP´s sidas att har man baksäte så skall det vara monterat.

Vet ej om det står fortfarande, o orkar inte leta.

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 maj 2010
#6
KHRacing skrev:
det har tidigare stått på SBP´s sidas att har man baksäte så skall det vara monterat.

Vet ej om det står fortfarande, o orkar inte leta.

Dock brukar dom nöja sig med att man har bälten i, och att dom fungerar! Men det är väl rätt mycket upp till besiktningsmannen med hur känslig han är


Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#7
KHRacing skrev:
det har tidigare stått på SBP´s sidas att har man baksäte så skall det vara monterat.

Vet ej om det står fortfarande, o orkar inte leta.

"Måste alla säten vara med?

 
Samtliga registrerade säten med bälte måste finnas på plats.

Se registreringsbeviset om du känner dig osäker." -Bilprovningen.se

Edit: Frågade dock om det räckte med reg.besiktning utan några andra åtgärder för å kunna få bilen reggad 2-sitsig å skita i baksätet helt.
Senast redigerat av Pukadjuret (30 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Dåre
182 Inlägg
30 maj 2010
#8
Om jag inte har helt fel för mig så måste alla säten vara i vid besiktning.
Dock skall det inte vara något större problem att reg besiktiga bilen som 2 sitsig, dock om du tagit ut allt ur bilen kanske dom vill titta upp det med vikten och då vet jag inte vad dom säger att bilen väger ett antal kilo mindre.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

1 634 Inlägg
31 maj 2010
#9
Gudzilla skrev:
Om jag inte har helt fel för mig så måste alla säten vara i vid besiktning.
Dock skall det inte vara något större problem att reg besiktiga bilen som 2 sitsig, dock om du tagit ut allt ur bilen kanske dom vill titta upp det med vikten och då vet jag inte vad dom säger att bilen väger ett antal kilo mindre.

Säg att all inredning kan väga 50kg.. det borde väl vara rimligt? en person väger mellan 50-150kg vanligtvis, får åka 5 personer i bilen, skulle då 50 kg lättare bil vara ett problem för bilprovningen wink du måste skämta va.

Till TS. Det är väl inte värre än att besiktiga bilen med stolarna och ta ur dom sen, bälterna bör väl sitta kvar iaf ifall du skulle åka på kontroll. Vassa kanter kan du lätt sätta nån skummatta på, det väger ju inget ändå. Ha med dig lite extra ifall han klagar på nån kan, då trycker du bara dit en bit snabbt och frågar om det var något annat wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Driver
2 111 Inlägg
31 maj 2010
#10
Har för mig att vid tidigare tillfällen då samma fråga tagits upp så har det framkommit att du måste ha instrumentbrädan monterad för just för säkerheten vid ev krock.

Baksätet vettefan, men att sålänge bältena sitter kvar o fungerar så verkar sbp vara nöjda. Iallafall enligt många som bygger ljud.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Dåre
182 Inlägg
31 maj 2010
#11
andreas_gbg_ skrev:
Gudzilla skrev:
Om jag inte har helt fel för mig så måste alla säten vara i vid besiktning.
Dock skall det inte vara något större problem att reg besiktiga bilen som 2 sitsig, dock om du tagit ut allt ur bilen kanske dom vill titta upp det med vikten och då vet jag inte vad dom säger att bilen väger ett antal kilo mindre.

Säg att all inredning kan väga 50kg.. det borde väl vara rimligt? en person väger mellan 50-150kg vanligtvis, får åka 5 personer i bilen, skulle då 50 kg lättare bil vara ett problem för bilprovningen wink du måste skämta va.

Till TS. Det är väl inte värre än att besiktiga bilen med stolarna och ta ur dom sen, bälterna bör väl sitta kvar iaf ifall du skulle åka på kontroll. Vassa kanter kan du lätt sätta nån skummatta på, det väger ju inget ändå. Ha med dig lite extra ifall han klagar på nån kan, då trycker du bara dit en bit snabbt och frågar om det var något annat wink

Nä tror säkert med en petig och gnällig snubbe på besiktningen så tror jag absolut inte det e omöjligt att dom gnäller på det.

Sen va det gäller så förare och passagerare så räknar man att föraren väger ca 70kg "allt över 70kg e lastvikt" när man läger tjänstevikten på bilen sen passagerarna räknas som lastvikt, så där blir ju en del skillnad på det sättet.

Dock tror jag nog personligen att om man gör det snyggt och ordentligt så bör inte någon besiktnings man bry sig om att den e rensad.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

Hemmainstruktör
641 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#12
Fått svar från en av Bilprovningens tekniker nu angående inredningen.
Stolar och bälten ska samtliga bilen är reggad för sitta i.
Dörrsidor och annan klädsel behövdes inte enligt han så länge man inte hade några vassa kanter framme som man kunde skära sig på.
Solskydd och innertak skulle egentligen sitta i för att de är vaderade för att ta upp krockkraft, men han trodde att ingen besiktningsman skulle bråka om det saknades.
Instrumentpanelen sa han först att inte behövdes om det inte fanns några vassa kanter, men ändrade sig sen till att den måste vara monterad pga. krocksäkerhet. Förstår inte vad den ska hjälpa, om man smäller så hårt att bältet inte håller och man flyger ända fram till instrumentbrädan tvivlar jag på att den tunna plasten hjälper nått. Tvärtemot borde ökade mellanrummet mellan torpeden och pasageraren öka krocksäkerheten vid större smäll för då kan fronten av bilen tryckas längre in i kupén utan att träffa passageraren.
Men regler är regler så blir lä tyvärr till å montera ovansidan av panelen iaf.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Eliminator
1 441 Inlägg
8 juni 2010
#13
Även om du har bälte o det håller kommer du garanterat att slå i instrumentpanelen vid en kraftig smäll.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök