4381
Sök

Insprut från annan bil?

V4
218 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Har funderingar på ett budget bygge av V4 turbo och tänkte göra mig av med förgasaren. Finns det något stenålders insprut eller modernare som "lätt'" går att modda dit på en annan motor och går att "ställa in". Alltså det blir kompsänkt 1,5 liters v4 och turbo.

Mvh Jesper
Senast redigerat av Beetle (30 maj 2010)

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 maj 2010
#2
Megasquirt, byggsats från 1300kr och monterat för ca 3500kr.  Är enkelt att installera och fullt justeringsbart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 682 Inlägg
30 maj 2010
#3
Söker du efter ett komplett sprut eller bara programvaran?
Ett Gm Tbi en-punkts insprut är nog lättast att få ditt av några standardsprut, men är å andra sidan inte egentligen ställbart.
På finska Saab-forumet så är det några stycken som har installerat Tbi-sprut i sina V4:or.

V4
218 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#4
Visst finns megasquirt men det blir väl lite dyrare med givare, kablar, relän m.m för man får väl bara boxen för 3500?
tillägg: Tändingen kör man edis eller duger det gott med gammal hederlig fördelare? man vill ju slippa brytarna egentligen.

Jag tänkte mig ett komplett system som man kan skruva bort från en bil på skroten finns ju en v4 med volvo 360 sprut och turbo bland annat. Dock blir nog sprutet lilla kostnaden iaf när man ska börja bygga om insug och så, så då kanske man lika gärna ska skaffa eftermarknads grejor.

Lite offtopic men om man ska göra det ännu mer budget och slippa ombyggnad av insug så skulle man ju kunna föra förgasarturbo, vad är bäst då? finns det lämplig trycktätadförgasare eller bygga tryckbox runt en weber 36? För att suga genom turbon blir väl aldrig riktigt bra?
Senast redigerat av Beetle (30 maj 2010)

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

926 Inlägg
30 maj 2010
#5
Om det absolut måste vara Insprutning så skulle "Jag" ha satsat på ett K-jetronic. Enkelt, Men lite svårt att justera bra.

Men för att få absolut bästa resultat utan att krångla till det.
Köp en uppsättning Fallfargasare till en MC, Yamaha R1. En enkel sådan 40mm räcker väldigt långt. Är du inte nöjd med det så tar du två. Dom räcker till VÄLDIGT många hk. Rätt byggt, trycktäta osv. Så kommer du troligtvis inte att behöva ombestyckning än gång.

Mats

V4
218 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#6
K-jetronic  har jag funderat på men som du säger så är det ju inte helt lätt att få det att lira. Det låter väldigt intressant med mc förgasarna, finns det byggsatser för trycktätning med tanke på att det finns en del turbobyggen på hojjar. Vad räcker ungefär en förgasare till? Tänkte mig försöka få ut ca 120++ hästar.

Mvh Jesper

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

926 Inlägg
31 maj 2010
#7
Beetle skrev:
K-jetronic  har jag funderat på men som du säger så är det ju inte helt lätt att få det att lira. Det låter väldigt intressant med mc förgasarna, finns det byggsatser för trycktätning med tanke på att det finns en del turbobyggen på hojjar. Vad räcker ungefär en förgasare till? Tänkte mig försöka få ut ca 120++ hästar.

Mvh Jesper

Som exempel. En Suzuki 1100 med 4 st 34mm förgasare kan få ut ca 400hk med dom.
Har du "Bara" en förgasare så kan den mata flera cylindrar. Vad man bör tänka på är att ha tillräckligt stor flottörventil så att soppaflödet in i förgasaren räcker till. Men En förgasare från en R1 räcker lätt till för 150 hk. Kanske mer också.
Enda tillbehöret som krävs är en tub med epoxylim och en pitotrör att montera in i röret mellan turbo och förgasare, så att flottörhuset kan bli trycksatt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176421

Här har du en lite guide hur man gör.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2010
#8
Beetle skrev:
Visst finns megasquirt men det blir väl lite dyrare med givare, kablar, relän m.m för man får väl bara boxen för 3500?

Du behöver ju i princip inga givare. tändningen är inbyggd i boxen och du använder bara fördelaren för att peka på rätt cylinder.

Du måste (givetvis) ha en vevaxelgivare, men det är också det ända.  Tempgivare samt spjällägesgivare är ju att föredra och kostar bara några hundralappar. (Mapsensor är inbyggt i boxen redan.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

V4
218 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#9
Som exempel. En Suzuki 1100 med 4 st 34mm förgasare kan få ut ca 400hk med dom.
Har du "Bara" en förgasare så kan den mata flera cylindrar. Vad man bör tänka på är att ha tillräckligt stor flottörventil så att soppaflödet in i förgasaren räcker till. Men En förgasare från en R1 räcker lätt till för 150 hk. Kanske mer också.
Enda tillbehöret som krävs är en tub med epoxylim och en pitotrör att montera in i röret mellan turbo och förgasare, så att flottörhuset kan bli trycksatt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176421

Här har du en lite guide hur man gör.

Mats

Det låter ju nästan för enkelt för att vara sant. Är det bättre att ta 2 förgasare och bestycka ner dom eller köra med en enkel? Hur är dessa förgasare att bestycka? Som jag förstod det så kan jag bestycka dom på sugmotorn först och så ska den knappt behövas justeras när man trycksätter det hela?

Du behöver ju i princip inga givare. tändningen är inbyggd i boxen och du använder bara fördelaren för att peka på rätt cylinder.

Du måste (givetvis) ha en vevaxelgivare, men det är också det ända.  Tempgivare samt spjällägesgivare är ju att föredra och kostar bara några hundralappar. (Mapsensor är inbyggt i boxen redan.)

Är det MS2 som har inbyggd tändning eller har ettan det med? Vatten och lufttemp och TPS är vad som behövs alltså. Sen lär väl en bredbandslambda vara att föredra vid mappningen. Tror dock det för bli förgasare i steg 1 just för att det blir mycket billigare och enklare och sen bygga en seriösare med med insprut på sidan om.

Mvh Jesper

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
31 maj 2010
#10
Moparboy440 skrev:
På finska Saab-forumet så är det några stycken som har installerat Tbi-sprut i sina V4:or.

Ge mig mer info om detta är du hygglo

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

926 Inlägg
31 maj 2010
#11
Beetle skrev:
Som exempel. En Suzuki 1100 med 4 st 34mm förgasare kan få ut ca 400hk med dom.
Har du "Bara" en förgasare så kan den mata flera cylindrar. Vad man bör tänka på är att ha tillräckligt stor flottörventil så att soppaflödet in i förgasaren räcker till. Men En förgasare från en R1 räcker lätt till för 150 hk. Kanske mer också.
Enda tillbehöret som krävs är en tub med epoxylim och en pitotrör att montera in i röret mellan turbo och förgasare, så att flottörhuset kan bli trycksatt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176421

Här har du en lite guide hur man gör.

Mats

Det låter ju nästan för enkelt för att vara sant. Är det bättre att ta 2 förgasare och bestycka ner dom eller köra med en enkel? Hur är dessa förgasare att bestycka? Som jag förstod det så kan jag bestycka dom på sugmotorn först och så ska den knappt behövas justeras när man trycksätter det hela?


Mvh Jesper

OM, du ska behålla orginalinsug, så är det ingen som helst ide att kosta på insprutning. MEN. Bygger du riktigt insug med separata spjäll osv. DÅ kan du stega upp på MS-sprut.

Nä, jag tro inte du behöver mer än en förgasare. Sätter du på 2 så orkar inte trottlarna lyfta i topp.
Precis, rätt gjort så bestyckar du hela systemet utan Turbo, när du sedan satt på Turbo så ska allt fungera rakt upp och ner.
Monterar du förgasaren smart så bestyckar du om på 2 minuter! Om det nu skulle behövas.
Jag tror att det där kan bli riktigt trevligt.
En kompis och jag funderade på en liknande anläggning på has Saab Cab förut. Men så råkade bilen bli såld, och iden gick i graven.

Mats
Senast redigerat av mats757 (31 maj 2010)

V4
218 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#12
När det väl blir sprut så kommer ett riktig insug att byggas det har jag inte pengar och tid till nu så därför får det bli förgasare och turbo. Låter bra att det är enkelt att bestycka om, är det dyrt med munstycken m.m? Hoppas det ska bli lite fart i maskineriet nu hyfsat billigt.

Nu när detta är avklarat kommer vi till nästa steg med val av turbo och pryttlar. Detta kasnke ska tas i ny tråd eller så får jag döpa om den här.

Vi gör ett försök här så länge.

Vad väljer man för turbo till 1,5 liter alternativt 1,7 liter v4a som har siamesportar på topparna, det kommer alltså bli ett 2-1 grenrör med skumma avgaspulser kan jag tänka mig med tanke på tändföljden? (ha budget i åtanke)

Bör man sattsa på annan kam och lättade lyftare/stötstänger/brickor när man ändå är i farten eller lirar original tillräckligt? Kanske bara fixa lite hårdare fjädrar?

Detta är som sagt ett bygge som inte ska kosta allt för mycket så lite kompromisser måste göras.

Mvh Jesper

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

926 Inlägg
1 juni 2010
#13
Beetle skrev:
När det väl blir sprut så kommer ett riktig insug att byggas det har jag inte pengar och tid till nu så därför får det bli förgasare och turbo. Låter bra att det är enkelt att bestycka om, är det dyrt med munstycken m.m? Hoppas det ska bli lite fart i maskineriet nu hyfsat billigt.

Nu när detta är avklarat kommer vi till nästa steg med val av turbo och pryttlar. Detta kasnke ska tas i ny tråd eller så får jag döpa om den här.

Vi gör ett försök här så länge.

Vad väljer man för turbo till 1,5 liter alternativt 1,7 liter v4a som har siamesportar på topparna, det kommer alltså bli ett 2-1 grenrör med skumma avgaspulser kan jag tänka mig med tanke på tändföljden? (ha budget i åtanke)

Bör man sattsa på annan kam och lättade lyftare/stötstänger/brickor när man ändå är i farten eller lirar original tillräckligt? Kanske bara fixa lite hårdare fjädrar?

