3561
Sök

Bilfirma som tokkört med din bil.

133 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
lämnade in en av mina bilar i torsdags på en bilfirma. brukar inte vara småaktig och kolla om dom kör ngt osv. men hade just läst en artikel om bilfirmor som använder kundbilar för pizza hämtning mm så jag tänkte att jag får kolla om dom kör med den. den skulle in för att airbag lamapan lyser. bilen parkerades max 25 meter från verkstaden. nolla inte trip mätaren utan noterade vad den stod på. kontrollerade även färddatorn och den aktuella förbrukningen på bilen.

när jag hämtade tillbaka bilen hade den gått nästan 1 mil. färddatorn hade ökat med 8dl på  en mils körning!!!!!!!!

jag testade detta och för att få färddatorn att gå upp så mycket på 1 mil så var det konstant acceleration med bilen.

ringer företaget och frågar vad dom sysslar med...och den måste tydligen provköras efter kontroll av airbag lampa påstår dom.(jag ringde till 4 andra bilfirmor bla volvo,saab,vw och ingen av dom har provkörning i samband med airbags kontroller.

vidare så försvarade dom sig oerhört hårt på bilfirman. dom hade kört lugnt och dom var minsann tvungna att provköra då det måste sitta två i bilen osv...vilket skitsnack! lampan tänder sig om man hoppar in i bilen när den står på tomgång.och mekanikern som hade haft hand om bilen sa - vi körde den lite lugnt på 1:an och tvåan!!!??? i en mil!!!???känns ju inte tryggt att lämna sin bil där mer. skriver inte ut ngt verkstadsnamn i nuläget då jag ska ge dom en chans att gottgöra mig. det minsta jag kommer godta är en service av bilen med nya oljor för att dom dårkört min bil.

jag tror absolut inte min bil har tagit skada av detta..men om ngn ska dårköra mina 340 hästar så är det jag! ingen mekaniker på en bilfirma som man betalar dyrt för!

3 124 Inlägg
31 maj 2010
Förbrukningen kan stiga kraftigt på färddatorn om bilen stått på tomgång ett tag.
Bad du dem endast att nolla felkoden? De kanske provade att köra en vända för att se om felkoden kom tillbaka.

109 Inlägg
31 maj 2010
När jag hade inne min gamla S40N T5 fick jag tillbaka den 14mil(!!!!!!!!!!) äldre och en medelförbrukning som stigit med 4dl. Grattis tänkte jag.. dessutom hade någon härlig filur trott att det skulle funka bra att sätta sig med leriga skor och oljiga kläder i min beiga skinninredning med beiga tygmattor... Hade rätt bra koll på bilen och medelförbrukningen som låg inne i färddatorn hade inte nollats på 300 mil, så gissa hur de hade behandlat denna.

Jo jag gick väl i taket kan man säga, likaså svärfar som köpt sina 15 senaste bilar från samma handlare(ja, han byter ofta!) de skulle bara kontrollera missljud från höger broms fram, och försvarade sig med att "när man jobbar med bromsar måste man kolla noga" jojo.. slutade med en helrekond och nya skivor och belägg runt om!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
31 maj 2010
BMW Tyresö/Bollmora som nu bytt namn till Bavaria.... LÄMNA FÖR GUDS SKULL INTE BILEN DÄR!!!!
Senast redigerat av ExCon (31 maj 2010)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

10 287 Inlägg
31 maj 2010
Tar du inte i lite mycket nu.....

Ökad medelfröbrukning på 4dl över 300 mil motsvarar 120 liter bensin. Då skulle dom alltså ha slörpat upp 120 liter på 14 mil.....

/Göran

Rber skrev:
När jag hade inne min gamla S40N T5 fick jag tillbaka den 14mil(!!!!!!!!!!) äldre och en medelförbrukning som stigit med 4dl. Grattis tänkte jag.. dessutom hade någon härlig filur trott att det skulle funka bra att sätta sig med leriga skor och oljiga kläder i min beiga skinninredning med beiga tygmattor... Hade rätt bra koll på bilen och medelförbrukningen som låg inne i färddatorn hade inte nollats på 300 mil, så gissa hur de hade behandlat denna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 maj 2010
dumpis skrev:
ringer företaget och frågar vad dom sysslar med...och den måste tydligen provköras efter kontroll av airbag lampa påstår dom.(jag ringde till 4 andra bilfirmor bla volvo,saab,vw och ingen av dom har provkörning i samband med airbags kontroller.

Skulle nog ifrågasätta dom andra företagens kunnighet om dom svarar ett blankt nej till provkörning efter airbag rep. Vanliga fel i flera bilmodeller är sidoairbag och rattkringla, båda fel kan vara intermitenta pga. att felet ligger i kablage eller kontakter, så provkör är något jag själv iaf alltid gör efter reparation, bara för att bilen kan stå å gå på tomgång utan att felet framträder betyder inte att lampan inte tänds i första rondellen kunden kör i. Vilket oftast resulterar i en väldigt missnöjd kund.

Är du säker på att färddatorn tex. inte nollställs vid felkodsradering och inte bara hunnit räkna fram konsumptionen efter omstart? Eller att den stått på tomgång eller bara körts en kort bit med kall motor i lägre farter vilket också kan ge högre konsumption i färddatorn.
Visst finns det mekaniker som kör som idioter med kundbilar (som Vipern Hedins i Jkpg. skrotade trots att dom inte fick köra med bilen), men hoppas iaf. dessa är få då det ger ett onödigt dåligt rykte för både yrkesgruppen, märket och verkstaden.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 maj 2010
Fråga, måste inte verkstaden koppla ifrån batteriet när de ska mecka me airbags? Och isf bör väl förbrukningssiffran gälla endast från när de kopplade in batteriet igen, körde på tomgång och en kort runda och parkerade den?
Isf är det väl inte orimlig förbrukningssiffra? (om det nu gäller din Hemi...) 1 mils körning e väl inte mkt o gnälla om för de vill väl se att de inte uppkommer vid lite normal körning...
Säger inte de har rätt, men måste ju fråga tongue
Senast redigerat av Mortalis (31 maj 2010)

2 982 Inlägg
31 maj 2010
ExCon skrev:
BMW Tyresö/Bollmora som nu bytt namn till Bavaria.... LÄMNA FÖR GUDS SKULL INTE BILEN DÄR!!!!

nej de lyfter upp bilen och använder INTE dina lyftpunkter. bilen får stå på kanterna och mekanikerna SKITER i om den står snett och tar skada. "du tittar ju inte under bilen, det syns inte" får man höra

sen vet jag inte vart lackeraren har gått utbildning men normaltsett TVÄTTAR man bilen innan man går på med en poleringsmaskin. de kör på utan att tvätta ytan som ska poleras.

KLÅPARE kallar jag dem.

Sen ska givetvis den uppblåsta kralliga skalliga mekanikern blåsa upp sig ännu mer och komma fram och säga: du får inte vara i hallen.. varpå jag svarar: hade jag inte vart här så hade ni aldrig berättat vilka fel ni begått med min bil. Varpå han håller käften och leker med sin lilla mobil.

ALDRIG någonsin kommer jag sätta min fot på BMW BOLLMORA/TYRESÖ.
och det är skitsynd att BMW inte har någon annan plåtverkstad i sthlm.

vill gärna överrösa dem med riktigt fula ord men kanske inte så passande i forumet.

men hursomhelst: "BAVARIA" eller bmw tyresö/bollmora som de även kallas kan ta sig i röven..

PS! de gillar att fakturera extra för efterarbeten.. sista "tilläggs fakturan" jag fick veta om var 38000:-..
källa finns!

PS. IF ogillar BMW TYRESÖ/BOLLMORA också!

BILIA VINSTA kan också suga lite häst på sina raster

Men för er med volvosar så kan fan mekanikern Mattias L rekommenderas STARKT på UPPLANDS MOTOR akalla.
Senast redigerat av Residence (31 maj 2010)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 maj 2010
Mortalis skrev:
Fråga, måste inte verkstaden koppla ifrån batteriet när de ska mecka me airbags? Och isf bör väl förbrukningssiffran gälla endast från när de kopplade in batteriet igen, körde på tomgång och en kort runda och parkerade den?
Isf är det väl inte orimlig förbrukningssiffra? (om det nu gäller din Hemi...) 1 mils körning e väl inte mkt o gnälla om för de vill väl se att de inte uppkommer vid lite normal körning...

Allt brukar nollas när man raderar felkoder, gjorde det i min bil.

109 Inlägg
31 maj 2010
Sharky skrev:

Ökad medelfröbrukning på 4dl över 300 mil motsvarar 120 liter bensin. Då skulle dom alltså ha slörpat upp 120 liter på 14 mil.....

/Göran

Rber skrev:

Okej, jag omformulerar mig, jag vet med säkerhet att jag inte nollat tankmätaren på 300 mil, kan lika gärna handla om 30000 mil då jag själv bara kollar soppaförbrukningen genom trippmätaren och inte litar för fem öre på färddatorn.

Det jag ville komma fram till är att när färddatorn ökar med nästan 4 dl under en period om 14 mil så är det någon som har haft bråttom. (lämnade bilen med 1,07 fick tillbaka den med 1,389, JA jag noterade både soppaförbrukning och miltalet då jag redan sedan tidigare misstänkte att bilen fått rulla väldigt mycket och att förbrukningen gått upp, utan att kunna bevisa något..)

Tillägg: När jag fick bilen var båda trippmätarna nollade, kanske även så att hela färddatorn nollats innan "provkörningen"?
Senast redigerat av Rber (31 maj 2010)

55 Inlägg
31 maj 2010
Jag lämnade in min tt (på autoriserad audi verkstad "stavning") för att den gick illa och dom konstaterade trasig lambda och bytte den och ringde och sa att bilen går som en klocka. Dom berättade även att dom hade kört in med en annan bil i min så dom fick byta framskärm och lacka om massa delar på min bil.. Jag åkte för att hämta bilen... Den gick lika illa som när jag lämnade in den och dom hade kört upp nästan halv tank + "krockat" den. Blev vansinnig då bilen stannade i nästa korsning på väg från verkstaden , startade igen och åkte tillbaka. sedan ringer dom efter 2 veckor och säger att dom inte kan laga felet (att den smäller och tjuvstannar) som den varit inne för i totalt 3 veckor. Då hade dom kört upp halv tank igen. kul när man är tok pedant med bilen..  Fick betala 8000kr för kalaset med och då var inte ens felen lagade... Jag åker inte dit igen och jag har inte hört någon annan som vill göra det heller pga omständigheter. Ps lagade bilen hemma i garaget på kvällen jag fick hem den igen..
Senast redigerat av CJ (31 maj 2010)

Mvh Cj

VW-nörd?
4 332 Inlägg
31 maj 2010
Behöver aldrig betala för felsökning och åtgärder som inte hittar och/eller åtgärdar ditt problem, så åk du tillbaka och ta dina 8000kr.
Om de nu inte gjorde något annat jobb som du utelämnat smile
Senast redigerat av Mortalis (31 maj 2010)

4 005 Inlägg
31 maj 2010
När jag lämnar in bilen så har jag alltid ngn form av gps-tracker i bilen. Har man en iphone så kan man lägga den någonstans i bilen och köra med runkeeper eller instantmapper så ser man hur den har kört osv.

1 436 Inlägg
31 maj 2010
linuslinje skrev:
När jag lämnar in bilen så har jag alltid ngn form av gps-tracker i bilen. Har man en iphone så kan man lägga den någonstans i bilen och köra med runkeeper eller instantmapper så ser man hur den har kört osv.

En VBOX (film) skulle vara utmärkt när man lämnar in finbilen/banbilen på service.
"Tur" för mig att jag inte har chansen att behöva bry mig om sånt de kommande 5-6 åren...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 maj 2010
hade en volvo förut som de körde typ 3 mil  med. fast iof då 0ade dem bes 2or och kunde inte göra avgas provet hos dem och va tvugen och åka in på ombesikting och varmkörning av ny katt osv va de iaf förstårliga 3 mil .
men för airbags lampor och sånt skit tycker ja låter skumt. men vad vet jag?

