4048
Sök

1.8 16V Ecotec krångel! (Opel)

105 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#1
Hjälp mig hitta felet/felen på min Opel innan jag blir galen!

Bilen har rullat 17500 och behåller alla vätskor som olja/vatten osv.

Problem:

Vid kallstart mycket ojämn motorgång. Vid gaspådrag blöddrar motor och nästan kväver sig själv.
Måste nästan hålla fullgas för att kunna köra iväg. Går extremt ryckigt.

Vid normal motortemp känns det som motorn presterar ca: 50% av vad den ska. Extremt seg vid uppvarvning på tomgång, motorn stannar upp och tvekar vid 2000 varv innan den rusar (kryper) vidare uppåt mot 6000. Vid körning känns det som om motorn tappat väldigt mycket kraft.

Utbytta grejjer/Kontroller

Lambdasond (då en felkod på lambdan ploppa upp)
Nya tändstift.
Rengjort gasspjäll. (dock inte hela huset men själva locket som vippar, var en del beläggning där)
Rengjort luftfilter.
Nytt bränslefilter.

Tacksam för tips
MVH

300 Inlägg
31 maj 2010
#2
Byt ut resterande tänddelar: Tändkablar, fördelarlock samt rotor.


105 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#3
får prova det. tack

1 043 Inlägg
1 juni 2010
#4
Har du gjort komptest??

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juni 2010
#5
Tveksamt att en Vectra från 99/00 har tändkablar,fördelarlock & rotor...Tändkablar lär den ha förvisso men det är lågspänningskablar gissningsvis. Skulle kunna vara nån tändspole/tändrör som e knasig men då borde bilen gå bra emellanåt. Jag gissar på att bilen går i "nödprogram" av någon anledning. Läs av felkoder o nollställ. Har du en återkommande felkod så börja där.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

105 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#6
precis. sitter väl en tändkabel och en tändmodul på motorn... kan man nollställa utan obd?

105 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#7
ja och ett komptest vore på sin plats, kan man göra det själv lr lär man in på verkstad?

135 Inlägg
2 juni 2010
#8
infected_markan skrev:
ja och ett komptest vore på sin plats, kan man göra det själv lr lär man in på verkstad?

Japp du kan göra de själv, du måste köpa en kompressionsprovare bara tex,

http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- … nsprovare/


105 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#9
okey tackar! får se om jag får till ett test, ska väl inte va så svårt, men undra vad det skall vara för värden vid rätt komp...? finns här ingen som haft liknande problem med denna motor?

1 043 Inlägg
3 juni 2010
#10
Det brukar vara problem med att insugningsventilerna inte stänger riktigt, det ser du på ett komp test.
Alla cyl ska ha ungefär samma värden.

105 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#11
okey tack tack *fixar en komp testare*

876 Inlägg
4 juni 2010
#12
ingen lmm som spökar?


105 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#13
vet ej, har plockat isär den och kikat, man ska tydligen kunna se om den är hel då det går en tråd i den, som är, dessutom är den bytt bit 6000 mil tror jag d va, har plockat av minuspolen nu över natten för å se om något nollställs till d bättre.

301 Inlägg
5 juni 2010
#14
såg att du kör med öppet filter.. det KAN ha tagit död på din luftmassemätare om du har otur.
lyser motorlampan?

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

4 682 Inlägg
5 juni 2010
#15
Läs ut felkoder,lmm kan vara boven som ^^ sa.

105 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#16
okey ska kolla uppfelkoder samt göra ett komptest, tack för alla ideer och tips so far!

105 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#17
t5-r micke skrev:
såg att du kör med öppet filter.. det KAN ha tagit död på din luftmassemätare om du har otur.
lyser motorlampan?

nej den lyser inte, men efter den senaste felsökningen då lampan lyste och indikerade på lambdan (som jag bytt ut nu) så har den tänds 2 gånger.

som sagt en ny felsökning, komptest och en genomkörare av spjällhuset skall göras, hoppas kunna hitta svar som leder till nytt liv i motorn, annars ger jag upp och säljer hinken, wish me luck big_smile

301 Inlägg
7 juni 2010
#18
infected_markan skrev:
t5-r micke skrev:
såg att du kör med öppet filter.. det KAN ha tagit död på din luftmassemätare om du har otur.
lyser motorlampan?

nej den lyser inte, men efter den senaste felsökningen då lampan lyste och indikerade på lambdan (som jag bytt ut nu) så har den tänds 2 gånger.

som sagt en ny felsökning, komptest och en genomkörare av spjällhuset skall göras, hoppas kunna hitta svar som leder till nytt liv i motorn, annars ger jag upp och säljer hinken, wish me luck big_smile

kolla felkoderna igen!
har lampan tänds så ligger nog koderna kvar i datorn å där har du säkert ditt fel.
om du bor i närheten så har jag dator så vi kan få ut koderna.
Senast redigerat av t5-r micke (7 juni 2010)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

105 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#19
t5-r micke skrev:
infected_markan skrev:
t5-r micke skrev:
såg att du kör med öppet filter.. det KAN ha tagit död på din luftmassemätare om du har otur.
lyser motorlampan?

nej den lyser inte, men efter den senaste felsökningen då lampan lyste och indikerade på lambdan (som jag bytt ut nu) så har den tänds 2 gånger.

som sagt en ny felsökning, komptest och en genomkörare av spjällhuset skall göras, hoppas kunna hitta svar som leder till nytt liv i motorn, annars ger jag upp och säljer hinken, wish me luck big_smile

kolla felkoderna igen!
har lampan tänds så ligger nog koderna kvar i datorn å där har du säkert ditt fel.
om du bor i närheten så har jag dator så vi kan få ut koderna.

a jag bor i närheten, skulle va schysst om vi kunde kika på koderna!

105 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
#20
felsökning med datorgrejen genomförd, motorn visar tydligen rätt på alla värderna okså enligt mekanikern, han trodde katalysatorn hade säckat ihop, jag har släppt på skarven å kikat i från "baksidan" och det ser ut som det ska... gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! mer tips???


Sök