Detta är som sagt ett bygge som inte ska kosta allt för mycket så lite kompromisser måste göras.

Mvh Jesper

Skit i cylindervolumen, är nästan ovesentligt. Vilken effekt önskar du? Du nämnde 120 hk. Leta då på en bil som har 120-150hk orginal med turbo, så tar du den. Gör det enkelt, led avgaserna till Turbon. Det kommer att fungera!
Ska du ha vettig budget, strunta i kam. (Inte bokstavligt, men kör orginal.) Men porta toppen lätt. Grada ur och läma iväg toppen på Mira-fräsning av sätena. Där har du mest effekt/krona.

Köper du en uppstättning med förgasare så har du tre uppsättningar med munstycken som du kan lämna till urmakaren och få uppborrade!
Vill du absolut köpa någonting dyrt. Köp en Bredbandslambda. Den kommer du att ha nytta till både till förgasare och insprut.

Går den fett så kan du Häxblanda ner blandningen med E85....

Mats

V4
218 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#14
Då kör vi på enkelhet. Funderade lite på soppan kommer det krävas bättre pump och tryckregulator?
Turbo får bli en från saabs småfräsare dom finns det ganska gott om. jag har haft fundering på att lämna iväg topparna på blyfrikonvertering så då kan dom göra det samtidigt eller så köper jag på mig några redan porade toppar för en billig peng.
En bredbandslambda har man nytta av hela livet så en sån skulle man kanske fixa eller låna en när man kommer till justeringen i alla fall.

Mvh Jesper

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

926 Inlägg
1 juni 2010
#15
Låter kul det där!
Ja en bränsleregulator måste man ha och en soppa pump från en sprutbil. inga konstigheter.
Det står om bränsleregulatorn i den där länken jag skickade.

Ska du ändå blyfrikonvertera så är ju halva jobbet gjort. Då är det en lite stund med dremel och snygga till bara. Sunt förnuft räcker långt vid portning. Man ska dock inte förstora kanalerna för mycket. Ta bort sådant som uppenbarligen är ivägen.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2010
#16
Beetle skrev:
Sen lär väl en bredbandslambda vara att föredra vid mappningen.
Mvh Jesper

Oavsett om du väljer sprut från annan bil, förgasare eller megasquirt eller något snordyrt sprut så gör bredbandslambdan samma sak.  Även om du kör förgasare så är det ju av intresse att ligga på rätt lambdavärde.

Bredbandslambdan ger ju även en hint om något går fel, typ som om bränslefiltret sätter igen sig eller soppapumpen börjar ge upp.  En bil går ju "lika bra" på lambda 1 som på 0.82, men man kan mycket väl smälta motorn eller spika sönder den om man inte har koll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

V4
218 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#17
Mats:
Det var där jag såg det så misstänkte att jag skulle behöva byta port orginalet. Har läst på lite pitotrör och såg att det finns 2 olika som jag förstod det. Ett som går rakt ner och har ett hål borrat rakt igenom sig och ett som sitter längsmed luftströmmen. Vad skiljer dessa åt vilket är att föredra?

Torpis:

Om man bara ska använda lambdan som säkerhetsvarning för att se om något går fel skulle det då räcka med vanlig smalbandslambda då?

Mvh Jesper

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

4 682 Inlägg
4 juni 2010
#18
hotrodder skrev:
Moparboy440 skrev:
På finska Saab-forumet så är det några stycken som har installerat Tbi-sprut i sina V4:or.

Ge mig mer info om detta är du hygglo

Finns flera olika byggen,men ingen av dom har lagt upp några projekttrådar så jag har inte så mycket info.
En tog sprutet från en renault clio, en annan från en fiat tipo och en tredje från en opel astra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
4 juni 2010
#19
går nog att välja valfritt sprut och utgå från

skulle nog testa med ett sprut från en 240Gl 88b-93 och sen köra tändingsbox från 940turbo men orginal sprut box smile lite krångligt men spridarna klara 120hk orginal utan problem och 940turbo boxen gör att tändningen blir lite sänkt dessutom finns det möjlighet att sänka och höja den några grader utan allt för avancerade åtgärder

frågan är mer hur tändkurvan ser ut på en v4 mot en rak 4?!

kabelhärvan spridare givare osv går att få loss ganska billigt på någon skrot väljer man att köra med en vanlig tändingsbox från 940turbo alltså ej "guld" boxen så hittar man sånna för typ 300kr

Kör fort så hinner inget hända...

926 Inlägg
4 juni 2010
#20
Beetle skrev:
Mats:

Torpis:

Om man bara ska använda lambdan som säkerhetsvarning för att se om något går fel skulle det då räcka med vanlig smalbandslambda då?

Mvh Jesper

Nä... det räcker inte med en smalbandslambda för att varna. Den varnar för sent när du har Turbotryck. Ja även om du gasar en del utan tryck också.

En bredbandare tjänar du in på minskat antal brända kolvar!

Mats


Sök