4 005 Inlägg
31 maj 2010
Caffe skrev:
linuslinje skrev:

En VBOX (film) skulle vara utmärkt när man lämnar in finbilen/banbilen på service.
"Tur" för mig att jag inte har chansen att behöva bry mig om sånt de kommande 5-6 åren...

mmm. Vbox är en väldigt trevlig lösning men så jäkla dyr bara. hmm Billigare o köpa en gps-tracker OCH en kamera.

Ang iphone så kan man även köra bambuser och streama ut videon. Då kan man sitta hemma och titta på när de meckar. Blir även GPS-position.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
31 maj 2010
Mortalis skrev:

Då jag också haft en likadan bil så skulle jag tippa på att det inte är vanliga airbaglampan utan den som sitter i mittpanelen och lyser när passagerar-airbagen är urkopplad. Den kopplas automatiskt ur när det är för lite vikt i passagerarstolen. Lampan ska vara släckt när det inte sitter nån i stolen och när det sitter nån som väger typ över 20 kilo eller nått, men viktsensorn kan behöva kalibreras ibland. Min lös hela tiden, det fixade Bernats Bil här i sthlm på nolltid i samband med en service. Behövde inte nollställa batteriet och inte heller köra runt med bilen. Dock hade dom varvat den lite på tomgång för att lyssna på det goa motorljudet (lämnade in den med mina elektriska avgasspjäll vidöppna), men inte mer än så (och det hade dom min tillåtelse att göra). smile

Den enda gången dom körde runt bilen lite var då en packning till en sensor i växellådan läckte och byttes ut. Och det var inte på tal om en mil då inte. Kanske en eller två mile, som är runt 2 km. tongue

55 Inlägg
31 maj 2010
Mortalis skrev:
Behöver aldrig betala för felsökning och åtgärder som inte hittar och/eller åtgärdar ditt problem, så åk du tillbaka och ta dina 8000kr.
Om de nu inte gjorde något annat jobb som du utelämnat smile

hehe gick till allmänna reklamationsnämden (tror jag det var) och fick i alla fall tillbaka 3000 kr. Dom sa på verkstaden att om dom skulle fortsätta felsöka skulle jag göra allt till original i bilen igen. alla silikon slangar, avgassystem mm.( kan kanske förstå att dom vill ha den original men ändå liksom ) Men när jag började felsöka själv när jag fick hem bilen hittade jag en sprucken gammal original slang.. och dom sa att dom tryck testat slangarna och haft dom borta och kollat under dom 3 veckorna dom fel sökt.. tror jag inte på. har hört att dom stora verkstäderna slarvar och struntar i vissa saker. Man fundrar ju om lambdasond bytet bara var en gissning dom gjorde.. och som man fick betala för. Har nyligen haft bilen på en liten verkstad och är hel nöjd med den stor servicen på bilen.
Senast redigerat av CJ (1 juni 2010)

Mvh Cj

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 maj 2010
Rber skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Rber skrev:

Okej, jag omformulerar mig, jag vet med säkerhet att jag inte nollat tankmätaren på 300 mil, kan lika gärna handla om 30000 mil då jag själv bara kollar soppaförbrukningen genom trippmätaren och inte litar för fem öre på färddatorn.

Det jag ville komma fram till är att när färddatorn ökar med nästan 4 dl under en period om 14 mil så är det någon som har haft bråttom. (lämnade bilen med 1,07 fick tillbaka den med 1,389, JA jag noterade både soppaförbrukning och miltalet då jag redan sedan tidigare misstänkte att bilen fått rulla väldigt mycket och att förbrukningen gått upp, utan att kunna bevisa något..)

Tillägg: När jag fick bilen var båda trippmätarna nollade, kanske även så att hela färddatorn nollats innan "provkörningen"?

ja men då kan du ju inte påstå att den ökat med 4dl på 300mil?
Senast redigerat av Wikstromm (31 maj 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

998 Inlägg
31 maj 2010
Där jag gjorde min praktik när jag gick på komvux så använde dom vissa kundbilar som dom skulle test köra till att åka och hämta mat med. Och då var det inte snäll körning. Då var det varv stop som gällde.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Sök